به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تورم تک رقمی به چه قیمتی؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- در اینکه کاهش تورم یکی از مهمترین دستاوردهای دولت بوده تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی به آن اذعان دارند اما سوال اساسی این است که سیاست های دولت برای کاهش تورم، آسیبی به رونق اقتصادی خواهد زد یا خیر؟ در این خصوص به طور کلی دو نوع دیدگاه در میان کارشناسان و اقتصاددانان وجود دارد. گروهی معتقدند که کاهش تورم بیش از مقدار کنونی در رسیدن به تورم یک رقمی در شرایط کنونی موجب عمیق تر شدن رکود خواهد شد. استدلال آنها هم این است که به استثنای چند صنعت بزرگ هنوز آثار عینی رونق اقتصادی هویدا نشده و حتی سیاست های انقباضی دولت برای کاهش تورم آثار منفی بر شکوفایی تولید در کشور گذاشته است. در مقابل گروه دیگری از کارشناسان معتقدند که رسیدن به تورم تک رقمی منافاتی با رشد و رونق اقتصادی ندارد و اتفاقا در چنین فضایی پویایی اقتصاد بیشتر خودش را نشان می دهد.

دلیل رکود چیست؟

به گزارش آفتاب یزد، در همین حال، دکتر مهدی تقوی اقتصاددان و استاد دانشگاه تصریح کرد: دلیل رکود در اقتصاد سیاست های ضد تورمی دولت نیست بلکه دلیل دیگری دارد. اجرای غلط هدفمندی یارانه ها در دولت گذشته که من آن را سرهم بندی یارانه ها می دانم عامل ایجاد رکود بود. وی افزود: منحنی عرضه اقتصاد جمع منحنی های هزینه نهایی اقتصاد است که بالاتر از منحنی هزینه متوسط قرار می گیرد. وقتی شما قیمت یک نهاده تولید مثل گاز را گران می کنید هزینه نهایی تولید به سمت چپ و بالا کشیده می شود. دلیل تورم های ۴۰ درصدی و رشد منفی در دولت قبل هم همین مسئله بود. تقوی گفت: با توجه به توافق هسته ای و امکان آزاد شدن ارزهای بلوکه شده، قیمت دلار کمتر و به تبع آن تورم کمتر خواهد شد. البته احتمالا نرخ رشد هم افزایش پیدا خواهد کرد. تقوی گفت: اگر نرخ رشد مثبت کنونی را با نرخ رشد منفی در دولت قبل مقایسه کنید متوجه می شوید که اقتصاد از رکود بیرون آمده است. اگر دولت سیاست های اقتصادی مناسبی داشته باشد. نرخ رشد مثبت می تواند تداوم داشته باشد. البته به مرور نرخ رشد هر چه مثبت خواهد بود اما آرام تر و آرام تر خواهد شد.وی افزود: خود دولت هم پیش بینی نمی کند که نرخ تورم خیلی پایین بیاید چون در این صورت، افزایش ۱۰ درصدی حقوق و دستمزد را برای سال آینده در نظر نمی گرفت.

تورم تک رقمی در شرایط فعلی یعنی تعطیلی تولید

از سوی دیگر، معاون اسبق بانک مرکزی می گوید: از تورم نباید ترسید. تک رقمی کردن تورم در شرایط حاضر اقتصاد ایران به صلاح نیست، چراکه به منزله تعطیلی تولید خواهد بود. اقتصاد ایران یک اقتصاد در حال توسعه است و تورم در بطن آن نهفته است، بنابراین نباید از وجود تورم دو رقمی ترسید.حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی در گفتگو با تابناک، این سیاست دولت را نقد می کند و ادامه راهی که برای کنترل تورم پیموده ایم را منجر به تعطیلی اقتصاد می داند.به گفته مستخدمین حسینی، ظاهرا دولت می خواهد نام خود را به عنوان تنها دولتی که پس از انقلاب تورم را تک رقمی کرد به ثبت برساند اما باید مسئولان این را در نظر داشته باشند که تورم تک رقمی با شرایط فعلی کشور یعنی اضمحلال اقتصاد.او در توضیح هشدار خود گفت: شعار ندهیم. در شرایطی که تولید در رکود عمیقی است؛ تورم تک رقمی یعنی عمیق تر شدن رکود. در یک سال گذشته فقط شرکت های بزرگ تولیدی مانند خودروسازی ها و کارخانجات سیمان توانستند افزایش تولید داشته باشند اما تولید آنها در انبارها دپو شده است. این دپو به چه معنی است؟ اگر رونق بر اقتصاد حاکم بود باز هم تولیدات روانه انبار می شد؟ مفهوم این اتفاق این است که عملا دولت برای کنترل تورم برنامه خاصی اجرا نمی کند بلکه عمیق تر شدن رکود و تعطیلی بیشتر تولید به کاهش قیمت ها می انجامد. به عبارت دیگر، وقتی نقدینگی کم می شود، تولید تعطیل شده و نیروی های شاغل اخراج می شوند؛ به دلیل نداشتن پول در واقع خریدی هم صورت نمی گیرد و بنابراین تورم کم می شود.پیشنهاد این کارشناس برای خروج از این سیکل معیوب، باز شدن پرتفوی بانک ها روی تولید است. به گفته او، شش سال پیش سیاست شش قفله شدن منابع بانکی در دستور کار قرار گرفت. امروز باید عکس این سیاست عمل شود تا به تدریج با افزایش تولید و عرضه بیشتر آن تورم کنترل شود. مستخدمین حسینی تاکید کرد: از تورم نباید ترسید. تک رقمی کردن تورم در شرایط حاضر اقتصاد ایران به صلاح نیست، چراکه به منزله تعطیلی تولید خواهد بود. اقتصاد ایران یک اقتصاد در حال توسعه است و تورم در بطن آن نهفته است، بنابراین نباید از وجود تورم دو رقمی ترسید.او بیان کرد: دولت امروز به بخش تولید اجازه افزایش قیمت نمی دهد. این به مفهوم نگه داشتن فنری خواهد بود که با برداشتن پای خود از روی آن، فنر ناگهان باز شده و قیمت های جهش غیرقابل کنترل خواهد داشت. بدون آنکه تولیدی به مجموعه تولیدات کشور اضافه شود.مستخدمین حسینی اظهار کرد: وضعیت اقتصاد ایران مشابه شرایط نیم قرن اخیر یعنی دوران جنگ جهانی دوم در ایران است. این شرایط حساسیت های بسیار بالایی را می طلبد.

منبع: آفتاب یزد

۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۱,۱۰۹
کد خبر : ۲۷,۶۶۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید