به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فشار بر توازن بازار – 26/07/1388

مرکز خدمات فولاد ایران –  بازار جهانی در هفته های اخیر تقریبا به تعادل رسیده بود، اما تعادل بین عرضه و تقاضا هم اینک تحت فشار زیادی قرار دارد و بدین ترتیب در ماههای آینده جایی برای افزایش قیمت وجود نخواهد داشت. تقاضا کمتر شده و مجددا انبارها پر شده اند. در بخشهای توسعه یافته تر دنیا (که امسال حدود 30 درصد فولاد جهان را مصرف کرده)، افزایش تقاضای مصرف کننده نهایی رشد کندی دارد. بعلاوه، گرفتن اعتبار از بانکها هنوز برای تاجران و خریداران یک مسئله جدی است.

در بخش عرضه دو مسئله وجود دارد. تولیدکنندگانی که با کوره های قوس الکتریکی کار می کنند علاقمند به افزایش تولید هستند. در ماه آگوست، تولید فولاد خام در خارج از چین یک میلیون تن، حدود 2 درصد افزایش یافت. در ماه سپتامبر، این افزایش تولید بیشتر شد. برخی تولیدکنندگان اروپایی اخیرا اعلام کرده اند که کارخانه های خود را زودتر از موعد راه اندازی می کنند.

در چین به دلیل تقاضای زیاد مصرف کننده نهایی و وجود اعتبار بانکی، تولید همچنان افزایش می یابد. این اعتبار برای خرید مواد خام، راه اندازی کارخانه های جدید که به تازگی ساخته شده اند و همچنین افزایش تولید کارخانه های قدیمی اعطا می شود. تا امسال، ظرفیت تولید این کشور تا پایان سال 2008، ماهانه حدود یک چهارم افزایش یافته است. در مورد محصولات مشخصی مثل ورق گرم و میلگرد، تولید مازاد انبار شده یا صادر می شود.

روند قیمتهای نهایی مشخص نیست، ترس زیادی از کاهش قیمت در ماه آینده یا ماههای آتی وجود دارد. در چند هفته گذشته، قیمت صادراتی ورق گرم چین با 20 دلار هر تن کاهش به 460 تا 470 دلار هر تن فوب و قیمت قراضه خرد شده با 10 تا 20 دلار هر تن کاهش به پائینتر از 300 دلار هر تن رسید. احتمالا پتانسیل زیادی برای محصولات تمام شده وجود ندارد مگر اینکه نشانه های قطعی از بهبودی در وضعیت تقاضا دیده شود.

۲۶ مهر ۱۳۸۸ ۰۹:۵۴
تعداد بازدید : ۸۲۱
کد خبر : ۲,۵۹۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید