به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گام‌های باقیمانده پس از توافق چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- به تصویب رسیدن توافق در مجلس ایران و آمریکا و اعتمادسازی گام‌های بعدی توافق ایران و ۱+۵ است.
یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: به تصویب رسیدن توافق در مجلس ایران و آمریکا و اعتمادسازی گام‌های بعدی توافق ایران و ۱+۵ است.
علی خرم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حصول توافق بین ایران و ۱+۵ خاطرنشان کرد: براساس مقررات وضع شده در آمریکا ۶۰ روز مجلس سنا و نمایندگان این کشور فرصت دارند که این توافق را بررسی کنند.
وی ادامه داد:‌ قطعا طی این بررسی‌ها تندرو‌های آمریکا تلاش خواهند کرد که این توافقنامه را با تغییراتی مواجه کنند و مطالبی که به نفع ایران است را حذف کرده و بخش‌هایی هم که آمریکایی‌ها را با مسئولیت‌هایی مواجه می‌کند را حذف کرده و توافق حاصل شده را تبدیل به شیر بی‌یال و دمی بکنند.
خرم با بیان اینکه اگر تندروهای کنگره بخواهند تغییراتی در توافق حاصله بین ایران و ۱+۵ ایجاد کنند اوباما از حق وتو خود استفاده خواهد کرد گفت: اگر اعضا تندروی کنگره بخواهند مقابل وتو رییس جمهور آمریکا بایستند باید در مجلس سنا و مجلس نمایندگان این کشور دو سوم آرا را در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ با توجه به شرایط و آرایش مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا بعید به نظر می‌رسد که آن‌ها بتوانند مقابل وتو رییس جمهور کشورشان ایستادگی کنند البته در ایران هم توافقنامه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و پس از آن توافق به مرحله تایید نهایی توسط شورای امنیت سازمان ملل خواهد رسید.
این کارشناس مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد: وقتی توافق به شورای امنیت برود قطعنامه‌ای صادر می‌شود که قطعنامه‌های قبلی را ملغی و توافق را مطرح می‌کند و در صورتی که همه چیز در شورای امنیت خوب پیش رود به مرحله اجرا می‌رسیم.

خرم با بیان اینکه در مرحله اجرا ایران باید براساس توافقی که کرده است سازمان‌دهی مجددی به تاسیسات هسته‌ای خود بدهد، افزود: پس از تایید توافق در شورای امنیت، ایران باید در نطنز، فردو و آب سنگین اراک تغییراتی بدهد و پس از آن‌که این مسیرها طی شد به مرحله‌ای می‌رسیم که آژانس باید اقدامات ایران را رسما تایید کند.
وی ادامه داد:‌ تایید اقدامات ایران توسط آژانس هم مدتی زمان می‌برد و پس از تایید به شورای امنیت و ۱+۵ گزارش می‌دهد و در این زمان است که مراحل برای برداشتن تحریم‌ها آغاز می‌شود و با برداشتن تحریم‌ها ایران وارد مرحله اعتمادسازی می‌شود که در این صورت ممکن است براساس توافق حدود ۱۰ سال به طول انجامد تا ایران با محدودیتی که در صنایع هسته‌ای خود پذیرفته است اثبات کند اقداماتش صلح‌آمیز بوده است.
خرم با تاکید بر اینکه پس از پایان اعتمادسازی پروتکل الحاقی توسط ایران امضا و به اجرا درمی‌آید و آژانس اجازه انجام بازرسی‌های سرزده از مراکز مختلف را دارد، گفت: اگر مراکز موردنظر آژانس برای بازدید نظامی باشد راه حل‌هایی وجود دارد که می‌تواند امنیت اسرار نظامی ایران را حفظ کند. پس از آن آژانس گزارش خود را ارائه خواهد داد.

منبع: ایسنا

۲۹ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۶۸۰
کد خبر : ۲۶,۱۶۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید