به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 41 سال 2015 ( شماره 302)

سنگ آهن

هفته گذشته سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی به چین کمی خود را بالا کشید و 54 دلار و 80 سنت ثبت شد در حالی که هفته قبل 54 دلار و 65 سنت شده بود. در 56 دلار نیز سنگ آهن استرالیا پیشنهاد می شد.  برخی معتقدند قیمت سنگ آهن تا پایان سال 2015 در این حدود فعلی باقی می ماند و برخی دیگر افت قیمت های میان مدت را دور از انتظار نمی بینند. اخیرا دولت استرالیا پیش بینی کرده کف قیمت سنگ آهن تا سال آینده 50 دلار خواهد بود و پس از آن تا سال 2020 به 67 دلار هر تن فوب خواهد رسید.

قابل ذکر است موجودی سنگ آهن بنادر چین آخرین بار 80 میلیون و 930 هزار تن ثبت شده که بیشتر از 4 میلیون در دو هفته اخیر افت داشته است.

 

قراضه

قراضه خرد شده در بازار داخلی امریکا 175 تا 185 دلار هر شورت تن ثبت شد. قیمت قراضه سنگین کلاس یک در بازار داخلی امریکا اخیرا با ثبات و 199 دلار و 17 سنت هر لانگ تن بوده است.

در ترکیه قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80  امریکا از 199 دلار به 191  دلار هر تن سی اف آر ترکیه رسید و معامله ای شنیده نشد. تا زمانی که تخفیف ها بیشتر نشود خریدارها علاقه ای به معامله نشان نمی دهند. قراضه خرد شده نیز 197 دلار هر تن سی اف آر ترکیه بود.

قراضه خرد شده کانتینری وارداتی به هند 2 دلار هر تن افت داشته به 217 دلار هر تن سی اف آر رسید.

قیمت قراضه سنگین کلاس 1 و 2 خلوص 20-80 وارداتی در شرق آسیا   از 195 تا200 دلار به 185 تا 190 دلار هر تن سی اف آر رسید. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس 2  در ژاپن حدود 7 دلار افت داشته میانگین قیمت 129 دلار هر تن بود.

بزرگترین کشور صادرکننده قراضه یعنی امریکا در بازار داخلی و صادرات با روند نزولی مواجه است و انتظار می رود در آینده نزدیک نیز این روند ادامه داشته باشد.

 

بیلت

بیلت سی آی اس همچنان نزولی بود و  از 278 دلار هفته قبل به 270 تا 275 دلار هر تن فوب رسید. آخر هفته 271 دلار هر تن فوب نیز شنیده شد. فروش بالای 270 دلار برای فروشنده ها دشوار است. فعالان بازار افت قیمت شدید را در آینده نزدیک دور از انتظار می بینند. در ترکیه هفته گذشته محموله ای در 293 دلار هر تن سی اف آر فروخته شدکه مشابه معامله دو هفته قبل بود. در ترکیه چون قیمت قراضه وارداتی نزولی است و محصول امریکا به 190 دلار هر تن سی اف آر رسیده خریداران بیلت باز هم به فکر قیمت ارزان تر هستند.

بیلت چین در بازار صادرات 5 تا 10 دلار افت داشته به 250 دلار هر تن فوب رسید. بیلت در بازار داخلی چین 257 دلار و 81 سنت هر تن درب کارخانه ثبت شد که رکورد پایینی است.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت روند نزولی آرامی داشت. اول هفته سایز 150 میلیمتر فولاد خوزستان 1140 تا 1150 تومان هر کیلو پیشنهاد میشد. در اواسط هفته بازار انتظار کاهش قیمت 50 تومانی را در بورس داشت همین انتظار قیمت محصول این کارخانه را تا 1130 تومان پائین آورد ولی روز چهارشنبه فولاد خوزستان با استفاده از مچینگ 65000 تن شمش 150 میلیمتر را در قیمت پایه 1150 تومان هر کیلو به فروش برساند ولی اکثر دست اندرکاران همچنان اعتقاد دارند که قیمت باید پائین بیاید این در حالی است که روند قیمت ها در خارج از ایران پائین آمده و بیلت قزاقستان در قیمت 295 دلار پیشنهاد میشود. این واقعیت را نباید فراموش کرد که چین در تعطیلات به سر می برد چنانچه پس از تعطیلات چین قیمت کاهش یابد این پیامی به بازار ایران خواهد بود. در هر حال با توجه به روند تقاضا و قیمت مقاطع، قیمت شمش هم باید کاهش یابد.

 

مقاطع

خریداران میلگرد در بازار داخلی امریکا شاهد کاهش قیمت ها بودند چون فشار بر بازار قراضه و میلگرد وارداتی ادامه داشت. آخرین قیمت از 550 تا 580 دلار به 540 تا 570 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.

میلگرد صادراتی ترکیه نزولی بود و 335 تا 345 دلار هر تن فوب بود. در امریکا میلگرد ترکیه از 340 تا 349 دلار هر شورت تن به 335 تا 340 دلار هر شورت تن سی آی اف رسید.

در بازار صادرات چین بالاترین قیمت میلگرد 280 دلار هر تن فوب بود که خریدار نداشت و  بیشتر از 262 تا 265 دلار امکان معامله نبود.

در شمال اروپا میلگرد باثبات و 384 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.

مقاطع در بازار ایران

ریزش قیمت ها از یکشنبه شروع شد روز دوشنبه عرضه کنندگان محصولات فولاد خراسان، قیمت را به 1290 تومان رساندند که برای اولین بار میله گرد در خلال سه سال گذشته به زیر 1300 تومان رسید. از روز سه شنبه عرضه کنندگان محصولات این کارخانه با هم توافق کردند که میله گرد را زیر 1305 تومان عرضه نکنند این تصمیم باعث ثبات بازار شد و جلوی مسابقه کاهش قیمت را گرفت در حالیکه فاصله قیمت فولاد خراسان با کارخانه های دیگر همچنان زیاد است حفظ پایه قیمت 1305 تومان در هر حال باعث سقوط قیمت کارخانه های دیگر خواهد شد، این برنامه چند ماهی است که در بازار دیده می شود فولاد خراسان به لطف آنکه خودش بیلت را در قیمت ارزان تولید می کند می تواند پایه قیمت میله گرد را به زیر 1300 تومان برساند ولی واقعاً کف قیمت میله گرد کجاست؟ اگر مبنای محاسبه را قیمت پایه سنگ آهن سی اف آر بنادر چین بگذاریم، قیمت 1200 تومان حداقل قیمت میله گرد است. در این قیمت بسیاری از معادن، کارخانه های بیلت و میله گرد در ایران تعطیل خواهند شد. محققاً راههائی برای پرهیز از این مسایل هست ولی باید قوانین بانکی تغییر کند و تغییر آن هم بسته به عوامل بسیار دیگری است.

قیمت تیرآهن با توجه به محدودیت عرضه ذوب آهن ثابت ماند قیمت تیرآهن 18 از روز سه شنبه روند صعودی گرفت ولی بعید به نظر میرسد این روند با توجه به محدودیت تقاضا ادامه یابد. ذوب آهن از روز چهارشنبه عرضه میله گرد را نیز محدود کرد که این امر بیشتر به فروش شمش فولاد خوزستان کمک کرد تا بهبود قیمت میله گرد.

قیمت دیگر مقاطع به غیر از ناودانی های وارداتی نزولی بود. از روز سه شنبه با محدودیت عرضه ناودانی محصول ذوب آهن ، قیمت این کالا با جهش روبرو شد ولی با توجه به محدودیت تقاضا قیمت این کالا در هفته آینده به ثبات خواهد رسید.

 

ورق

بازار ورق گرم در جنوب اروپا نسبت به هفته قبل ثابت مانده 332 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در شمال اروپا ورق گرم 345 تا 355 یورو هر تن درب کارخانه بود. قیمت ورق گرم وارداتی نیز در شمال اروپا ثابت بود و 320 تا 340 یورو هر تن سی آی اف شنیده شد.

ورق گرم صادراتی سی آی اس 3 دلار افت داشته 289 دلار هر تن فوب ثبت شد.

بازار ورق امریکا فعالیت چندانی نداشت و ورق گرم 430 تا 440 دلار هر شورت تن ثبت شد یک ماه گذشته نیز 20 دلار افت داشته است.

ورق گرم وارداتی در منطقه آسه آن 2 تا 4 دلار هر تن ارزان تر شده به 287 دلار هر تن سی اف آر رسید. محصول چین 285 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول در هفته گذشته به شدت نزولی بود و تا آخر هفته قیمت این کالا به 1490 تومان هر کیلو در بندر انزلی رسید. واردات سنگین دو ماهه اخیر باعث این کاهش قیمت بود، این روند واردات همچنان ادامه دارد با اینکه قیمت این کالا در سی آی اس با ثبات مانده و فروشنده ها به زیر 340 دلار تحویل بنادر شمالی رضایت نمی دهند، محصول چین هم به دلیل تعطیلات چین عرضه نمیشد با این حال قیمت به شدت روند نزولی دارد. از اول شهریور ماه تا بحال نزدیک 300 هزار تن از این کالا وارد شده در حالیکه تا قبل از شهریور حجم واردات به طور متوسط ماهانه 65 هزار تن بوده است. با توجه به نحوه پرداخت برای خرید این کالا، واردات این کالا هنوز معنا دارد ضمن آنکه یکی از روشهای تسویه حساب با چین برای 20 میلیارد دلار طلب ما، خرید این کالاست طبعاً انتظار افزایش قیمت این کالا بی معناست.

ورق های گرم ضخامت 2.5 تا 15 میلیمتر محصول مبارکه تا 20 تومان هر کیلو کاهش قیمت داشت بخصوص ضخامت های 8 تا 15 میلیمتر که در رقابت با کالاهای وارداتی کاویان و اکسین است.

ورق های ضخامت 15 میلیمتر به بالا با کاهش قیمت 20 تومانی روبرو شد فاصله قیمت محصولات کاویان با اکسین روند نزولی قیمت را تشویق می کند به همین علت اکثر دست اندرکاران انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند.

قیمت ورق سرد با نزول تا 50 تومان هر کیلو روبرو شد محصولات چین و کره در بندرعباس و امام خمینی و محصول سی آی اس در شمال به بازار هجوم آورده است هیچ کشوری دروازه هایش را این چنین به روی محصولات خارجی باز نکرده است آنهم در شرایطی که کمبود ارز به شدت احساس می شود معلوم نیست چرا دولت سهمیه بندی برای واردات از کشورها را مثل اروپائیها اجرا نمی کند؟ اگر ارز را بی دریغ به خارجی ها بدهیم ضررش برای کشور بسیار کمتر است تا آنکه واردات را این چنین آزاد رها کنیم، جالب اینجاست که وزارت صنعت معدن تجارت، هیچ آماری از ثبت سفارش ها نمیدهد، شاید بعضی واردکننده ها با دریافت این اطلاعات دست از واردات بکشند. پایه قیمت ورق سرد به 1800 تا 1850 تومان رسیده احتمالاً ماه آینده به زیر 1800 تومان خواهد رسید. واقعاً این فشار به بازار در تنگنای تقاضای فعلی چه تاثیری برکارخانه های مبارکه، غرب آسیا، هفت الماس و کارخانه های دیگر خواهد گذاشت چرا این کارخانه ها ساکت هستند و از دولت نمی خواهند اقدامی کند؟

قیمت ورق گالوانیزه همچنان نزولی بود و در بعضی از ضخامت ها تا 50 تومان هر کیلو رسید تقاضای این کالا همچنان محدود است.

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)

۱۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۶۹۸
کد خبر : ۲۸,۱۵۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید