به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار فولاد - گزارش هفته 44

سنگ آهن

این هفته مثل سالهای قبل مذاکره سنگ آهن حواشی خود را دارد، چینی ها اعلام کردند سه معدن دار بزرگ باید کمی بیش از 50 درصد تقاضای چین را تامین می کنند و چین الباقی نیاز خود را از منابع داخلی یا اکراین، شیلی و روسیه خریداری خواهد کرد. در مجموع هفته گذشته بازار سنگ آهن تغییر زیادی نداشت سنگ آهن تولید داخلی چین با خلوص 66 درصد با 17 درصد عوارض ارزش افزوده در قیمت 89 دلار هر تن معامله شد ولی تقاضا زیاد نیست، در مورد سنگ آهن وارداتی قیمت اول هفته کمی بهتر شد ولی در اواخر هفته دوباره برگشت این کالا با عیار 62 درصد خلوص 40/88 دلار هر تن خشک سی اف آر بنادر چین معامله شد. سنگ آهن با خلوص 54 درصد هم 41 دلار فوب بنادر هند معامله شد که نسبت به هفته قبل 5 دلار بهبود یافته است. کرایه حمل تا چین 22 دلار هر تن می باشد. این هفته یکی از مقامات چین اعلام کرد که احتمال دارد قیمت سنگ آهن بالاتر از درخواست چین توافق شود، علت این امر آن است که بعلت افزایش تولید فولاد در این کشور، تقاضای سنگ آهن هم بالا رفته و به 550 میلیون تن رسیده که تا آخر سال افزایش خواهد یافت. البته اگر بازار فولاد در شرایط فعلی باشد نباید انتظار داشت که قیمت سنگ آهن با سال قبل تفاوت زیادی بنماید.

 

قراضه

قیمت قراضه با هفته قبل کمی فاصله گرفت و تا مرز 10 دلار هر تن افزایش یافت، البته بازار قراضه راکد است چون از یک طرف کارخانه ها خرید برای نوامبر و دسامبر را انجام داده اند و از طرف دیگر قیمت بیلت هنوز پائین است . در خاور دور قراضه سنگین 20 – 80 در قیمت 280 تا 290 دلار سی اف آر معامله شد. چین قراضه خود را در 295 دلار سی اف آر از آمریکا خرید. بازار قراضه تقریباً ساکت است و معامله چندانی هم در آن صورت نمی گیرد علت عدم سقوط قراضه به 230 دلار هر تن فوب خریدهای هفته قبل ترکیه از اروپا و امریکا بود، ترک ها قراضه 30 – 70 مخلوط را 253 دلار سی اف آر و 20 – 80 را 260 دلار هر تن سی اف آر خریدند که نسبت به 2 هفته قبل تغییری نداشت قراضه سی ای اس هم 5 دلار کاهش یافت و به 255 دلار سی اف آربنادر ترکیه رسید. در اواخر هفته لویدز اعلام کرد که در سال 2010 حدود 2000 کشتی برای اوراق شدن عرضه خواهد شد که 800 تای آنها تانکر هستند در شرایط بازار فعلی قراضه این خبر جالبی نیست ضمن آنکه متوسط قیمت 200 دلار اعلام شده است، از یک طرف کشتی های زیادی اوراق می شوند در حالیکه امسال سفارش کشتی به حداقل خود رسیده است در آسیا خریداران قراضه به انتظار کاهش قیمتها هستند آنها امیدوارند قراضه مخلوط 20 – 80 را در قیمت 250 دلار سی اف آر خریداری کنند. در حال حاضر ارزانترین قراضه در 270 دلار به کره فروخته شد ولی محموله 1000 تنی بوده است.

در اروپا بازار فولاد بسیار حساس شده و قیمت قراضه وابستگی شدید و سریعی به قیمت فولاد ساخته شده پیدا کرده است در حال حاضر بازر قراضه راکد است.

 

بیلت

قیمت بیلت این هفته تقریباً با ثبات بود در شمال چین قیمت بیلت سایز 150 میلیمتر کیفیت کیو 235 حدوداً 3 دلار افزایش یافت و به 416 دلار رسید که شامل 17 درصد مالیات ارزش افزوده هست.

در خاوردور قیمت بیلت وارداتی حدود 450 تا 460 دلار هر تن سی اف آر بود سی ای اس بیلت خود را اول هفته 470 دلار سی اف آر پیشنهاد کرد ولی معامله نشد. اکثر خریداران سیاست صبر را در پیش گرفته اند. معاملات محدودی در قیمت 450 دلار تحویل بنادر فیلیپین صورت گرفته ولی بازار واقعاً راکد است. اکثر تولیدکنندگان معتقدند که قیمت مقاطع تا اوایل سال آینده بهبود نخواهد یافت بنابراین سعی می کنند نقدینگی خود را حفظ کنند تا بجای آن بیلت بخرند. بازار بیلت در ترکیه هم راکد بود بیلت محصول ترکیه 400 دلار فوب و محصول سی ای اس 395 دلار سی اف آر معامله شد فروشنده ها بدنبال قیمت 410 دلار هستند و خریداران 350 دلار را مطلوب می دانند. این در حالی است که قیمت بیلت در بورس لندن  کاهش یافت  قیمت بیلت در اواخر اکتبر تحویل بنادر دریای مدیترانه 349 تا 350 دلار بود در حالیکه 20 روز قبل همین کالا 385 تا 386 دلار معامله شد.

بیلت در ایران

قیمت بیلت در بازار ایران رو به سقوط بود سایز 150 در انزلی تا 407 تومان هم گفته شد بعلت رکود معاملات میله گرد و مقاطع اکثر کارخانجات  یا تولید را متوقف کرده اند یا به حداقل رسانده اند شنیده شد که بعضی از کارخا نه ها هم بیلت وارداتی خود را به بازار عرضه کرده اند. بعضی کارخانه ها هم نرخ تبدیل بیلت به میله گرد را تا 50 تومان پائین آورده اند که خبر خوبی نیست. امسال تا پایان مهرماه نزدیک به 1/6 میلیون تن آهن آلات به ایران وارد شده که بیش از 7/2 میلیون تن آن بیلت بوده است این یعنی ماهانه 385 هزار تن. سهم عمده ای از این بیلت ها در انبارها خوابیده حاشیه سود تولید مقاطع بسیار کاهش یافته و به هر کیلو 10 تا 20 تومان رسیده در حالیکه ریسک تولید ناشی از عدم فروش و بحران نقدینگی به اوج رسیده است، در حال حاضر بیلت موجود در ایران ارزانترین نوع خود در دنیاست چون هزینه های گمرکی با مالیات ارزش افزوده هر کیلو حدوداً 42 تومان است اگر قیمت بیلت پس از ترخیص 410 تومان برای سایز 150 باشد قیمت خرید این بیلت سی اف آر بنادر ایران 368 دلار می باشد کرایه حمل از سی ای اس تا بنادر شمالی را که 25 دلار است اگر کم کنید قیمت بیلت 343 دلار فوب آستاراخان می باشد. این قیمت هیچوقت از سال 1386 تا بحال دیده نشده است.

 

بازار مقاطع در دنیا

قیمت مقاطع در دنیا همچنان با تنزل ولی با نرخ کمتری همراه بود. در چین بازار داخلی کمی بهبود یافت میله گرد تا 10 دلار افزایش یافت ولی میله گرد صادراتی چین با 5 دلار افزایش به 525 دلار هر تن رسید. در اروپا بعلت افت قیمت قراضه و بیلت، قیمت میله گرد به 529 دلار هر تن رسید که 10 دلار ارزانتر از هفته قبل بود ولی مساله در اروپا نگاه بدبینانه به بازار است که تقریباً تقاضائی نیست ترک ها ادعا می کنند که بازار میله گرد آنها هفته گذشته نسبت به هفته قبل بهتر بوده است. آنها میله گرد را 450 تا 460 دلار فوب عرضه کرده اند علت آن افزایش محدود قیمت میله گرد در بازار داخلی ترکیه است . میله گرد ترکیه درمنطقه دریای مرمره به 548 دلار رسیده که شامل مالیات ارزش افزوده است در هند قیمت میله گرد بدون مالیات ارزش افزوده میانگین 570 دلار هر تن بوده ولی بازار کساد است.

علت رکود مقاطع در سراسر دنیا توقف پروژه های عمرانی از یکسو و نزدیک بودن پایان سال است حتی اگر پروژه های عمرانی مورد توجه نبود در شرایط فعلی کمتر تاجری برای انبار کردن کالا خریداری می کند چون باید تا اواخر ژانویه در انتظار بهبود بازار بنشیند بنابراین اکثر تجار سعی می کنند کالاهای خود را بفروشند و موجودی انبارشان را پائین بیاورند، آنها میدانند با روند فعلی قیمتها در دسامبر بهتر می توانند خرید کنند.

بازر مقاطع در ایران

بازار مقاطع در ایران هفته بسیار بدی را پشت سر گذاشت رکود و سکوت حاکم بر بازار با هفته های قبل قابل مقایسه نبود. روند کسادی در این ماه بسیار شدید شده است میله گرد آجدارکه بطور متوسط اوایل هفته در قیمت 538 تومان معامله میشد به 536 تومان رسید.

تیرآهن14 محصول اصفهان که در تهران بطور متوسط هر کیلو 690 تومان بود به 680 تومان رسید.

نبشی و ناودانی تغییری نداشت علت آنهم عرضه محدود آن است مقاطع در ایران بسیار ارزان است . در مورد تیرآهن نگرانی از کاهش قیمت ذوب آهن در بازار هست. از سوی دیگر اکثر دست اندرکاران حداقل قیمت تمام شده میله گرد را 470 تا 480 تومان می دانند بهمین دلیل انتظار ندارند میله گرد به زیر 500 تومان سقوط کند. قیمت مقاطع مثل میله گرد به حداقل خود رسیده است ولی بازار راکد است تا پایان سال عملاً 70 روز کاری بیشتر باقی نمانده بعید نیست با ادامه رکود قیمتهای ذوب آهن پائین بیاید و کارخانه های دیگر تعطیل کنند.

 

ورق در دنیا

بازار ورق در دنیا تابع عرضه و تقاضای ورق گرم است که پایه تولید دیگر انواع ورق می باشد. بازار ورق گرم هم تابع عرضه و تقاضای چین شده است نه به این علت که چینی ها واقعاً رشد کرده اند بلکه به این دلیل که دیگر نقاط دنیا به شدت در رکود به سر می برد. در 2 ماه اخیر بازار چین شاهد بی ثباتی در مورد ورق گرم بوده است. علت این بی ثباتی افزایش تولید، محدودیت اعتبارات بانکی و کاهش صادرات است. البته کارخانه های چین از اول نوامبر تولید را پائین آورده اند اما موجودی انبارها بالاست. علیرغم آنکه قیمت کمی بهتر شد ولی تقاضا بسیار محدود است.

 در کل قیمت ورق در دنیا تغییری نداشت ولی تقاضا بسیار پائین است در حالیکه بعضی کارخانه ها تولید را افزایش داده اند دو هفته پیش رو برای ماه دسامبر و سه ماه اول سال آینده بسیار تعیین کننده است. در ترکیه قیمت ورق گرم کویل اکراین 490 تا 500 دلار سی اف آر پیشنهاد شد محصول روسیه 510 دلار و محصول چین 500 تا 520 دلار پیشنهاد شده است. محصول داخلی ترکیه هم 570 تا 600 دلار معامله شد. ولی چینی ها موفق به کسب سفارش های زیادی از اروپا نشدند علت آن اینست که اروپا ئیها ترجیح میدهند محموله های کوچک را با زمان حمل سریع داشته باشند در حالیکه چینی ها باید سفارش های بزرگ دریافت کنند با تحویل حداقل 60 روزه . ورق سرد در چین با کاهش موجودی و افزایش قیمت روبرو شد. قیمت ورق سرد با احتساب 17 درصد مالیات ارزش افزوده به 690 دلار هر تن در بازار داخلی چین رسید. البته چند کارخانه بزرگ تولیدکننده ورق سرد در چین در یکماه اخیر برای سرویس خطوط خود تعطیل بودند که  از اواخر نوامبر دوباره تولید را شروع خواهند کرد بنابراین در هفته های آینده باید شاهد کاهش قیمت این کالا در چین باشیم. در امریکا قیمت ورق سرد 8 دلار هر شورت تن و ورق گالوانیزه 10 دلار هر شورت تن پائین آمد در اروپا قیمت ورق سرد و گالوانیزه تقریباً ثابت ماند. در مجموع انتظار میرود قیمت ورق گرم در هفته های آینده کاهش یابد البته تولیدکنندگان چینی کاهش تا قیمت 450 دلار فوب را ممکن است قبول کنند ولی کمتر از آن را نمی پذیرند. این در حالی است که یک محموله 10 هزار تنی ورق گرم 2 میلیمتر محصول سی ای اس به ویتنام در قیمت 480 دلار سی اف آر عرضه شده است.

ورق در ایران

بازار ورق در ایران مثل دیگر کالاها راکد و ساکت بود. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول که روز شنبه 630 تومان هر کیلو در انزلی معامله میشد روز 5 شنبه 580 تومان هم معامله شد ولی حجم معاملات پائین است و قیمت به شدت رو به کاهش. چون ورقهای ارزان خرید چین به سمت بازار ایران حرکت کرده در شرایطی که بازار راکد است و ماههای آینده ماههای رکود بازار می باشد. اما ورق گرم ضخامت 3 میلیمتر به بالا تغییری نداشت، ورق گالوانیزه که با محدودیت عرضه روبرو است ثابت ماند. ورق سرد هم وضعی مشابه ورق گالوانیزه دارد و بازارش ثابت مانده ولی کساد است. در هفته گذشته مبارکه ورقهای سرد و گرم را عرضه کرده و علیرغم کاهش قیمت تا سقف 30 تومان هر کیلو موفق به کسب سفارش  در حجم مورد نظر نشد انتظار بازار این است که قیمتها باید حداقل هر کیلو 50 تومان برای ورق گرم و 70 تومان برای ورق سرد کاهش یابد چون روند قیمتها در خارج رو به تنزل است و شیوه های خرید به نفع خرید از خارج عمل می کند. گذشته از آن مهم ترین عامل در خرید ورق زمان تحویل آن است. ورقهای خریداری چه از خارج یا مبارکه از اواخر دیماه به بازار عرضه نخواهد شد در این حالت خریدار باید تا اردیبهشت ماه برای فروش کالای خود در انتظار باشد، ماههائی که نشیب و فرازهای زیادی را در خارج و ایران در بر دارد.

 یک نکته مهم آن است که مبارکه در ماههای اخیر بعلت افت تقاضا صادرات زیادی نداشته است بنابراین احتمال عرضه محصولات این کارخانه در حجم وسیع میرود . تجار ایران از یک طرف بعلت رکود و از طرف دیگر بعلت احتمال افت قیمتها سیاست صبر را در پیش گرفته اند این امر به رکود بیشتر کاهش بیشتر قیمتها دامن خواهد زد.   

۲۰ آبان ۱۳۸۸ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۷۲۹
کد خبر : ۲,۷۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید