به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد - هفته 38 سال 2009

سنگ آهن در ابهام

چین روز دوشنبه هفته گذشته تعطیلات 10 روزه خود را پشت سر گذاشت در اولین روز کار معاملات بسیار محدود سنگ آهن انجام شد که برای تامین کسری موجودی انبارها بود. سنگ آهن هندی با خلوص 5/63 درصد 90 دلار هر تن و 60 – 61 درصد در قیمت 80 دلار هر تن معامله شد.

چینی ها در روز جمعه کنفرانسی در مورد سنگ آهن را شروع می کنند که در این کنفرانس خطوط اصلی سیاست های خود را مطرح خواهند کرد. عرضه کنندگان سنگ آهن تمایلی به کاهش بیشتر قیمت سنگ آهن ندارند ولی به نظر میرسد با شرایط فعلی بازار فولاد، چینی ها روی 40 تا 45 درصد تخفیف نسبت به سال 2008 فشار بیاورند. با شرایط فعلی، پیش بینی میشود چینی ها برای رسیدن به هدف خود تقاضای خود را کاهش دهند و به تنوع منابع خرید خود بیشتر دامن بزنند با این سیاست احتمال کاهش قیمت در بازار نقدی افزایش می یابد بخصوص که چینی ها سیاست تمرکز بیشتر در خرید سنگ آهن را دنبال می کنند.

در حال حاضر وضعیت فعلی بازار فولاد از یکسو و تلاش دولت چین برای کاستن از مازاد ظرفیت فولاد به نفع چینی ها عمل می کند باید صبر کرد و منتظر ماههای بعد بود.

 

قراضه در سراشیبی قیمت

بازار قراضه همچنان رو به نزول بود.

ترک ها که امیدواری خود را به تقاضای خاورمیانه برای مقاطع از دست داده اند به سیاست کاهش تولید روی آورده اند، بهمین دلیل تقاضای قراضه آنها هم پائین آمده است، عملاً از اواسط اگوست خرید جدی صورت نگرفته.

قراضه سنگین مخلوط کلاس 1 و 2 با فرمول 30 – 70 در قیمت 266 دلار فرمول20 – 80 در قیمت 285 دلار و خرد شده 290 دلار هر تن سی اف آر بنادر ترکیه پیشنهاد شد روسها هم قراضه کلاس آ3 خود را 275 دلار عرضه کردند ولی معاملات بسیار کم است و در تناژهای پائین صورت می گیرد آنهم در حد نیاز قیمت قراضه داخلی ترکیه با 27 دلار کاهش به 256 دلار هر تن رسیده است.

ژاپنی ها قراضه را در بورس قراضه خودشان تا قیمت 235 دلار عرضه کردند که نسبت به یک هفته قبل 11 دلار هر تن کاهش داشت. این قیمت ها باعث تشویق کره ایها به خرید شده است، آنها قراضه کلاس 2 سنگین را در حجم 50 هزار تن به قیمت 272 دلار فوب بنادر ژاپن خریدند که 14 دلار نسبت به قیمت خرید قبل پائین تر است با این شرایط بازار قراضه کره رو به رکود میرود چون کارخانه ها سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند.

در خاوردور هم خریدارها همین روش را دنبال می کنند و مصرف روز خود را خرید می نمایند. قراضه 20 – 80 امریکا تحویل بنادر خاوردور 340 تا 345 دلار هر تن عرضه شد که 5 دلار کاهش نشان میدهد. قراضه کانتینر شده غرب افریقا 300 تا 310 دلار هر تن سی اف آر عرضه شد که 15 دلار پائین آمده است.

در حال حاضر خریدارها منتظر ثبات قیمت هستند بازار فعلی محصولات ساخته شده به آنها فرصت میدهد تا صبر کنند بنابراین باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت قراضه بود شاید زیر قیمت 300 دلار هر تن سی اف آر بنادر خاوردور زیاد دور از دسترس نباشد.

 

بیلت به دنبال قراضه

بیلت هم به دنبال قراضه رو به پائین بود بازار بیلت با سه مساله اصلی روبروست :

اول – کاهش تقاضا از طرف اکثر کشورهای مصرف کننده

دوم – پائین آمدن قیمت قراضه

سوم – فشار چینی ها برای صادرات مقاطع که به کاهش بیشتر قیمت این کالا ها در دنیا منتهی خواهد شد.

پس از تعطیلات چین قیمت بیلت شروع به کاهش کرد در شمال چین قیمت درب کارخانه بیلت سایز 150 کیفیت کیو 235 با 5/8 دلار کاهش در تن به 445 دلار هر تن رسید این قیمت شامل 17 درصد عوارض و پرداخت نقد می باشد. این کاهش قیمت در شرایطی است که ماه اکتبر معمولاً زمان اوج معاملات بیلت است چون در ماههای بعد با فرارسیدن زمستان تقاضای مقاطع کم میشود.

روند رو به تنزل قیمت بیلت جهانی است، در بورس لندن هم قیمت ها کاهش یافت و به 350 دلار نقدی و 380 دلار سه ماهه فوب بنادر مدیترانه رسید در حالیکه 15 روز قبل قیمت نقدی آن 425 دلار بود.

ترک ها هم قیمت بیلت خود را پائین آوردند و به 432 دلار برای سایز 150 رساندند که 13 دلار نسبت به هفته قبل کاهش نشان میدهد.

بیلت سی ای اس هم روبه تنزل بود و در قیمت 400 تا 410 دلار هر تن فوب دریای سیاه عرضه شد ولی خریداری نبود، همه نگران بازار چین هستند چون از موجودی این کشور اطلاع ندارند، یک موج کاستن از تولید شروع شده است البته آنها که قراضه را در قیمت بالا خریداری کرده اند تمایلی به این کار ندارند ولی شرایط موجود آنها را وادار به این کار خواهد کرد مدیر کارخانه ایلیچ در یک مصاحبه اعلام کرده است که ماههای آخر امسال، ماههای سختی برای تولید کننده ها خواهد بود.

 

بیلت در ایران

قیمت بیلت در ایران رو به کاهش بود قیمت بیلت سایز 150 تحویل در انزلی تا هر کیلو 430 تومان هم رسید سایز 100 در قیمت 475دلار هر تن معامله شد تقاضا بسیار کم است طبق آمار کشتیرانی امسال بیش از 4/2 میلیون تن بیلت  در خلال 6 ماهه اول امسال به کشور وارد شده است که قسمت عمده آن از خرداد ماه به بعد بوده است با فرض 50 تومان حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده بیلت باید در قیمت 370 دلار سی اف آر انزلی خریداری شود، که به قیمت های امروز بازار برسد که بسیار بعید است ولی توقف معاملات مقاطع بخصوص میله گرد باعث سکوت کامل در بازار بیلت شده است، با توجه به رکود بازار از مرداد ماه امسال، واردات بیلت در ماههای آینده کاهش زیادی باید نشان بدهد آنچنان که واردات مردادماه 498 هزار تن بوده ولی واردات شهریور 374 هزار تن یعنی بیش از 120 هزار تن کاهش که عملاً 25 درصد نسبت به ماه قبل تنزل نشان میدهد. در هفته قبل بازار بیلت نسبت به مساله تعدیل اقتصادی واکنشی نداشت فقط بازار با سکوت روبرو شد.

 

میله گرد و مقاطع

بازار مقاطع و میله گرد در دنیا همچنان در رکود به سر می برد و روند معاملات نسبت به ماه قبل کمتر شده است. با توجه به فصل سرما پیش بینی نمی شود که تا 5 ماه دیگر وضع این کالاها بهبود پیدا کند. کارخانه های چینی قیمت میله گرد را بعد از تعطیلات 10 دلار هر تن کاهش دادند ولی به نظر میرسد که برای ماههای بعد افت قیمت باز هم ادامه یابد. تیرآهن در خاوردور و در امریکا پائین آمد، در امریکا قیمت تیرآهن هر تن 17 دلار کاهش یافت در کره قیمت نسبت به هفته قبل 18 دلار افت کرد.

قیمت تیرآهن بال پهن چینی که به کره صادر میشود این هفته نسبت به هفته قبل 50 دلار هر تن کاهش یافت، در ترکیه میله گرد هر تن 460 تا 465 دلار فوب عرضه شد، هفته قبل 10 دلار بالاتر بود، عرب ها انتظار دارند میله گرد ترک را 460 تا 480 دلار سی اف آر بنادر خودشان خرید کنند فعلاً این امر امکان پذیر نیست ولی شاید در آینده به هدفشان برسند البته ترک ها حاضر نیستند قیمت را از 450 دلار فوب کمتر بدهند ولی نباید رقابت چینی ها را فراموش کرد.

قیمت میله گرد در خاوردور رو به کاهش بود در کره هیوندائی قیمت را 20 دلار هر تن پائین آورد تنها در انگلیس قیمت میله گرد 10 تا 15 یورو افزایش یافت در حالی که فروشنده ها میدانند  این شکوفه عمر کوتاهی دارد با توجه به روند رو به تنزل قراضه و بیلت از یکسو و کاهش تقاضا در ماههای آینده بازار باید شاهد افت قیمت مقاطع بخصوص میله گرد باشد محققاً هجوم چینی ها به بازارهای دنیا پرده از وضعیت شکننده بازار بر خواهد داشت، 15 روز آینده باید تماشائی باشد.

مقاطع در ایران

واردات مقاطع به ایران در خلال 6 ماه اول سال حدود یک میلیون تن بوده است عرضه مقاطع هم در بورس حدوداً 5/1 میلیون تن بوده، مصرف ماهانه مقاطع و میله گرد در ایران بیش از 600 هزار تن است ولی امسال بعلت رکود ساخت و ساز و پروژه های عمرانی تقاضا بسیار کمتر بوده است، با این توجه که عرضه میله گردهای زنگ زده وزارت بازرگانی در بورس در شرایط رکود عملاً اعلان جنگ به تولید داخلی بوده است، متوسط قیمت فروش میله گرد تولید داخل به 530 تومان درب کارخانه رسیده که شامل 3 درصد مالیات ارزش افزوده هم می باشد در حال حاضر قیمت مقاطع در ایران به کف خود رسیده و به نوسان 10 تومان هر کیلو محدود شده است عملکرد ذوب آهن با کاهش شدید قیمت تیرآهن اعتماد را از بازار گرفته است کسی تمایلی به انجام معامله ندارد اکثر کارخانه ها در حداقل ظرفیت خود کار می کنند و قیمت بازار در ایران پس از کسر حقوق و عوارض وارداتی زیر قیمت جهانی است در اواسط هفته مساله طرح تعدیل و عدم بارگیری از ذوب آهن باعث توقف سقوط قیمت ها شد ولی واقعیت اینست که مقاطع و میله گرد دیگر جائی برای سقوط ندارند، مگر آنکه دولت بطور دستوری وارد بازار بورس بشود که در اینصورت به رکود بیشتر منجر خواهد شد، ادامه این وضع باعث ورشکستگی بعضی از تجار در ماههای بعد خواهد بود و بدنبال آن انفجار قیمتها در ماههای بعد، لازم است که دولت از امروز به فکر فردا باشد.

 

ورق

قیمت ورق در دنیا رو به کاهش بود، علت این کاهش دو مساله است :

اول نبود تقاضا

دوم رقابت شدید چینی ها

بائو استیل که پیشرو بازار ورق در چین است پس از تعطیلات قیمت ورق گرم را هر تن 59 دلار و ورق سرد را تا 102 دلار هر تن پائین آورد. دیروز اعلام شد که دو کارخانه شاکانگ و ویسکو هم قیمت های خود را به همین اندازه کاهش داده اند، در حال حاضر چین با موجودی انبار زیادی روبروست تقاضا هم ندارد. چین نزدیک یکماه است که هجوم به بازارهای دنیا را شروع کرده است. این امر قیمت های دیگر عرضه کننده های دنیا را تحت تاثیر قرار داده است ورق گرم محصول اکراین تحویل بنادر ترکیه 550 دلار پیشنهاد شده است، ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر این کشور تحویل انزلی بصورت نقدی 550 دلار عرضه شده است .

بازار ورق در اروپا به شدت ساکت است و عملاً تقاضا نیست عرضه کالاهای چینی به این منطقه به وخامت اوضاع اضافه کرده است. چینی ها ورق گرم کویل را در قیمت 360 دلار سی اف آر هم پیشنهاد داده اند این یعنی ورق گرم کویل چینی در قیمت 500 دلار فوب قابل خریداری است. بدنبال ورق گرم و ورق سرد ، ورق گالوانیزه و قلع اندود هم روند رو به کاهش خود را شروع کرده اند.

ورق در ایران

قیمت ورق در ایران رو به تنزل بود ورق سرد در بعضی اقلام تا 30 تومان کاهش نسبت به هفته قبل عرضه شد ورق گرم محصول کاویان هر کیلو 10 تومان پائین آمد ورق 2 سیاه در انزلی هم تا 15 تومان کاهش داشت و به 680 تومان هم رسید.

در هفته قبل بارگیری ورق از مبارکه متوقف شد که علت آن مشکل با راننده ها بود اگر بارگیری از مبارکه شروع شود حتماً روند نزولی قیمت ها سریعتر خواهد شد در غیر اینصورت باید شاهد کاهش قیمت ها در حد 10 تا 20 تومان بود در شرایط فعلی اوج عرضه کالاست ولی تقاضا محدود است، البته کاهش قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر باید بیشتر باشد چون حجم عرضه آن در هفته های آینده بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر مساله تحویل بار از طرف مبارکه هم در هفته آینده حل میشود ضمن آنکه باید منتظر عملکرد مبارکه در بورس نشست اگر مبارکه روی قیمت های قبل اصرار داشته باشد بعید است که موفق به فروش گردد.

هنوز مساله طرح تعدیل اقتصادی به بازار کشیده نشده است، گفته میشود با اجرای این طرح فولاد 10 تا 20 درصد گران ترتمام خواهد شد ولی آیا بازار قدرت تحمل این افزایش قیمت را خواهد داشت؟ و آیا دولت که بزرگ ترین عرضه کننده فولاد و بزرگ ترین مصرف کننده آن است به سیاست های فعلی خود می تواند ادامه دهد، باید بیدار نشست و در انتظار صبح بود.

 

۲۶ مهر ۱۳۸۸ ۰۹:۵۹
تعداد بازدید : ۸۲۱
کد خبر : ۲,۵۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید