به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نفت 100 دلاری در راه است؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- در حال حاضر بسیاری از کشورهای نفت محور در رکود به سر می برند اما نمی توان این رکود را به سال آینده تعمیم داد چرا که تغییر یا خروج از رکود این کشورها با بازگرداندن توازن مورد نیاز به بازار عرضه و تقاضا می تواند عوامل افزایش قیمت نفت را فراهم کند.

دولت برای عملی کردن سیاست کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی موفق بوده، اما این روند به دلیل کاستی‌هایی که برنامه پنجم وجود داشت با سرعت پیش‌بینی شده اجرایی نشد.

کاهش شدید قیمت نفت در ۲ سال اخیر نیز کسری بودجه دیگری را بر دولت یازدهم تحمیل کرد. بر این اساس یکی از راهکارهای دولت برای جبران این کاستی مالیات‌ها را در بودجه سال جاری افزایش داد که به نتیجه مطلوبی نرسید. بنابراین بهترین راهکار دولت نزدیک کردن قیمت حامل‌های انرژی در ایران به قیمت حامل‌های انرژی جهانی است.

البته در این میان برخی تحلیلگران معتقدند به زودی قیمت نفت به بالای 100 دلار رسیده و در آن نرخ تثبیت خواهد شد.

بر اساس نظر تحلیلگرانی که نفت 100 دلاری را پیش بینی کرده اند؛ رکود در بازارهای بزرگ مصرفی همچون چین، اروپا و امریکا، حضور شیل در بازارهای نفتی و در نتیجه بر هم خوردن تعادل بازار عرضه و تقاضا، در کوتاه مدت عاملی خواهد شد تا نفت صد دلاری ظهور کند.

در مورد احتمال بازگشت نفت 100 دلاری باید به مولفه کاهش شدید قیمت نفت در سال‌های اخیر نگاه کرد؛ پس از آن که قیمت نفت کاهش یافت تا مدتها تولید و عرضه مازاد بر تقاضا ادامه یافت به همین جهت با در نظر گرفتن نوسانات قیمت نفت نمی توان به راحتی بر افزایش قیمت نفت و یا کاهش آن اصرار کرد.

مساله دیگری که باید در مورد پیش بینی قیمت نفت در نظر داشت کاهش رشد اقتصادی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان نفت است، چین معادلات مربوط به قمت نفت را به هم زد و همزمان با افزایش تولید نفت شیل و ورود آن به جمع رقبای نفت، تقاضای خرید را کاهش داد.

اما اینکه متوجه شویم قیمت نفت در سال آینده کاهش خواهد داشت یا افزایش، باید رکود در اقتصاد کشورهای تولید کننده و مصرف کننده بررسی شود، در حال حاضر بسیاری از کشورهای نفت محور در رکود به سر می برند اما نمی توان این رکود را به سال آینده تعمیم داد. چرا که تغییر یا خروج از رکود این کشورها با بازگرداندن توازن مورد نیاز به بازار عرضه و تقاضا می تواند عوامل افزایش قیمت نفت را فراهم کند.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود هند و چین مصرف خود را افزایش دهند و این امر سبب شود تا اواخر ۲۰۱۷میلادی  قیمت نفت تا 100 دلار افزایش یابد.

منبع: اقتصادپرس

۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۵۳
تعداد بازدید : ۴۶۳
کد خبر : ۲۹,۰۶۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید