به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

توافق هسته‌ای ایران تا کجا قیمت نفت را کاهش می‌دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-مجله فوربس در گزارشی وضعیت بازار نفت را در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی مورد بحث قرار داده و از کاهش قیمت‌ نفت در صورت حذف تحریم‌های ایران صحبت کرده است.

به گزارش پترونت، فوربس در گزارش که توسط گروه ترِفیس تنظیم شده به گمانه‌زنی در مورد شرایط بازار جهانی نفت در صورت لغو تحریم‌های ایران پرداخته و نوشته است:

ایران اولین کشور خاور میانه بوده که در آن نفت کشف شده است. در سال 1908 شرکت نفت ایران و انگلیس خبر اکتشاف نفت در ایران را منتشر کرد و از آن زمان تا کنون صنعت نفت ایران افت و خیزهای فراوانی به خود دیده است.

صنعت نفت ایران در دهه 1950 میلادی ملی شد و در دهه 1970 اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) تشکیل شد. ایران هم‌اکنون دومین ذخایر نفتی اثبات‌شده در خاور میانه را در اختیار دارد اما صنعت نفت ایران از سال 2012 تا کنون به دلیل تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا شدیداً محدود شده است.

فوربس نوشته است که که صادرات نفت خام حدود 80 درصد کل درآمدهای صادراتی ایران را تشکیل می‌دهد و 50 تا 60 درصد درآمدهای دولت نیز از راه فروش نفت به دست می‌آید. با این حال از سال 2011 تا کنون حجم صادرات نفت ایران تقریباً نصف شده و کاهش اخیر قیمت نفت نیز درآمدهای حاصل از فروش نفت خام را بیشتر کاهش داده است.

ایران و شش قدرت جهانی هم‌اکنون در حال مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی بر سر مسئله هسته‌ای هستند. دور جدید این مذاکرات از 18 ماه پیش تا کنون ادامه داشته است. طرفین پیش از این در مورد یک چارچوب کلی برای حل مسئله هسته‌ای توافق کرده‌اند و تا 10 تیر فرصت دارند تا در مورد جزئیات به توافق برسند. توافق نهایی در مورد مسئله هسته‌ای ایران که سرعت و نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران را نیز شامل می‌شود می‌تواند بر اقتصاد ایران و کل بازار نفت تأثیر بسزایی داشته است.

فوربس گزارش داده که بازار نفت هم‌اکنون از مازاد عرضه رنج می‌برد که این امر خود را در قیمت‌های پایین نفت خام نشان داده است. ظرف 12 ماه گذشته قیمت نفت برنت بیش از 45 درصد کاهش یافته است. عوامل زیادی در این کاهش قیمت دخیل بوده است. از رکود سال 2008 تا کنون تقاضا برای نفت رشد بالایی نداشته است و همزمان تولید نفت در کشورهای غیرعضو اوپک به خصوص آمریکا نیز افزایش یافته است.

در سال گذشته میلادی، تولید نفت خام آمریکا 1.6 میلیون بشکه در روز رشد داشته است. در واقع، آمریکا در این سال 75 درصد کل رشد خالص تولید نفت در سطج جهان را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که تقاضا در سال 2014 تنها 0.7 میلیون بشکه در روز رشد داشته است. افزایش تولید نفت آمریکا عمدتاً به صنعت شیل مربوط می‌شود و با وجود این‌که فعالیت‌های حفاری در صنعت شیل رو به کاهش گذاشته است، اما باز هم تولید نفت آمریکا در سال جاری 0.6 میلیون بشکه در روز رشد خواهد داشت.

از طرفی دیگر انتظار می‌رود که در سال جاری تقاضا برای نفت بهبود یافته و 1.5 میلیون بشکه در روز رشد داشته باشد. با این حال، این سطح از افزایش تقاضا نیز نمی‌تواند اثرات ناشی از مازاد عرضه را خنثی کند.

در چنین حالتی، با توافق هسته‌ای ایران نفت بیشتری روانه بازار خواهد شد. ایران به محض توافق می‌تواند 30 میلیون بشکه نفت ذخیره‌شده خود را روانه بازار کند. اما این تأثیر بلندمدتی بر قیمت نفت ندارد چرا که تنها یک سوم کل تقاضای روزانه برای نفت را شامل شود.

اما ایران می‌تواند در بازه‌ای 8 تا 12 ماهه پس از لغو تحریم‌ها تولید نفت خود را در حدود 1 میلیون بشکه در روز افزایش دهد و این امر بر بازار نفت تأثیر جدی خواهد داشت. این میزان، یک چهارم کل مصرف هند است که به عنوان یک بازار نوظهور اقدام به واردات نفت از ایران می‌کند.

از آنجا که نفت ایران باید وارد یک بازار اشباع‌شده گردد، ایران مجبور است برای فروش نفت خود تخفیف ارائه دهد تا آن‌ها را به انعقاد قراردادهای بلندمدت‌تر برای خرید نفت ایران ترغیب کند. چنین چیزی رقابت کشورهای تولیدکننده نفت برای سهم بازار را افزایش خواهد داد و حتی ممکن است عربستان سعودی در پاسخ به آن سیاست تهاجمی‌تری در پیش بگیرد.

بر این اساس گروه ترفیس پیش‌بینی خود از قیمت نفت در کوتاه مدت را کاهش داده و برای سال 2015، قیمت 63 دلار به ازای هر بشکه را (برای قیمت‌های لحظه‌ای یا اثپات) برآورد کرده است. این قیمت برای نفت برنت لحاظ شده است. همچنین عنوان شده که قیمت نفت به تدریج افزایش خواهد یافت و تا سال 2021 به 93 دلار به ازای هر بشکه خواهد رسید. 

منبع: پترونت

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ۱۲:۱۴
تعداد بازدید : ۱,۰۵۸
کد خبر : ۲۵,۵۶۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید