به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تردید در دولت

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- در این شرایط به نظر می رسد مسائلی همچون انتخابات پیش رو در حذف یارانه‌بگیران تردید ایجاد کرده و دولتی‌ها ترس از اشتباه در تشخیص افراد غیرنیازمند دارند.

« بر اساس آنچه در قانون بودجه سال 94 و تبصره 20 آن مطرح شده باید 54هزار و 300میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها مصرف کنیم و از منابع قانون هدفمندی 30درصد باید به تولید و 20درصد برای هزینه‌های جاری و عمرانی دولت و نصف منابع حاصل از هدفمندی باید به خانوارها برای پرداخت یارانه‌ها تعلق گیرد». این جمله سخنان محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت است که اوایل سال جاری عنوان کرده بود.

در حال حاضر تامین منابع پرداخت یارانه نقدی به مردم از مشکلات اصلی دولت است که همتراز با کنترل رکود برای دولت اهمیت دارد؛ البته پرداخت یارانه نقدی نه تنها برای دولت یازدهم بلکه برای دولت دهم هم مشکل آفرین بود و دولت دهم هم برای تامین این منابع مجبور به استقراض از بانک مرکزی بود.

حالا مردان اقتصادی دولت یازدهم که شب پرداخت یارانه را «شب مصیبت عظمای دولت» عنوان می کنند کاهش افرادی که یارانه نقدی دریافت می کنند را در دستور کار خود قرار داده اند.

اما از زمانی که دولت حذف یارانه غیرنیازمندها را در دستور کار خود قرار داده است، اعداد و ارقام گوناگون و مختلفی در مورد تعداد حذف شدگان شنیده می‌شود که با بررسی اظهارات مسوولان وزارت کار و نمایندگان مجلس تخمین زده می شود که بیشتر از سه میلیون نفر تاکنون در زمره حذف‌شدگان قرار گرفته‌اند.

براساس بودجه سال ۹۴ اعتبار قانون هدفمندی یارانه‌ها ۴۸هزار میلیارد تومان بود که از این میزان ۱۱هزار میلیارد تومان به بخش‌های تولید، بهداشت و سلامت و تامین مسکن حمایتی اختصاص یافته و ۳۹هزار میلیارد تومان هم صرف پرداخت یارانه نقدی ماهانه می‌شود بعلاوه  کسری ۱۷هزار میلیارد تومانی دولت برای اجرای این قانون.

برای حل این مشکل دولت دو راه بیشتر پیش رو نداشت یا باید برای تامین این کسری سهم ۱۱هزار میلیارد تومانی بخش‌های مختلف را نادیده بگیرد و کل اعتبارات را به پرداخت‌های نقدی اختصاص دهد با این وجود همچنان با کسری 6 هزار میلیارد تومانی مواجه می‌شد یا اینکه دست به حذف تعدادی از یارانه‌بگیران می‌زد.

حسن روحانی تصمیم گرفت حدود 3میلیون نفر از یارانه‌بگیران را از لیست خارج کند؛ آنگونه که نمایندگان مجلس می گویند دولت در گزارشی به مجلس اعلام کرده که حدود یک میلیون و 700هزار نفر از یارانه‌بگیران حذف شدند که حدود 700هزار نفر آنان نیز در بازبینی مجددا در زمره یارانه‌بگیران قرار گرفتند.

در این شرایط به نظر می رسد مسائلی همچون انتخابات پیش رو در حذف یارانه‌بگیران تردید ایجاد کرده  و دولتی‌ها ترس از اشتباه در تشخیص افراد غیرنیازمند دارند.

به همین جهت تا درآمدهای مردم شفاف نشود و اطلاعات دقیق در این زمینه وجود نداشته باشد حذف یارانه نقدی مردم منصفانه نخواهد بود و مستعد اعتراض دهکهای مختلف مردمی است.

منبع: اقتصادپرس

۲۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۴۹۳
کد خبر : ۲۹,۰۶۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید