به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا بحران جهانی قریب‌الوقوع است؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- صندوق بین‌المللی پول هشدار داده است که دولت‌ها و بانک‌های بزرگ جهان در حال وارد کردن دنیا به بحران مالی هستند و از عصر حاضر به عنوان «دوران زیاده‌روی در بدهی‌ها» یاد کرده است.

 

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از پیک‌اویل، تحلیلگر این سایت پیک اویل در گزارشی به بررسی اقتصاد جهان و پیش بینی چرایی وقوع بزرگترین بحران اقتصادی در آینده نزدیک پرداخته است: برای ماه‌ها، من در حال بررسی میزان آمادگی سیستم مالی جهانی برای مواجهه با بحران بودم و حالا، برخی از مهم‌ترین موسسات مالی جهان دقیقا در مورد چنین چیزی هشدار می‌دهند. برای مثال، ‌این هفته من با دیدن مقاله‌ای با این تیتر شوکه شدم: «صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ با بحران اعتباری سه هزار میلیارد دلاری مواجه هستنددر واقع ما در نظر داشتیم این موضوع را با تیتر «انجماد اعتبار» یا «وحشت اعتبار» توضیح دهیم ولی «بحران اعتبار» به خوبی وضعیت کنونی را توصیف می‌کند.

بر اساس گزارش پایداری مالی جهانی صندوق بین‌المللی پول، شرکتهای حاضر در بازارهای درحال ظهور با بدهی بیش از سه هزار میلیارد دلاری در دهه اخیر مواجه بوده‌اند که  این بدهی به دلیل چهار برابر شدن بدهی بخش خصوصی بین سال‌های 2004 تا 2014 بوده است

بر اساس گزارش دوسالانه صندوق بین المللی پول،‌ این «بدهی بیش از سرمایه‌ خطرناک» در حال حاضر تهدیدی برای رهاکردن موجی از پیش‌فرض‌ها به شمار می آید که باعث به خطر انداختن اقتصاد ضعیف جهانی کنونی می شود.

در واقع صندوق بین المللی پول در این موضوع حقیقت را بازگو می‌کند. ما در میان بزرگ‌ترین حباب‌های بدهی دنیا هستیم و این یک تهدید همیشگی برای سیستم مالی جهانی است. اما حتی اگر ما در مورد این تهدید مطمئن باشیم، بدین معنا نیست که در این لحظه می توانیم کاری در مورد آن انجام دهیم و یا از چیزی که قرار است اتفاق بیفتد، جلوگیری کنیم.

بانک مرکزی انگلستان، اتحادیه اروپا و بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی همه با هشدارهای مشابهی درگیرند. در ادامه، گزیده ای از مقاله‌ای در گاردین را می‌خوانیم:

    

هشدار صندوق بین المللی پول، در واقع پژواک صدای دیگر سازمان‌های مالی است. اندی هالدان اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلستان، با بیان این موضوع، استدلال می کند که جهان در حال ورود به آخرین قسمت از «سه گانه بحران سه بخشی» است. آنکتاد (بازوی توسعه و تجارت سازمان ملل) در پی مشاهده تقویت هزینه‌های عمومی به کمک اقتصادهای پیشرفته بوده تا رکود اقتصادی در اقتصادهای در حال ظهور را متوازن کند. بانک تسویه حساب بین المللی اعتقاد دارد که اگر نرخ های بهره برای مدت زمان طولانی بسیار پایین باشند، باعث تشویق خطرپذیری در بازارهای جهانی خواهد شد. همه این ها این ترس را ایجاد می کند که سیستم مالی جهانی برای بحران آماده است

 

تشبیه شرایط اخیر به‌ «سه گانه بحران سه بخشی»  بسیار جالب است. و اگر شما با فیلم‌های سه گانه آشنا باشید، می دانید که آخرین قسمت از آنها معمولا بزرگترین و بدترین قسمت آنهاست.

ویلم بویتر، اقتصاددان گروه سیتی، اعتقاد دارد که مشکل بزرگی در افق اقتصاد جهان وجود دارد. در واقع،‌ او عمدتا نسبت به ورود جهان به بحران اقتصادی در سال 2016 هشدار می‌دهد.
ویلم بویتر به چشم انداز دنیا نگاهی انداخته و اعتقاد دارد که اقتصاد به طرز قابل توجهی زیر تولید بالقوه خود عمل می کند، مقداری که وی از آن به عنوان معیار کلی برای ایده بحران اقتصادی استفاده می کند. وی اعلام داشت شانس احتمال وقوع بحران جهانی اقتصادی در سال 2016 در حال افزایش است.

 

بویتر در یادداشتی اعلام کرد:‌ «به عقیده ما شواهد نشان می‌دهد که شکاف تولید جهانی منفی بوده و اقتصاد جهانی در نرخی زیر رشد بالقوه جهانی در حال رشد است. بنابر این شکاف منفی تولید در حال گسترش است

ولی اتفاق دیگری که در چند روز اخیر رخ داد، به شدت نگران کننده بود.‌ دویچه بانک (بزرگترین بانک آلمان) روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از 6 میلیارد دلار برای سه ماهه سوم سال 2015 ضرر داده است.

    

مجله وال استریت گزارش داد:‌ « در دوره 12 ماهه متنهی به جولای، ‌فروش اوراق خزانه بانک مرکزی در سراسر دنیا به طور خالص به 123 میلیارد دلار رسید. (بزرگترین کاهش از زمان جمع‌آوری اطلاعات در سال 1978)».

    

چین، بزرگترین صاحب خارجی اوراق خزانه آمریکا -که دارایی این کشور در نوامبر 2013 با 1.317 تریلیون دلار به اوج خود رسید- با شور و شوق زیادی به خالی کردن اوراق خزانه خود پرداخت. در ماه جولای (بر اساس آخرین آمار موجود از اداره خزانه داری آمریکا) ثروت چین به 1.241 هزار میلیارد دلار کاهش یافت

بله، بازار سهام روز پنج‌شنبه گذشته مجددا اوج گرفت و همه افراد غیرمنطقی و خوش‌بین بار دیگر اعلام کردند که همه چیز به زودی خوب خواهد شد.ولی حقیقت این است که در واقع همه چیز در حال خوب شدن نیست و من بر این باور هستم که بزرگترین بحران اقتصادی آمریکا در حال رخ دادن است. کسانی که به باراک اوباما اعتقاد راسخ دارند، وال استریت،‌ فدرال رزرو و دیگر بانک‌های عمده در سراسر کره خاکی مشغول ایده پردازی خواهند شد که بگویند این فروپاشی در دیرترین زمان ممکن اتفاق خواهد افتاد.ولی وقتی روز حساب فرا برسد و بحران به در خانه بکوبد، آن موقع چه کار خواهند کرد؟

منبع: اقتصادنیوز

 

۲۰ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۵۸
تعداد بازدید : ۴۱۳
کد خبر : ۲۸,۲۰۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید