به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

استدلال‌های موافقان افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-  جان سی ویلیامز، رئیس فدرال‌رزرو سان‌فرانسیسکو در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به اظهار نظر درباره وضع کنونی اقتصاد آمریکا و سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی ایالات متحده به ویژه در زمینه افزایش نرخ بهره پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز، مجری «بلومبرگ» خطاب به رئیس فدرال‌رزرو سان‌فرانسیسکو گفت: مردم از نتیجه آخرین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)‌ گیج شدند زیرا در این جلسه پیش‌بینی کردند که نرخ بیکاری کاهش بیشتری خواهد یافت، اما تورم افزایش نخواهد یافت و در نتیجه رشد تورم در دو-سه سال آینده کند خواهد شد. با توجه به این‌ها، سؤالی که برای ما به وجود آمده این است که آیا مدل منحنی فیلیپس که فدرال‌رزرو برای تصمیم‌گیری از‌ آن استفاده می‌کند، دیگر کار نمی کند؟ و دیگر اینکه اگر تورم خطرناک نیست، چرا نرخ بهره را بالا ببریم؟
جان ویلیامز در پاسخ تصریح کرد: اول درباره پیش‌بینی‌هایمان در جلسات باید بگویم سؤالی که از خودمان می‌پرسیم این است که بازده تورم و اشتغال، تحت سیاست‌های پولی مناسب، چطور خواهد بود؟ همه مسیر سیاست‌گذاری را مکتوب کرده‌اند و فکر می‌کنند باید به این اهداف برسیم. در این مسیر، تورم باید به سمت هدف 2 درصدی حرکت کند و همان‌طور که پیش‌یبنی شده بیکاری کاهش یابد.
ویلیامز افزود: مسئله این نیست که پیش‌بینی‌ها بدون سیاست پولی انجام گرفته باشد. اگر نرخ بهره را برای دو سال دیگر در سطح صفر یا بسیار پایین نگه‌ می‌داشتیم، به نظرم این پیش‌بینی‌ها در رابطه با نرخ بیکاری بلندپروازانه می‌بود و اقتصاد کشور را در خطر بسیار بزرگ‌تری قرار می‌داد و تورم خیلی بالا می‌رفت.
به عقیده ویلیامز، اقتصاد آمریکا وضعیت بسیار خوبی دارد، قوی است و سرعت حرکت رو به جلوی آن نیز مناسب است. اگرچه از سمت خارج بادهای مخالف شدیدی می‌وزد اما با ایجاد تعادل بین آن‌ها می‌توانیم طی چند سال آتی، به تدریج سیاست‌های پولی مسطح را از میان برداریم و یک اقتصاد «گلدی لاکس» داشته باشیم که نه خیلی داغ است و نه سرد.
گزارشگر «بلومبرگ» خاطرنشان کرد که فدرال‌رزرو پیش از این هرگز وقتی تورم اینقدر پایین است، نرخ بهره را افزایش نداده بود. در حال حاضر شاخص تعدیل‌کننده مخارج مصرفی شخصی PCE، معادل 0.3 درصد است. دفعات قبلی که افزایش نرخ بهره رخ داد، این شاخص در سطح 1.3 و 1.6 درصد قرار داشت. آیا پارادایم‌های جدیدی مد نظر فدرال رزرو قرار دارد؟
رئیس فدرال رزرو سان فرانسیسکو، ضمن تکذیب این ادعا تصریح کرد: ما می‌دانیم که چرا تورم اینقدر پایین است و دلیل آن قیمت نفت و انرژی است. تورم واقعی حدود 1.25 درصد است. تورم مبنا اصلاً به اندازه تورم واقعی پایین نیست. اگر نرخ‌های تورم 1.25 یا 1.3 یا 1.7 درصد تورم را در نظر بگیریم، می‌بینیم با چرخه‌های انقباضی در گذشته، فرق چندانی هم ندارد.
ویلیامز با اشاره به پژوهشی که به کمک چندین اقتصاددان آزاد و داخل فدرال‌رزرو انجام داده، گفت: در این تحقیق مشخص شد نرخ بهره کنونی از 20 سال پیش پایین‌تر است. هرچند تمامی عواملی که به این نتیجه منتهی شده را به خوبی درک نمی‌کنیم، اما احتمالاً به این معنی است که نرخ بهره عادی در حال حاضر باید کمتر از قبل باشد، ممکن است بخشی از آن ناشی از رشد کند جمعیت باشد.
گزارشگر «بلومبرگ» تأکید کرد که گفته می‌شود اگر نرخ بهره را مدت بیشتری در سطح پایین فعلی نگه‌دارید، مجبور خواهید شد با سرعت و شدت بیشتری مراحل افزایش نرخ بهره را پشت‌ سر بگذارید. اما اگر به گفته شما نرخ بهره طبیعی از قبل پایین‌تر است، دلیل این عجله چیست؟
جان سی ویلیامز در پاسخ، تصریح کرد: به عقیده من عجله‌ای در کار نیست زیرا ما از دسامبر سال 2008 در فضای با نرخ بهره صفر بوده‌ایم. درست است که با توجه به اینکه نرخ بهره طبیعی اکنون پایین‌تر است، مجبور نخواهیم بود با سرعت زیاد نرخ بهره را افزایش دهیم اما از طرفی نمی‌خواهیم از منحنی عقب بمانیم. تجربه ثابت کرده است که اگر زمان را از دست بدهیم و بعداً بخواهیم آن را جبران کنیم، به توسعه اقتصادی کشور آسیب میرسد بنابراین فکر می‌کنم بهتر است زودتر کار را شروع کرده و به آرامی نرخ را افزایش دهیم.

منبع: اقتصادنیوز

۲۹ مهر ۱۳۹۴ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۷۳۹
کد خبر : ۲۸,۴۴۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید