به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ادامه نوسان قیمتها – 26/08/1388

مرکز خدمات فولاد ایران - تولید فولاد خام در چین در اکتبر به 75/51 میلیون تن رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 5/42 درصد افزایش نشان میدهد، از این تولید 71/2 میلیون تن صادر شده است.

رشد تولید همچنان از رشد تقاضا بیشتر است، سطح موجودیها همچنان بالاست و همین امر باعث مشکل در بازار داخلی چین شده است. در اکتبر قیمتها کاهش یافت ولی دوباره بالا رفت، اما به نظر میرسد قیمتها دوباره پائین بیاید، به دلایل زیر

1- موجودی بالاست کل تولید سال 2008 میلادی 565 میلیون تن بوده است. در 10 ماه امسال تولید 470 میلیون تن بوده است با نرخ تولید 70 میلیون تن ماهانه در جمع تولید امسال بیش از سال قبل خواهد بود.

2- در فصل زمستان بعلت افت تقاضا و مشکل حمل و نقل، قیمت سنگ آهن پائین خواهد آمد.

3- عدم تعادل بین عرضه و تقاضا

میزان سرمایه گذاری در 10 ماه اخیر 2/13 درصد نسبت به سال قبل پائین آمده است این بیشترین کاهش سرمایه گذاری در 10 سال اخیر است. گفته میشود سطح سرمایه گذاریهای جدید به حد اشباع رسیده است به این ترتیب احتمال افزایش قیمت فولاد در اثر افزایش تقاضا بعید است. از سوی دیگر ما در فصل کاهش قیمتها هستیم و تجار باید تا اواسط ژانویه صبر کنند تا تقاضا برگردد.

4- نشانه های افت قیمت در روزهای اخیر

روند قیمتها که رو به بالا بوده است در دوروز اخیر به کاهش درآمده، نباید فراموش کرد که 55 تولید کننده میله گرد و 49 تولید کننده مفتول قیمت تحویل درب کارخانه را بالا برده اند در حالیکه تقاضا افزایش نیافته.

در مجموع شرایط باثبات است در حالیکه مصرف همچنان پائین است. بنابراین در پایان سال باید یک تنش دیگر در قیمتها باشد. به نظر میرسد این نوسانها تا اواسط سال سال 2010 برقرار باشد تا شرایط عمومی اقتصاد به ثبات برسد مگر آنکه اوضاع پیش بینی نشده ای بروز کند.

۲۶ آبان ۱۳۸۸ ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۸۵۹
کد خبر : ۲,۹۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید