به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

۳ راهکار ایران برای خنثی کردن رقابت عربستان در بازار نفت

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت ایران برای افزایش صادرات نفت در رقابت با عربستان و بدون این که مجبور شود تخفیف ارائه دهد سه راهکار را در نظر گرفته است که عبارتند از تهاتر نفت در برابر کالا، خرید پالایشگاه های خارجی و تغییر شاخص قیمت گذاری نفت خود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: در حالی که همزمان با لغو تحریم های ایران، قیمت نفت خام به زیر 30 دلار در هر بشکه رسیده، مقامات ایرانی در حال نهایی کردن طرح هایی مفصل در مورد نحوه فروش نفت در دوره پسا تحریم ها هستند. مقامات ایرانی در مصاحبه های مختلف گفته اند که در حال مطالعه قراردادهای تهاتری مرتبط با کالاهای اروپایی، سرمایه گذاری در پالایشگاه های خارجی و تغییر شاخص مورد استفاده برای قیمت گذاری نفت ایران هستند.
هدف این ترتیبات بازپس گیری سهم از دست رفته از بازار نفت از سایر تولید کنندگان است.
احتمال بازگشت نفت ایران به بازار در هفته ها و ماه های آینده یکی از عوامل کلیدی افت قیمت نفت در سال جاری بوده است.
برخی تحلیلگران معتقدند زمانی که ایران صادرات خود را افزایش دهد، قیمت نفت کاهش بیشتری خواهد داشت، در حالی که برخی دیگر استدلال می کنند که افزایش صادرات نفت ایران قبلا تاثیر خود را بر بازار گذاشته است.
مقامات ایرانی می دانند که در زمان نامناسبی دارند به بازار نفت برمی گردند. آنها می گویند می خواهند راه هایی برای فروش نفت خود بیابند و از این طریق مشتریان خود را با روابط ویژه ای نظیر معاملات تهاتری نفت در برابر کالا در انحصار خود نگه دارند. چنین موافقتنامه هایی می تواند به ایران کمک کند تا در رقابت با سایر تولید کنندگان برای بازار یابی نفت دست بالاتری داشته باشد.
مقامات ایرانی معاملات تهاتری را یک روش ابتکاری برای رقابت در عرصه جنگ قیمت ها ارزیابی می کنند، بدون اینکه نیازی به فروش نفت به قیمتی پایین تر باشد. در طی چند سال گذشته، ایران برای فروش نفت خود با کشورهایی نظیر چین و هند و کره جنوبی معاملات تهاتری انجام داده است. ایران در عوض فروش نفت از این کشورها کالاهای مختلف نظیر گوشی های تلفن همراه و تجهیزات ریلی وارد کرده است.
حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادر کنندگان نفت ایران گفت: «ما نباید لزوما در زمینه قیمت ها رقابت کنیم...کارهای زیادی هست که سعودی ها نمی توانند انجام بدهند
ایران همچنین می گوید در حال مذاکره برای خرید سهام برخی پالایشگاه ها در کشورهای هند، برزیل و اسپانیاست. خرید این پالایشگاه ها موجب می شود این پالایشگاه ها قراردادهای بلند مدت خرید نفت با ایران امضا کنند، بدون اینکه تهران مجبور شود تخفیف هایی برای فروش نفت خود ارائه نماید.

همچنین شرکت های خصوصی ایرانی تلاش هایی را برای خرید پالایشگاه در سوئیس و فرانسه صورت داده اند، اما به دلیل ریسک های ناشی از تحریم ها موفق به این کار نشده اند.

عباس کاظمی، رئیس شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران گفته: «امن ترین راه برای افزایش صادرات نفت سرمایه گذاری در پالایشگاه های خارجی است. بر این اساس، وزارت نفت می خواهد در پالایشگاه های خارجی سرمایه گذاری کند تا نفت مورد نیاز این پالایشگاه ها از سوی ایران تامین شود

تجار و کارشناسان نفتی ایرانی می گویند، حتی با وجود افت شدید قیمت نفت، پالایشگاه های اروپایی و آسیایی برای انعقاد قرار دادهای جدید خواهان ارائه تخفیف می شوند.

حسینی در این باره گفت، در مذاکرات برای عرضه حداقل 100 هزار بشکه نفت در روز به یک پالایشگاه اندونزیایی، خریدار به دنبال قیمتی معادل قیمت نفت کم کیفیت عراق بود.

نفت خام ایران حتی پایین تر از قیمت شاخص های نفتی جهان و آمریکا ارزش گذاری شده است. هر بشکه نفت سبک ایران 3 دلار کمتر از شاخص متشکل از نفت های خام دوبی و عمان است. این شاخص، شاخصی برای ارزش گذاری نفت ارسالی به آسیاست که خود معمولا 2 دلار ارزان تر از نفت برنت است.

مقامات ایرانی می گویند، آنها به دنبال تغییر شاخص قیمت گذاری نفت ایران از شاخص دوبی/عمان هستند. هرچند تغییر شاخص قیمت گذاری نمی تواند ضعف موجود در بازار نفت را کاهش دهد، اما برخی مقامات ایرانی امیدوارند این کار جلوی تحریف قیمت های انجام شده از سوی چین را بگیرد.

دیو ارنسبرگر، از اعضای موسسه نفتی پلاتز گفت، نقش چین در تعریف شاخص نفتی دوبی/عمان  در نقش این کشور به عنوان مصرف کننده این نوع نفت ها تاثیر گذاشته است.

منبع: تسنیم

۲۸ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۳۷
تعداد بازدید : ۸۶۹
کد خبر : ۳۰,۴۵۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید