به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

فشار به معدنکاران سنگ آهن با هدف کاهش قیمت فولاد اشتباه است

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن گفت: اعمال فشار بر معدنکاران سنگ آهن با هدف حمایت از فولادسازان، راهبرد نادرستی است که متأسفانه وزرات صنعت، معدن و تجارت مدت ها است درپیش گرفته است.

رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: هزینه های تولید فولاد در ایران به علل گوناگون بالا است و متأسفانه برخی تولیدکنندگان فولاد به جای یافتن راهکاری برای کاستن از هزینه ها به دنبال اعمال فشار به صنایع پایین دستی فولاد از جمله معادن سنگ آهن هستند.

کیوان جعفری طهرانی افزود: رفتار تولیدکنندگان فولاد اگرچه اشتباه اما تا حدودی قابل درک است؛ هر تولیدکننده ای به دنبال حداکثر کردن منفعت خود است آن هم از ساده ترین شیوه ممکن. آنچه در این میان جای تأسف و تعجب دارد، بی برنامگی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

این تولیدکننده سنگ آهن ادامه داد: وزارت صنعت قیمت گندوله را 23 درصد قیمت شمش فولاد  خوزستان تعیین کرده بود اما اخیرا تحت تأثیر فشارهای فولادسازان این قیمت را به 20 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان کاهش داده است. در واقع مسئولان ترجیح می دهند به جای سوق دادن تولیدکنندگان فولاد به سمت مدیریت قیمت تمام شده، دائما راحت ترین راه را انتخاب کنند و از جانب معدنکاران سنگ آهن به فولادی ها یارانه بدهند.

جعفری طهرانی با اشاره به شرایط سخت تولیدکنندگان سنگ آهن طی یک سال اخیر گفت: قیمت های جهانی سنگ آهن دائما کاهش یافته است و هیچ چشم انداز مثبتی نیز برای افزایش قیمت ها حداقل تا پایان سال جاری میلادی وجود ندارد. این روند تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن را به شدت تحت فشار قرار داده است با این وجود علاوه بر مشکلات بین المللی باید با چالش های داخلی نیز دست و پنجه نرم کنند.

رئیس امور بین الملل انجمن سنگ آهن ادامه داد: اگر فشارها همچنان ادامه پیدا کند قطعا تولیدکنندگان سنگ آهن با مشکلات بسیار جدی تری مواجه خواهند شد و مشخص نیست چند درصد از فعالان این حوزه بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

وی با اشاره به کشور چین و شرایط تقریبا مشابهی که در آن کشور در حوزه تولیدکنندگان فولاد و سنگ آهن وجود دارد، گفت: مسئولان در چین تصمیم خود را گرفته اند؛ اولویت آنها افزایش تولید فولاد است و سرمایه گذاران خصوصی هم خود را با این اولویت هماهنگ کرده اند بنا بر این وقتی در مقایسه میان قیمت تمام شده سنگ آهن تولید داخل و سنگ آهن وارداتی از استرالیا یا برزیل، مشخص می شود قیمت سنگ آهن داخلی بالاتر است، معادنشان را تعطیل می کنند تا صنایع فولادسازیشان بتوانند سنگ آهن ارزان تر را وارد و قیمت تمام شده فولاد کاهش یابد و بازارهای جهانی را تسخیر کنند. در ایران اما دولت به تولیدکنندگان سنگ آهن فشار می آورد تا هزینه عدم بهره وری فولادسازان را بپردازند.

جعفری طهرانی در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده سنگ آهن چرا در ایران بالاست، گفت: آنالیز قیمت ها و سهم فرایندهای مختلف در قیمت تمام شده نشان می دهد که قیمت استحصال در معادن سنگ آهن ما بالا نیست ولی هزینه حمل و نقل به شدت باعث بالا رفتن قیمت ها برای فولادسازان می شود.

وی افزود: به طور متوسط از هر 1.7 تن سنگ آهن، حدود یک تن فولاد تولید می شود و این یعنی باید هزینه انتقال 1700 تن سنگ آهن پرداخت شود تا بتوان حدود هزار تن فولاد تولید کرد. از آنجایی که هزینه حمل زمینی از معادن سنگ آهن دولتی به فولاد خوزستان بالا است، فولادسازان اجبارا برای کاهش هزینه های حمل و نقل، سنگ آهن را زمینی و از طریق راه آهن یا جاده به بندرعباس منتقل می کنند و از آنجا مجددا بار کشتی کرده و در بندر امام تخلیه می کنند.

منبع: تسنیم

۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۲:۱۷
تعداد بازدید : ۸۷۲
کد خبر : ۲۶,۲۱۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید