به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تسریع در تصمیم گیری در مورد کاهش نرخ سود بانکی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- کارشناسان و تحلیلگران بازار پولی و مالی بر این اعتقاد هستند که باید نرخ سود بانکی با نرخ تورم همخوانی داشته باشد و این امر در شرایط فعلی اقتصاد ایران پیچیده است. اما این دشواری و پیچیدگی نباید باعث شود که تصمیم گیری در مورد نرخ سود بانکی به تاخیر بیفتد.

طبق علم اقتصاد نرخ سود بانکی باید با نرخ تورم در ارتباط مستقیم باشد، به همین جهت پس از کاهش نرخ تورم کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفت.

سیف رییس کل بانک مرکزی نیز این معادله را قبول دارد و بر لزوم منطقی‌سازی رابطه نرخ سود بانکی با نرخ تورم تاکید دارد و تحقق این مهم را در گرو یک مکانیزم صحیح می‌داند.

کارشناسان و تحلیلگران بازار پولی و مالی بر این اعتقاد هستند که باید نرخ سود بانکی با نرخ تورم همخوانی داشته باشد و این امر در شرایط فعلی اقتصاد ایران پیچیده است اما این دشواری و پیچیدگی نباید باعث شود که تصمیم گیری در مورد نرخ سود بانکی به تاخیر بیفتد.

به گفته کارشناسان، اعضای شورای پول و اعتبار هر چه سریعتر باید در مورد نرخ سود بانکی تصمیم گیری کرده و اقداماتی را برای اجرای آن صورت بدهند.

برای ادامه روند کاهش نرخ سود بانکی باید نظارت بانک مرکزی افزایش یافته و از سوق پیدا کردن تسهیلات با نرخ‌ سود پایین به سمت شرکت‌های تابعه بانکها جلوگیری شود در عین حال یقین حاصل شود که منابع بانکی ارزان قیمت در اختیار بخش تولید واقعی قرار می گیرد.

مساله دیگری که در این مورد وجود دارد پرداخت سود سپرده بالاتر از حد توان بانکهاست که توسط برخی از بانکها و موسسات مالی و اعتباری پرداخت می شود و عاملی است که سبب می شود در آینده مشکلاتی در حوزه پولی و مالی ایجاد شود.

نباید فراموش کرد که بسیاری از مشکلات موجود در بازار سرمایه به دلیل بالا بودن نرخ‌های سود بانکی ایجاد شد و بخشی از مشکلات فعلی و رکود عامل بالا بودن نرخ‌های سود بانکی است.

نرخ سود بالا آثار و تبعاتی در میان‌مدت و بلندمدت اقتصاد ایجاد می کند که کمترین آنها رکود است به همین جهت نرخ سود بالا باید تعدیل شود هر چند که عوامل و متغیرهای اقتصادی زیادی بر آن  اثر می گذارد و باعث می‌شود نرخ‌های سود بالا متقاضی زیادی داشته باشد.

به همین جهت لازم است در سیستم اقتصادی کشور بازنگری صورت گرفته و تعادل بین بازارهای مختلف و سودآوری و بازدهی بخش‌های مختلف بررسی شده و در قالب یک سیاست کلی مشکلات  به صورت ریشه‌ای حل شود.

منبع: اقتصادپرس

۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۱,۲۶۲
کد خبر : ۲۹,۱۳۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید