به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سرگردانی دولت برای قیمت نفت در بودجه

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- قیمت نفتی که ایران برای بودجه سال آینده در نظر گرفته با قیمت نفت تعیین شده از سوی عراق متفاوت است. سوال این است که کدام به واقعیت نزدیک‌تر است؟

 

در شرایطی که دولت خود را برای تهیه بودجه سال آینده آماده می‌کند، مساله نفت به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها تبدیل شده است. دولت حالا با سه سناریو روبروست؛ نفت 42 و 45 و 50 دلار برای قیمت پایه نفت در بودجه 1395 به خوبی نشان از آن دارد که وضعیت بلاتکلیفی قیمت نفت، بودجه سال آینده را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. این رقم پیش از این از سوی محمد نوبخت، معاون رئیس‌جمهور عنوان شده بود.
در شرایطی که این سه سناریو برای قیمت نفت در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است،‌ اوپک پیش‌بینی‌های دیگری برای قیمت نفت دارد. اوپک پیش‌بینی کرده است که نفت تا پنج سال دیگر ۸۰ دلاری می‌شود.
در چنین شرایطی، کشورهایی که مانند ایران به درآمدهای نفت خود متکی هستند، یک پیش‌بینی حداقلی برای قیمت نفت دارند و بر همان اساس، بودجه خود را تنظیم کرده‌اند.
در همین رابطه، وزارت دارایی عراق نیز اعلام کرده است که بودجه سال آینده را با نفت ۴۵ دلاری می‌بندد. در چنین شرایطی، ایران هنوز هم به بالا رفتن قیمت نفت امید دارد؛ چنانچه قیمت‌های نفت در بودجه سال بعد را هم بر همین اساس بسته است.
گزارش داده است که «در حالی وزارت نفت تعهد کرده تا در سال آینده حدود 22 میلیارد دلار به عنوان درآمد نفتی در اختیار دولت قرار دهد که قرار است دولت این منابع را با نرخ 3100 تومانی به ریال تبدیل کند.
تعیین نرخ 3100 تومانی در بودجه سال بعد برای مبنای تبدیل دلار به ریال در حالی صورت گرفته که نسبت به نرخ 2850 تومان سال جاری 250 تومان افزایش دارد، این در حالی است که در حال حاضر نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی 2995 تومان است که حدود 105 تومان با نرخ مورد نظر فاصله دارد.
در این میان،‌ به نظر می‌رسد که با توجه به تحولات اخیر، نرخ پیش‌بینی شده از سوی عراق به واقعیت نزدیک‌تر است، چرا که پیش‌بینی نفت 80 دلاری اوپک، تنها تحت شرایطی قابل اجراست که در گزارش اخیر این سازمان نیز به آن اشاره شده است. بر این اساس اوپک انتظار دارد که میزان عرضه از سوی برخی کشورها پایین آید. تنها در این شرایط است که می‌توان انتظار بازگشت قیمت‌ها را داشت.

منبع : اقتصاد نیوز

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۵۹۳
کد خبر : ۲۷,۶۲۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید