به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا 40 منطقه ویژه اقتصادی کشور غیرفعال‌اند؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- یک مقام بخش خصوصی عنوان کرد:مناطق ویژه اقتصادی در دنیا به منظور صادرات، سرمایه‌گذاری، صنعت و توریسم شکل می‌گیرند اما در ایران به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم به دروازه ورود کالاها تبدیل شده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، اخیرا از سوی مدیر کل سرمایه‌گذاری شورای عالی مناطق آزاد اعلام شده‌ است که از مجموع 63 منطقه در کشور 40 منطقه نیمه فعال و غیرفعال هستند و تنها برای 23 منطقه ویژه اقتصادی، طرح‌ریزی اقتصادی شده که این مناطق از مناطق ویژه اقتصادی موفق بوده‌اند.
وی درباره تفاوت مناطق ویژه اقتصادی با مناطق آزاد اقتصادی اعلام کرده‌است که نیروی محرکه‌ مناطق ویژه با یکدیگر متفاوت هستند و معمولا دستگاه‌ها و نهادهای دولتی متقاضی تاسیس مناطق ویژه اقتصادی هستند.
اما در مورد علت فعال نبودن 40 منطقه ویژه اقتصادی، مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین به اقتصادنیوز گفت: در عملکرد این مناطق ویژه باید بازنگری صورت گیرد. این بازنگری باید در استراتژی‌های تدوین شده مناطق ویژه، کارکردهای آنها و مکان‌یابی صورت بگیرد.
 
وی ادامه داد: عمدتا در تمام دنیا مناطق ویژه اقتصادی به منظور‌های خاص تعبیه شده‌است. این کارکرد‌ها عمدتا در زمینه صادرات، سرمایه‌گذاری، صنعت و توریسم است.
حریری با بیان این که اما در ایران متاسفانه زیرساخت‌ها برای این فعالیت‌ها آماده نیست، گفت: مناطق ویژه در دهه اخیر در ایران عمدتا بر اساس فشاهای محلی و استانداری‌ها شکل گرفته‌اند.
 
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به این که باید زیرساخت‌ها برای فعالیت این مناطق آماده شود، بیان کرد: اما در حال حاضر این مناطق و همچنین مناطق آزاد از طریق فروش زمین کسب درآمد می‌کنند.
 
وی افزود: این مناطق تبدیل به دروازه‌ای برای واردات کالاهایی شده‌است که یا از مبادی قانونی امکان واردات آنها نیست یا منفعت ایجاب می‌کند که کالا از این مناطق وارد شود.
حریری در پایان گفت: اگر بر روی نقشه جایگاه این مناطق را بررسی کنیم نظیر آبکشی شده که در این مناطق تخلفات شکل قانونی به خود می‌گیرند.
به گزارش اقتصادنیوز، نهادها و سازمان‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت تقاضای تاسیس منطقه ویژه اقتصادی را بررسی می‌کند و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بر اساس تقاضا و طرح توجیهی مجوز تاسیس را صادر می‌کند.

منبع: اقتصادنیوز

۲۷ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۵۴۹
کد خبر : ۲۶,۸۵۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید