به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دولت از اتخاذ تصمیمات اشتباه در حوزه ارز جلوگیری کند

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- علی جعفری تاکید کرد: مدتهاست در شرایطی قرار داریم که دولت توان کاهش نرخ ارز را ندارد به همین جهت باید به نوعی برخورد کند که تبعات تصمیمات اشتباه آن سایر بخشهای اقتصادی را درگیر نکند.

 

یکی از معضلاتی که در سالهای اخیر اقتصاد کشور را با نوسانات بی شماری مواجه کرده است؛ نوسانات نرخ ارز است که تصمیمات دولت دهم در مورد وضعیت آن نتایج مثبتی در بر نداشت و زمینه رانت و فساد را بیش از پیش فراهم کرد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از مسائلی که مسوولان بانکی به آن تاکید کردند تک نرخی کردن ارز بود که با پررنگ شدن موضوع برداشته شدن تحریمها این وعده هم جدی تر شد.

علی جعفری کارشناس اقتصادی اعتقاد دارد چندنرخی بودن نرخ ارز آسیب های زیادی به اقتصاد وارد می‌کند، که مهمترین آنها افزایش فساد و رانت است. به همین جهت است که قانون گذار در برنامه پنجم توسعه از مدیریت نظام ارزی شناور سخن گفته و آورده است نرخ ارز باید با توجه به حفظ دامنه رقابت‌پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی تعیین شود، به همین جهت ارز را دونرخی در نظر گرفتند.

جعفری تصریح کرد: بهترین نحوه تعیین نرخ ارز این است که بازار نرخ را تعیین کند،‌ این نرخ بهترین شرایط را برای ارز ایجاد می کند چرا که می تواند انتظارات بازار را برآورده کند.

وی با اشاره به معضلات ارز دو یا چند نرخی گفت: ارز ۲ یا چند نرخی، مشکلات را بیشتر کرده و با به هم زدن تعادل بین حوزه تولید و مصرف رانت و فساد نیز ایجاد می کند.

به گفته این کارشناس اقتصادی بخشهای مختلف اقتصادی در کشور به هم مرتبط هستند به نحوی که ارتباط نزدیکی میان صنعت، کشاورزی، ‌سیستم بانکی و ... وجود دارد به همین جهت چنانچه در یک بخش رانت ایجاد می‌شود، سایر بخش‌ها را متاثر کرده و  دچار اختلال می کند و نظم بازار بر هم می ریزد.

این کارشناس اقتصادی یادآوری کرد: مدتهاست در شرایطی قرار داریم که دولت توان کاهش نرخ  ارز را ندارد به همین جهت باید به نوعی برخورد کند که تبعات تصمیمات اشتباه آن سایر بخشهای اقتصادی را درگیر نکند.

وی در پاسخ به این سوال که  با توجه به اینکه دولت صاحب ارز است چرا آن را با نرخ پایین و تک نرخی ارائه نمی کند؟ گفت: تک نرخی کردن یا ارزان کردن ارز الزاماتی دارد که در ابتدا باید آنها را فراهم کرد از جمله آنها می توان به وجود منابع ارزی در کشور اشاره کرد این در حالی است که ارز کافی در کشور وجود ندارد و تقاضا بیش از عرضه است و این نابرابری عامل دو نرخی شدن یا چند نرخی شدن ارز است و قیمت آن را نیز بالا می برد.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی یکی از مهمترین مسائلی که پیرامون ارز وجود دارد مدیریت آن است به همین جهت دولت باید به نحوی به موضوع ارز ورود کند که  ضمن پاسخگویی به تقاضای بازار فعالیتهای سوداگرانه و دلالی را از بازار دور کند. 

منبع: اقتصادپرس

۳۱ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۵۳۵
کد خبر : ۲۶,۹۲۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید