به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آژانس بین المللی انرژی: ایران را دست‌ کم نگیرید

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که "نفت ایران بسیار سریع تر از آنچه همه تصور میکنند به بازارهای بین المللی بازخواهد گشت."
به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، این آژانس که به کشورهای مصرف کننده نفت مشاوره می‌دهد افزود: بیشتر تحلیلگران درباره توانایی ایران برای بازگشت به بازار‌های جهانی نفت بیش از حد بدبین هستند.
اگر سابقه بازگشت دیگر کشور‌های تولید‌کننده نفت به بازار‌های جهانی را مدنظر قرار دهیم براین اساس ایران می‌تواند تولید نفت خام خود را که بر اثر تحریمها متوقف شده، سریع‌تر از آنچه که همگان پیش‌بینی می‌کنند از سر بگیرد.
تحلیلگران و فعالان بازار معتقدند که ایران پس از لغو تحریم‌ها برای افزایش تولید نفت خود به سطوح قبل از تشدید تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ دستکم به یک سال زمان نیاز دارد.
براساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ چنین ارزیابی‌های بدبینانه‌ای در مورد اختلالات عرضه نفت در دیگر اعضای اوپک نظیر لیبی و ونزوئلا نیز وجود داشت، اما این کشور‌ها با بازگشت سریع‌تر از انتظار خود تمام پیش‌بینی‌ها را برهم زدند.
در این گزارش قصد داریم به تولید نفت ونزوئلا قبل و بعد از اعتصاب در شرکت نفت دولتی این کشور در سال ۲۰۰۲ بپردازیم.
حتی پس از آسیب‌دیدن تجهیزات در جریان تعطیلی و اعتصاب کارکنان شرکت نفت ونزوئلا و اخراج هزاران تن از کارکنان این شرکت، ونزوئلا توانست تولید نفت خود را ظرف مدت چهارماه دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
آژانس بین‌المللی انرژی در آوریل سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که این بازگشت بسیار سریع‌تر از حد انتظارات بوده است.
مثال دوم بازگشت لیبی پس از جنگ داخلی منجر به سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ است.
تولید نفت لیبی در جریان ناآرامی‌ها علیه قذافی تقریبا به‌طور کامل تعطیل شد، اما ظرف شش ماه پس از پایان ناآرامی‌ها مجددا از سر گرفته شد.
ناآرامی‌ها در لیبی تولید نفت این کشور را به‌طور کامل متوقف کرد و تحلیلگران، فعالان بازار و حتی خود گروه‌های لیبیایی معتقد بودند که ۱۸ ماه طول می‌کشد تا تولید نفت لیبی حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند، اما در واقع میزان تولید نفت این کشور ظرف تنها شش ماه از یک میلیون بشکه در روز فراتر رفت.
آنتونی هاف رییس بخش بازارهای نفتی در آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که درباره احیای فوری تولید نفت ایران به لحاظ ظرفیت فنی تردید داشته باشیم.
آژانس بین‌المللی انرژی با برخی اظهار‌نظر‌های بدبینانه مبنی بر اینکه میادین نفت ایران به دلیل تحریم‌ها تخریب شده یا آسیب دیده‌اند مخالف است.
بیشتر تحلیلگران از جمله موسسه وود مکنزی و استاندارد چارتر معتقدند ایران برای بازگشت به سطح تولید روزانه ۳.۸ میلیون بشکه(سطح قبل از تحریم‌ها) دستکم به یک سال زمان نیاز دارد.
تولید نفت ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از سال ۲۰۱۱ تاکنون حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
آژانس بین المللی انرژی افزود: برخلاف نظر تحلیلگران بدبین همان طور که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران وعده داده ایران می‌تواند تا اواسط سال آینده روزانه یک میلیون بشکه به تولید خود بیفزاید و باعث اشباع بیشتر بازار و کاهش قیمت‌ها شود.
ادوارد پی‌باس تحلیلگر نفتی در موسسه بی ان پی پاریباس لندن می‌گوید: ما در مورد دستکم گرفتن توان یک کشور برای افزایش تولید نفت خود وقتی که به پول نیاز دارد هشدار می‌دهیم. تحلیلگران بازار نظرات محافظه‌کارانه‌ای دارند و پیش‌بینی افزایش تدریجی عرضه نفت ایران رو به افزایش است.

منبع: ایسنا

۳۰ تیر ۱۳۹۴ ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۱,۲۹۸
کد خبر : ۲۶,۱۹۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید