به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ما واقعیت است

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نشست خبری روز گذشته خود با دفاع از عملکرد دولت در شرایطی که با کمبود منابع و تحریم مواجه است به وقایع شهر آمل و لغو یک مراسم اشاره کرد و لزوم پایبندی به قانون را خواستار شد و با تاکید بر اینکه دولت به آزادی‌های مشروع مردم احترام می‌گذارد به همه کسانی که اظهار دلسوزی به انقلاب اسلامی دارند، توصیه کرد تا به آزادی‌های مصرح و مشروع در قانون اساسی برای مردم احترام بگذارند.

 

نوبخت در پاسخ به طرح دوهزار سوال از وزرای دولت یازدهم از سوی مجلس ضمن اشاره به افزایش چشمگیر سوالات نسبت به گذشته گفت: طرح‌های استیضاح و کارت زرد هم افزایش زیادی داشته است و ما این بخش از فعالیت‌های مجلس را در چارچوب قانون پذیرا هستیم و البته ما تا آخرین روز هم، اگر نمایندگان در کسوت نمایندگی مردم در مجلس بخواهند از ابزار‌های قانونی استفاده کنند، چون به قانون تمکین می‌کنیم به این فعالیت‌های نمایندگان هم احترام می‌گذاریم. ولی رسانه‌ها می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند و مردم خوب داوری کنند که آیا با شرایط تحریم و این همه سختی‌ها، این به نفع گفتمان همدلی و همزبانی است؟

 

  مطالبات پیمانکاران پرداخت می‌شود

 

سخنگوی دولت در این نشست خبری از ابلاغ سازمان مدیریت به خزانه‌داری برای پرداخت هفت هزار و 296میلیارد تومان از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌یی خبر داد و گفت: امیدواریم بعد از پرداخت خردادماه کارکنان دولت، پرداخت طرح‌های عمرانی آغاز شود. به این ترتیب پیمانکارانی که با دولت همراهی می‌کنند و مطالباتی دارند، مطالبات آنها پرداخت خواهد شد. به گزارش ایسنا، وی با تشریح گزارشی در ارتباط با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت، مقاوم کردن اقتصاد را در شرایط تحریم و حتی در شرایط غیرتحریم برای کشور لازم دانست و درخصوص افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در سال 93 نسبت به سال 92 نیز گفت: تولید گاز مایع از 10.34میلیون لیتر در روز به 10.92میلیون لیتر، نفت سفید از 12.14میلیون لیتر در روز به 12.82میلیون لیتر، نفت گاز از 93.8 به 97.7میلیون لیتر در روز و نفت کوره از 17.45 به 36.34میلیون لیتر در روز افزایش یافت و تولید بنزین پایه از 62.45 به 60.43میلیون لیتر در روز کاهش یافت که کاهش تولید بنزین پایه به دلیل حذف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بود. این آمار نشان می‌دهد که دولت با توجه به اثربخشی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با جدیت این سیاست‌ها را در عرصه‌های مختلف اجرا کرده و می‌کند.

 

  علت تاخیر پرداخت یارانه‌ها

علت تاخیر سه روزه این است که دولت با صعوبت‌های جدی برای این پرداخت‌ها مواجه است؛ سه هزار و 400میلیارد تومان در خرداد یارانه پرداخت می‌کنیم و همین مقدار را در اردیبهشت و فروردین پرداخت کرده‌ایم؛ درحالی تا دیروز هفت هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده بودیم که موفق به پرداخت ریالی اعتبارات عمرانی نشده بودیم. اگر این 10هزار میلیارد تومان که در فصل بهار توزیع شد را در طرح‌های زیربنایی هزینه می‌کردیم، فرصت اشتغال بیشتری به جوانانمان می‌دادیم.

 

  خارجی ها در انتظار لغو تحریم‌ها

نوبخت همچنین در مورد استقبال شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران گفت: هم‌اکنون با استقبال قابل توجهی از شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران مواجه هستیم که همه منتظر لغو تحریم‌ها هستند. در ماه جاری از کشور اندونزی، وزیر هماهنگی امور اقتصادی در راس هیاتی بلند پایه برای افزایش ارتباطات اقتصادی به ایران آمدند که به غیر از خرید نفت خام، بحث احداث یک پالایشگاه و یک نیروگاه را داشتند و به زودی از یک کشور اروپایی یک هیات بلند پایه به ایران خواهد آمد.

همچنین در مورد برداشت مبلغ 35میلیارد دلار از بانک مرکزی، این مبلغ از بانک مرکزی دریافت شده که ما به ازای آن برای بازگشت وجود ندارد البته مربوط به دولت قبل است و الان درحساب بدهی‌های دولت فعلی گذاشته شده است.

 

  شایعه‌سازان جواب خود را از مردم بشنوند

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد با توجه به درآمد حاصل از 300هزار بشکه نفت کشور با سختی‌هایی مواجه خواهد شد اما ما برای عبور از آن شرایط هم برنامه داریم. در مورد کاهش محبوبیت دولت هم باید به استقبال مردم خراسان شمالی از رییس‌جمهوری اشاره کنم و آن روزنامه یا هفته‌نامه یا کسان دیگری که حرف‌های اینچنینی می‌زنند باید جواب خود را از کف خیابان و از مردم بشنوند.

منبع: خبر اقتصادی

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۷۸۱
کد خبر : ۲۵,۵۶۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید