به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

استراتژی نفت 70 دلاری شکست می‌خورد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- برآوردها حاکی از این است که طرح ونزوئلا برای بازگرداندن مکانیسم قدیمی تعیین قیمت نفت در اوپک و تلاش برای تعیین کف قیمت 70 دلاری برای نفت از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، عربستان به عنوان بزر‌گ‌ترین صادر‌کننده نفت اوپک هیچ علاقه‌ای به بازگشت به استراتژی حمایت از قیمت‌ها نشان نداده و تولید‌کنندگان بزرگ خارج از سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت از جمله روسیه اساسا کاهش تولید را رد کرده اند. همچنین بیشتر تحلیلگران می‌گویند تلاش برای تعیین یک محدوده قیمت برای نفت کاری بیهوده است و قیمت 70 دلاری به شکل غیرقابل تحملی بالا است.

این در حالی است که عده کمی از کارشناسان و ناظران بازار نفت می‌گویند: این پیشنهاد که از سوی رافائل رامیرز وزیر نفت سابق ونزوئلا در مصاحبه با رویترز مطرح شده می‌تواند محرکی برای دور شدن از رویکر اوپک درقبال کاهش قیمت نفت که باعث کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش بودجه و تقریبا ورشکستگی برخی از اعضای اوپک از جمله ونزوئلا شده، باشد.

حتی اگر این ایده شکست بخورد می‌تواند بیانگر اولین گام منطقی در چند ماه گذشته به سمت پیدا کردن یک نقطه نظر مشترک برای کمک به ایجاد ثبات در بازار نفت باشد.

رامیرز گفت: این طرح که در نشست 21 اکتبر بین کارشناسان فنی در وین مورد بحث قرار خواهد گرفت، ساده به نظر می‌رسد و شامل کاهش تولید برای کنترل قیمت‌ها با کف قیمتی 70 دلار برای هر بشکه نفت و هدفگذاری برای 100 دلار در هر بشکه است.

سخنان وی در شرایطی است که چند ماه پیش نیکلاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا در سفرها و سخنان مبهم خود برای بالا بردن قیمت نفت تلاش‌هایی را انجام داد که بیشتر آنها از سوی کشورهای دیگر با مخالفت مواجه شد چرا که وی سابقه چندانی در دیپلماسی نفت نداشت.

این در حالی است که رامیرز یک چهره آشنا در سیاست نفتی ونزوئلا طی یک دهه گذشته بوده و اغلب همکاری نزدیکی را با علی النعیمی وزیر نفت عربستان، تنها وزیر اوپک باقی‌ مانده از دهه گذشته، داشته است.

پل هورسنل رییس تحقیقات بازار در موسسه استاندارد چارتر که در دو دهه گذشته درباره بازار نفت و اوپک مطلب می‌نویسد گفت: فکر می‌کنم این طرح قدرت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: تلاش برای تعیین قیمت 70 تا 100 دلاری برای نفت برای هیچ کس زیاد سخت به نظر نمی‌رسد. مادامیکه هیچ مکانیسم خودکاری برای مرتبط کردن محدوده قیمت به تولید وجود ندارد اعلام همبستگی با نظرات دیگر اعضا یک راه کم هزینه به نظر می‌رسد.

به گفته الوجیو دل‌پینو وزیر نفت ونزوئلا هشت کشور خارج از اوپک شامل جمهوری آذربایجان، برزیل، کلمبیا، قزاقستان، نروژ، مکزیک، عمان و روسیه به نشست فردا دعوت شده‌اند.

فرمول تعیین محدوده قیمت در گذشته راهی برای خروج از بحران‌های قیمت مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از کاهش قیمت نفت به 10 دلار در اواخر دهه 1990 اوپک محدوده قیمت 22 تا 28 دلار را برای هر بشکه نفت تعیین کرد. در سال 2005 پس از آنکه افزایش تقاضا باعث بالارفتن قیمت‌ها شد اوپک این استراتژی را کنار گذاشت و از آن زمان هرگز هیچ محدوده یا هدف‌گذاری قیمتی را انجام نداده است.

تلاشهای ونزوئلا در سالهای گذشته برای بازگرداندن اوپک به سیستم تعیین محدوده قیمت با شکست مواجه شده است. امسال قیمتها پایین تر از گذشته آمده است ولی تولیدکنندگان بزرگ از جمله عربستان و کویت تمایلی به فدا کردن مجدد سهم بازار خود برای احیای آن ندارند.

همچنین دیگر علایمی وجود دارد مبنی بر اینکه حدود یک سال قیمت‌های پایین و ابهام عمیق در مورد زمان باقی ماندن قیمت‌ها زیر 50 دلار در حال تضعیف است.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اخیرا در دیدار با علی النعیمی وزیر نفت عربستان در استانبول گفت: روسیه آماده دیدار با تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک است.

همچنین ابراهیم المهنا مشاور بلندپایه سعودی در زمینه انرژی از نبود یک "لنگر" در بازار نفت انتقاد کرد و نبود آن را عامل ناپایداری و کاهش سرمایه گذاری در بازار عنوان کرد.

یک منبع نزدیک به هیئت نفتی ونزوئلا در اوپک گفت: به دلیل رنجش عربستان از بدقولی روسها در گذشته درباره کاهش تولید، تقریبا غیرممکن است که بتوان عربستان و روسیه را برای مذاکره درباره کاهش عرضه نفت دور یک میز نشاند اما برای شروع مذاکره درباره یک سطح قیمتی در سطح فنی می‌تواند برای رسیدن به این هدف مثمرثمر باشد.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند، هدفگذاری یک قیمت مفهومی بدون هرگونه تعهدات واقعی برای محدودیت‌های تولید تاحد زیادی یک ژست بی‌معنی خواهد بود اما دیگران می‌گویند این کار می‌تواند به کاهش بی ثباتی در بازار و احتمالا نرم شدن موضع برخی از اعضا در اوپک بینجامد.

آلوارو سیلوا دبیرکل اوپک در سالهای 2002 و 2003 زمانیکه اولین محدوده قیمت تعیین شده همچنان برقرار بود، می‌گوید: کشورها می‌توانند از این محدوده به عنوان یک مرجع جامع استفاده کنند.

وی افزود: این رویکرد در گذشته مطلوب بود و یک مرجع قیمت را در اختیار بازار گذاشت تا از نوسانات قیمتی زیاد جلوگیری شود.

جدا از خود این مکانیزم، این سوال بی جواب وجود دارد که آیا تولیدکنندگان با قیمت 70 دلاری به عنوان یک هدف درست موافقند؟ در حالیکه چند عضو از جمله عراق، آنگولا در ماه ژوئن 75 تا 80 دلار را یک محدوده منطقی برای قیمت نفت عنوان کردند اعضای کلیدی اوپک نگران از دست دادن سهم بازار خود در این سطح قیمتی هستند.

به گفته تحلیلگران، در این سطح قیمت تولید نفت شیل آمریکا احتمالا مجددا افزایش خواهد یافت ولی اگر این سطح 10 دلار کمتر تعیین شود می‌تواند موفق باشد.

منبع: ایسنا

۲۹ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۱۹
تعداد بازدید : ۷۷۷
کد خبر : ۲۸,۴۲۱
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید