به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آینده انرژی در جوامع پس از کربن

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- این فرض پذیرفته شده که منابع انرژی فسیلی تجدیدناپذیرند. همچنین تمامی کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و درحال توسعه پذیرفته اند که روی دیگر استفاده از انرژی های فسیلی، جامعه ای با محیط زیستی در معرض خطر و آینده ای بی ثبات در حوزه بهداشت خواهد بود. بدین منطور این گزارش با تأکید بر دو کشور مهم، به تحلیل ابتکارات و اقدامات برای رفع این مشکل پرداخته است.

 

در حال حاضر اکثر کشورهای صنعتی جهان برای توسعه و اقتدار در تولید خود وابسته به نفت و انرژی های فسیلی هستند. این وابستگی و تولیدات پایه ای مبتنی بر سوخت های فسیلی جنبه ای منفی هم دارد و آن، آلودگی زیست محیطی در یک منطقه به طور خاص و اثرات جانبی جهانی به طور عام است. از یک طرف کاهش وابستگی، سرعت چرخ های تولید را کُند می کند و از طرف دیگر، ادامه روند کنونی باعث می شود تا محیط طبیعی ضرر جبران ناپذیری را تجربه کند. بدین ترتیب تمامی کشورهای صنعتی برای کاهش اثرات جانبی زیست محیطی سعی کرده اند تا با بهره گیری از انرژی های جایگزین و پاک، آینده ای بهتر را رقم بزنند.

گزارش مورد اشاره در اینجا بر این بحث تأکید کرده و به بررسی آینده انرژی در جوامع بعد از کربن (Post Carbon) پرداخنه است. البته مطالعات موردی این گزارش دو کشور اصلی آلمان و آمریکا است و بیشتر مباحث و مثال ها هم از این دو کشور است. مقدمه این گزارش با این بحث شروع شده که دو کشور آمریکا و آلمان باید مشکلات جهانی مانند افزایش جمعیت و شهرنشینی فزاینده را مورد توجه داشته باشند و اقداماتی را برای کاهش اثرات جانبی اتخاذ نمایند. البته تأکید گزرش بر این است که این افزایش جمعیت و مهاجرت به مناطق شهری باعث می شود تا مصرف سوخت های فسیلی برای رفع نیاز چندین برابر شود. حال بر این مبنا، جستجوی راه حلی که انرژی مورد نیاز این جوامع را تأمین و از طرف دیگر باعث کاهش تدریجی وابستگی به سوخت های فسیلی شود، ضروری است. این رفع نیاز در عرصه حمل و نقل و یا دیگر استفاده های انرژی می تواند نقطه شروعی برای این کار باشد. اگرچه هنوز تصور آینده ای بدون نفت و نیروی الکتریکی با واقعیت امکان پذیر نیست. این امکان وجود دارد که تا زمانیکه انرژی های فسیلی به اتمام نرسند، استفاده از آن به طور محسوسی کاهش نیابد. از طرف دیگر کشورهایی نظیر آمریکا در بخش هایی از انرژی مستقل شده اند و این استقلال باعث شده تا در بعضی جهات استفاده از انرژی فسیلی را افزایش دهند.

اما در نهایت تمامی کشورهای جهان متفق القولند که که باید این مسیر مصرف را با آهنگی کمتری پیمود. بدین منظور ابتکارات و راهبردهایی را برای کاهش وابستگی با این چالش قرن 21 را منظور کرده اند. برای مثال می توان به برنامه ریزی شهری و شبکه حمل و نقل هوشمند، نوآوری های فناوری و توسعه بازار کم کربن منطقه ای اشاره نمود. این اقدامات نمونه ای از روش هایی است که راه را برای توسعه جامعه پس از کربن و یا عاری از کربن هموار می سازد. این گزارش با تأکید بر این این راهکارها به مبارزه با چالش های سوختی در زمینه حمل و نقل و پتانسیل برای ایجاد جوامع بعد از کربن می پردازد. سپس با بررسی سیاست ها و قانون های حامی جامعه پس از کربن، در تلاش است تا چالش ها را شناسایی و اقدامات مقتضی کم هزینه را ارائه نماید.

منبع: اقتصاد ایرانی

۳۱ تیر ۱۳۹۴ ۱۲:۲۳
تعداد بازدید : ۱,۳۲۴
کد خبر : ۲۶,۲۲۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید