به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد - گزارش هفته 43

سنگ آهن

 

چینی ها از اول اکتبر مانور روی قرارداد سنگ آهن را شروع کرده اند با توجه به آنکه پیش بینی میشود تولید فولاد امسال این کشور از مرز 600 میلیون تن بگذرد، تقاضای سنگ آهن چین باید به مرز 830 میلیون تن برسد، چینی ها در هفته قبل شرایط خود را اعلام کردند ولی عرضه کنندگان سنگ آهن مثل گذشته پشت دیوار سکوت نشسته اند، خبر مهم این هفته مذاکرات فورتسکیو استرالیائی با چینی ها در مورد سنگ آهن بود طرف استرالیائی باید تا آخر سپتامبر6 میلیارد دلار سنگ آهن را تحویل میداد و پول آنرا بعداً دریافت میکرد مذاکرات در مورد قرارداد این شرکت با چینی ها ادامه دارد، از سوی دیگر افزایش قیمت نفت باعث افزایش کرایه حمل در فصل آخر سال جاری است که این می تواند باعث فشار بیشتر چینی ها بر قیمتهای فوب باشد. آنچه مهم است ادامه روند تولید فولاد در چین است چون اگر قیمتها بالا رود عرضه کنندگان سنگ آهن روی قیمت خود اصرار خواهند کرد، از سوی دیگر اگر چین موفق شود روند افزایش تولید فولاد را محدود کند تقاضای سنگ آهن را هم کنترل خواهد کرد در هر حال قیمت سنگ آهن این هفته تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشت و به 92 دلارسی اف آر بنادر چین هر تن خشک برای عیار 5/63 درصد رسید.

 

قراضه

 

قیمت قراضه در هفته گذشته همچنان همچنان زیر فشار قیمت بیلت بود. ترک ها و چینی ها که دو خریدار عمده این کالا هستند تمایلی به خرید ندارند. این مساله باعث شده است که عرضه کنندگان قراضه در اروپا و امریکا از انبار کردن آن پرهیز کنند، طبعاً آنها هم قیمت خرید خود را از جمع کنندگان قراضه خواهند کاست. فولادسازها از جولای تا اگوست قراضه خریده اند و قیمت را از 230 دلار هر تن به 350 دلار هر تن برای قراضه سنگین مخلوط 1 و 2 بالا بردند ولی در شرایط فعلی که قیمت فولاد ساخته شده کاهش یافته آنها تولید را پائین آورده اند بالطبع قراضه در انبارها یشان موجود است. تفاوت قیمت قراضه مخلوط 1 و 2 با قیمت میله گرد ترکیه حداقل 180 دلار و حداکثر 230 دلار بوده است ترک ها سعی می کنند میله گرد را روی قیمت 450 دلار فوب حفظ کنند بنابراین قراضه را باید در بدترین حالت 220 دلار سی اف آر ترکیه خرید کنند. که امکان آن ضعیف است. قراضه مخلوط 80 – 20 سنگین تحویل خاور دور 290 دلار معامله شد. ولی حجم معاملات بسیار پائین بود، خریدارها دنبال قیمت 270 تا 250 دلار سی اف آر خاور دور هستند کره این قراضه را 275 دلار خرید ولی مقدار آن 1000 تن بیشتر نبود قراضه ژاپنی تحویل چین 280 دلارسی اف آر فروخته شد، روسها هم خرید قراضه را تقریباً متوقف کرده اند البته فصل خرید قراضه روسها تقریباً تمام شده ولی آخرین قیمت معامله شده 290 دلار برای کلاس A3 بوده است. نوامبر و دسامبرنباید به قراضه امیدوار بود چون کارخانه ها خریدشان به حداقل در این دو ماه میرسد. 

 

 

بیلت

بازار بیلت تقریباً دارد به روز میرسد یعنی کارخانه ها در هفته آخر اکتبر توانستند با کاهش قیمت تولید نوامبر را به فروش برسانند در حالیکه قبلاً تولید 2 ماه بعد را می فروختند بیلت سی ای اس به قیمت 360 تا 370 دلار فوب دریای سیاه رسید ولی به نظر میرسد در نوامبر برای فروش دسامبر قیمتها باید 10 دلاردیگر پائین بیاید و به 350 دلار هر تن برسد. قراضه رو به پائین است و تقاضای مقاطع هم همچنان راکد است، امیدی به بهبود بازار تا پایان دسامبر نیست ، اگر در دسامبرهم خریدارها به بازار بیایند برای ژانویه خواهد بود آنهم در تناژ کم. در هفته گذشته قیمت بیلت تحویل بنادر خاور دور 15 تا 20 دلار هر تن کاهش یافت و به 450 دلار سی اف آر رسید. تقاضا برای دسامبر و ژانویه نیست،خریدهای انجام شده هم برای حداقل درخواست هاست تایوانی ها دنبال قیمت 440 دلار سی اف آر هستند امید تولیدکنندگان بیلت به تقاضای ژانویه فوریه است که موجودی خریدارها خیلی کم شده است ولی سئوال اینست که آیا در این ماهها بازار مقاطع و میله گرد همچنان راکد خواهد ماند ؟ اگر این چنین باشد نباید به بازار بیلت در دسامبرهم امیدوار بود.

 

 

بیلت در ایران

بازار بیلت در ایران تحت تاثیر بازار مقاطع بود ، تقاضای مقاطع بخصوص میله گرد بسیار ضعیف است از آنجا که فروش این کالاها با مشکل روبروست خرید بیلت هم انجام نمیشود بیلت سایز 150 تحویل در انزلی به هرکیلو 415 تومان رسید و سایز 125 در انزلی 450 تومان هر کیلو عرضه شده، بیلت ترکیه سایز 125 در بندرامام خمینی هم 425 تومان عرضه شد. معاملات بسیار محدود است و خریداران حساس. با این حال بعضی واردکننده ها نسبت به ثبت سفارش اقدام می کنند که این ناشی از بیماری شبکه بانکی و ساختار اقتصادی ماست. البته با این روند محدود شدن معاملات باید در انتظار توقف بعضی واردکننده ها بود چون آنها با قبول هر میزان ضرر باز هم قادر به فروش بیلت در حجم بالا در بازار نخواهند بود طبعاً روند واردات بیلت در ماههای آینده کاهش خواهد یافت.

 

میله گرد و مقاطع

 

قیمت مقاطع همچنان رو به تنزل بود این تنزل در بعضی کشورها با محدودیت تولید هم منجر شده است قیمت میله گرد و تیرآهن ستونی در کره کاهش یافت هیوندائی قیمتهای خود را 42 دلار هر تن پائین آورد بخشی از این کاهش ناشی از ضعف تقاضا و بخشی از آن به علت تنزل قیمت قراضه بود از سوی دیگر رقابت کالاهای چینی هم مشکل را بدتر کرده است.

هفته گذشته انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد که موجودی آهن آلات ساخته شده در انبارها از مرز 80 میلیون تن گذشته است، این در حالی است که حداکثر سقف مورد تائید این انجمن 50 میلیون تن موجودی انبار است در چین این شایعه وجود دارد که قیمت سنگ آهن برای سال 2010 بالا خواهد رفت بنابراین کارخانه به تولید خود ادامه میدهند ، ولی کارخانه ها می گویند با کاهش قیمت سپتامبر موجودی خود را به حداقل رسانده اند و این موجودی انبار افزایش یافته در واقع در انبارهای تجار بزرگ است .

تجار بزرگ به سه دلیل موجودی انبار را بالا برده اند

اول: احتمال افزایش قیمت سنگ آهن

دوم: برنامه 588 میلیارد دلاری توسعه زیر ساخت ها در چین

سوم: برنامه کاهش تولید فولاد در چین

در یک تحلیل از طرف ارسلور میتال آمده است که تولید چین 28 درصد نسبت به سال قبل بالا رفته ولی موجودیها 10 درصد افزایش یافته بنابراین با توجه به کاهش قیمتها احتمالاً موجودی انبارها تا پایان سال کمتر خواهد شد.

در ترکیه قیمت میله گرد به 440 دلار فوب هر تن رسید ترک ها منتظر بهبود بازار هستند ولی خریدارها هنوز انتظار کاهش قیمت دارند بعضی تولید کنندگان میله گرد خطوط خود را تا آخر سال 2009 متوقف کردند چون تولید آنها از یکسو با زیان همراه است و از سوی دیگر مشکل فروش دارند.

قیمت میله گرد در شرق آسیا به زیر 500 دلار سی اف آر بنادر خاوردور رسیده است ترک ها میله گرد را 480 دلار هر تن عرضه می کنندولی باز هم خریدار قابل توجهی نیست. چون آنها فکر می کنند در نوامبر قیمتها باز هم پائین بیاید قیمت میله گرد در جنوب اروپا ثابت ماند و در سطح 370 یورو هر تن باقی ماند ولی سفارشات کم است و بهمین دلیل زمان تحویل به 4 هفته کاهش یافته.

مقاطع و میله گرد در ایران

بازار میله گرد و مقاطع در ایران همچنان راکد است و تقاضا محدود. علیرغم آنکه این کالاها در ایران در مقایسه با دیگر مناطق دنیا بسیار ارزانتر است. میله گرد که روز شنبه با قیمت متوسط 545 تومان معامله میشد در آخر هفته به 540 تومان رسید و 5 تومان کاهش قیمت داشت. تیرآهن 14 که 104 هزار تومان هر شاخه معامله میشد در آخر هفته به 103500 تومان رسید تیرآهن 20 به بالا در اواسط هفته به طورمتوسط 3000 تومان هر شاخه بهتر شد ولی در آخر هفته دوباره برگشت.

نبشی روز شنبه 600 تومان بطور میانگین معامله میشد در آخر هفته به 590 تومان رسید. ناودانی تنها بطور متوسط 5 تومان بهتر شد و از 675 تومان میانگین در 680 تومان معامله شد.

عرضه تیرآهن ذوب آهن در قیمت 625 تومان به معنای ادامه روند کاهش قیمت این کالا در ماههای آینده است ضمن آنکه میله گرد میانه 10تومان ارزانتر در بورس عرضه شد، در کل خریدار زیادی برای مقاطع نیست، کارخانه های کوچک تولید خود را متوقف کرده اند یا به شدت کاهش داده اند، کارخانه های بزرگ هم ضمن پائین آوردن تولید مجبور به قبول قیمتهای ارزانتر هستند. در کل بعلت آنکه سه ماه آخر سال مصادف با محرم و صفر و تعطیلات است، کارخانه ها مجبورند در ابان و آذر پیش بینی فروش و هزینه خود را بنمایند بنابراین در این دو ماه باید شاهد کاهش قیمتهای پی در پی باشیم . این روند به مذاق بانک مرکزی خوش می آید که نرخ تورم را پائین تر اعلام کند ولی باید در انتظار آمارهای وزارت کار هم نشست که از بیکاری بگوید عده ای معتقدند که موجودی میله گرد و تیرآهن در بازار محدود است و احتمال افزایش قیمت در ماه بعد هست ولی ماههای بعد تقاضائی نیست ضمن آنکه روند رو به نزول بیلت باعث میشود کارخانه های کوچک تولید خود را با قیمت درخواست بازار هماهنگ کنند بنابراین نباید امید به افزایش قیمت بعلت محدودیت عرضه داشت قیمت فقط در سایه تقاضا تغییر می کند که دولت فعلاً تصمیم به تکان دادن آن ندارد.

 

 

ورق

 

بازار ورق در چین در هفته قبل تا 10 دلار بهتر شد همه از این افزایش قیمت متعجب هستند علت اینست که بیشترین موجودی انبار به ورق گرم تعلق دارد بهمین علت باید قیمت آن پائین می آمد همه دست اندرکاران میدانند این افزایش قیمت موقتی است بخصوص که ماه نوامبر و دسامبر ماههائی است که چینی ها شروع به افزایش فروش کالای خود می نمایند بنابراین قیمتها باید دوباره تنزل کند.

در اروپا پیش بینی نمیشود وضع تا پایان سال میلادی بهبود یابد بنابراین وضع موجود بهترین حالت است در غیر اینصورت باید انتظار کاهش قیمت ورق را داشت در امریکا قیمت ورق گرم 8 دلار هر شورت تن پائین آمد و به 620 دلار هر شورت تن رسید، ولی خریدارها تمایل چندانی به سفارش ندارند و سیاست صبر را در پیش گرفته اند این وضع تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

در کره هیوندائی بدلیل افت تقاضا و کاهش قیمت تمام شده و ترس از تهاجم چینی ها قیمت ورق گرم را 40 دلار هر تن پائین آورد.

ورق سرد در امریکا 18 دلار هر شورت تن پائین آمد و به 647 دلار هر شورت تن رسید در شمال اروپا قیمت ورق 2 درصد پائین آمد ورق گرم 9 دلار افت کرد ورق گالوانیزه هم 16 یورو تنزل یافت بعضی از تجار اعتقاد دارند که قیمت ورق به کف خود نزدیک شده است در چین تجار بزرگ که در انتظار افزایش قیمت هستند.

قیمت ورق گرم را در 540 دلار شامل 17 درصد عوارض می بینند، در ترکیه هم روند کاهش قیمت ورقهای وارداتی از روسیه محدود شده است همه امیدوارند قیمتها بالا برود ولی معمولاً نوامبر دسامبر ماههای کاهش قیمت است نه افزایش آن .

ورق در ایران

قیمت ورق کویل ضخامت 2 میلیمتر بطور ثابت رو به نزول بود شنبه این کالا 675 تومان معامله شد ولی 5 شنبه تا 650 تومان رسید به نظر میرسد این روند همچنان ادامه داشته باشد چون از شمال محصولات سی ای اس و از جنوب محصول چین و کره عرضه میشود.

ورق گرم 3 تا 15 میلیمتر مبارکه که بطور متوسط 630 تومان معامله میشد در آخر هفته 5 تومان کاهش قیمت داشت.

ورق گرم ضخامت 20 میلیمتر به بالا تغییر چندانی نداشت ورق گالوانیزه و ورق سرد ثابت ماند. موجودی ورق رنگی، گالوانیزه و سرد در بازار کم است و چون این کالاها مورد مصرف صنعت هستند قیمت آنها تقریباً ثابت مانده است البته وضع بازار بستگی به سیاست مبارکه دارند. همه انتظار دارند مبارکه قیمتها را پائین بیاورد اگر این اتفاق نیفتد سفارشات به سمت واردات خواهد رفت و مبارکه دوباره بازار را بخصوص در مورد ورق سرد به سی ای اس خواهد باخت در هر حال مبارکه یا دیگر عرضه کنندگان تا ماه دیگر برای مانور در بازار زمان دارند پس از آن بازار ایران است و تعطیلات و رکود و مشکلات مالی پابرجا.

۱۹ آبان ۱۳۸۸ ۱۶:۵۵
تعداد بازدید : ۹۳۹
کد خبر : ۲,۷۴۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید