به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

35 دلار را فراموش کنید، نفت همین حالا 20 دلار است

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- در شرایطی که قیمت نفت سبک آمریکا به 35 دلار در هر بشکه رسیده است، برخی تولید‌کنندگان نفت در واقع با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از 35 دلار سر می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، ترکیبی از نفت مکزیک در حال حاضر کمتر از 28 دلار(پایین‌ترین قیمت 11 سال گذشته) داد و ستد می‌شود.

عراق سنگین‌ترین نفت خود را به خریداران آسیایی حدود 25 دلار در هر بشکه می‌فروشد و در غرب کانادا برخی تولید‌کنندگان نفت تولیدی را کمتر از 22 دلار در هر بشکه معامله می‌کنند.

احسان‌الحق مشاور ارشد موسسه فناوری‌های پیشرفته کی بی سی می‌گوید: در این سطح قیمت‌ها بیش از یک سوم نفت تولیدی در جهان صرفه اقتصادی ندارد. تولید‌کنندگان نفت کانادا در تامین هزینه‌های خود دچار مشکل هستند.

بهای نفت به دلیل اشباع عرضه جهانی به سطوحی سقوط کرده که آخرین بار در زمان بحران مالی جهانی در سال 2009 مشاهده شد. اگرچه قیمت نفت سبک آمریکا و نفت برنت در کانال 30 دلاری قرار دارد، اما این نوع نفت‌ها در دسته سبک و کم سولفور قرار می‌گیرند که به دلیل ساده تر بودن پالایش آنها ارزش بالاتری نسبت به سایر نفت‌ها دارند. برخی تولید‌کنندگان نفتهای سنگین‌تر، سیاه‌تر و دارای سولفور بیشتر ضررهای سنگین تری را متحمل شده و در حال حاضر با قیمت نفت در کانال 20 دلاری سر می‌کنند.

براساس آمار بلومبرگ نفت خام ترکیبی مکزیک با 73 درصد کاهش در 18 ماه گذشته 11 دسامبر 27 دلار و 74 سنت در هر بشکه داد ‌و ستد شد که پایین‌ترین قیمت از سال 2004 تاکنون است. ونزوئلا نیز همین شرایط را تجربه می‌کند. نفت منتخب غرب کانادا که سنگین و با سولفور بالا است با 75 درصد کاهش بشکه‌ای 21 دلار و 37 سنت معامله می‌شود که پایین‌ترین قیمت هشت سال گذشته است. دیگر نفت‌های موجود در کانال 20 دلاری شامل اورینت اکوادور، نفت سنگین عربی عربستان و نفت سنگین بصره عراق هستند که همگی زیر 30 دلار قیمت دارند.

در حال حاضر ماده "بیتومن" که به لحاظ فنی نفت خام محسوب نمی‌شود اما یک نفت ویسکوز سیاه ‌سنگین تشکیل دهنده شن‌های نفتی در کنار خاک رس، ماسه و آب است، 13 دلار در هر بشکه معامله می‌شود و از ژوئن 2014 تاکنون بیش از 80 درصد کاهش قیمت داشته است.

احسان‌الحق افزود: تجارت این نوع نفت در مقابل نفت‌های سبک‌تر با تخفیفات زیاد صورت می‌گیرد چرا که پالایشگاه‌ها برای پالایش آنها باید برای ارتقای تاسیسات خود سرمایه‌گذاری کنند که بسیار پرهزینه تمام می‌شود.

توربجورن کجوس تحلیلگر موسسه دی ان بی‌ آسا در اسلو گفت: بیشتر مناطق جهان و بخش عمده تولید‌کنندگان نفت، نفت خود را به قیمت نفت برنت و نفت سبک آمریکا نمی‌فروشند. این یک وضعیت دراماتیک است که واقعا نمی‌تواند برای یک مدت طولانی برای بسیاری از تولید‌کنندگان نفت ادامه پیدا کند.

بهای نفت برنت در معاملات امروز با پنج سنت کاهش به 37 دلار و 87 سنت در هر بشکه رسید و نفت سبک آمریکا بدون تغییر 36 دلار و 31 سنت در هر بشکه ماند.

دولت مکزیک پس از موفقیت در فروش 212 میلیون بشکه نفت برای سال 2016 با استفاده از قرار‌داد‌هایی با متوسط قیمت 49 دلار در هر بشکه خود را در برابر کاهش قیمت نفت بیمه کرد.

این قرار‌دادها در سال 2015 درآمدی معادل شش میلیارد و 300 میلیون دلار برای این کشور به همراه داشت، اما تمام کشورهای تولید‌کننده نفت در این وضعیت ایمن قرار ندارند.

در بودجه ملی ونزوئلا برای سال آینده قیمت نفت 40 دلار در هر بشکه پیش‌بینی شده، در حالی که نفت این کشور هم اکنون به زحمت بالای 30 دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

ذخایر ارزی این کشور در سال جاری 32 درصد کاهش یافته و به 14 میلیارد و 600 میلیون دلار تنزل یافته است.

حتی نفت اوپک که حدود 40 درصد نفت جهان را تامین می‌کند کمتر از بهای برنت و نفت آمریکا معامله می‌شود. قیمت روزانه سبد نفتی این سازمان روز گذشته 33 دلار و 76 سنت بود که پایین‌ترین سطح هفت سال اخیر است.

جالب اینجاست آن کشورهایی که نفت خود را به پایین‌ترین قیمت می‌فروشند انگیزه بیشتری برای تولید دارند که احتمالا اشباع بازار را که روی قیمتها فشار می‌آورد، بیشتر می‌کند.

آبهیشک دسپاند تحلیلگر نفتی در موسسه ناتیکسیس گفت: بیشتر تولید‌کنندگان خواهان فروش نفت در قیمت‌های کنونی هستند چرا سطح قیمتها ممکن است در هفته‌های آینده پایین‌تر بیاید.

شرکت ترافیگورا سومین واسطه نفتی مستقل بزرگ جهان می‌گوید: این یک احتمال مجزا است.

کریستوف سالمون رییس مالی ترافیگورا خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم که هنوز به انتهای این چرخه رسیده باشیم.

منبع: ایسنا

۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۱۰:۴۴
تعداد بازدید : ۵۰۳
کد خبر : ۲۹,۷۲۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید