به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نفت زیر 50 دلار و کاهش مصرف فولاد در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- به نظر نمی رسد تا پایان سال 2016 قیمت نفت بهبود داشته باشد. این امر برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که بودجه شان شدیدا وابسته به نفت است، اصلا خوش آیند نیست. اگرچه دولتهای مربوط سعی در کم کردن هزینه ها در بخش های ساخت و ساز دارند، اما در برخی موارد مجبور به صرف هزینه در مصارف فولادی می شوند.

رسیدن قیمت جهانی نفت به 50 دلار در بشکه بازار فولاد را نیز در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تحت تاثیر قرار داده چراکه سهم آنان از درآمد نفت در بودجه بیش از 40 تا 80 درصد است. روند نزولی قیمت نفت در چهار ماه اخیر بطور حتم بر اقتصاد این کشورها تاثیر گذاشته و افت قیمت محصولات، بازار این مناطق را شوکه کرده و دولتها را به فکر جبران کسری بودجه انداخته است.

به تعویق انداختن یا متوقف کردن پروژه های ساخت و ساز روند تقاضای فولاد را کند کرده. پیش بینی مصرف فولاد در خاورمیانه برای سال 2015 با 2.8 درصد افزایش سالانه، 53 میلیون تن است که کمتر از افزایش 3.8 درصدی مصرف سال پیش می باشد و دلیل آنهم افت فعالیت ساخت و ساز در راستای کاهش قیمت نفت بوده است.

جدا از ضعف تقاضا، افت قیمت نفت و در راستای آن احتمال قطع یارانه های انرژی، معظل دیگری برای فولادسازان بوجود آورده است. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سالانه بیش از 160میلیارد دلار صرف حمایت از صنعت انرژی می کنند که این مبلغ حدود 10 درصد کل تولید ناخالص ملی آنهاست. به گزارش ایفنا، کاهش درآمد بودجه ممکن است دولت را وادار به قطع یارانه ها و تجدیدنظر در تعرفه ها کند، همانطورکه امارات متحده عربی طی اقدامات اصلاحی خود از اول آگوست یارانه سوخت را حذف کرده است. از طرف دیگر بی ثباتی های سیاسی در خاورمیانه نیز روند تقاضای فولاد را تحت الشعاع قرار داده و ناامنی های یمن، عراق و سوریه تقاضای مقاطع فولادی در این مناطق را تا 1.5 میلیون تن پایین آورده است. با توجه به اینکه احتمال بهبود اوضاع سیاسی تا آینده نزدیک بسیار کم است، بهبود روند تجارت در سال آینده نیز بعید به نظر می رسد.

منبع: Platts

 

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

 

  

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ ۱۱:۵۲
تعداد بازدید : ۹۸۵
کد خبر : ۲۷,۷۰۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید