به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نفت در کف قیمت 13 سال اخیر

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- امروز قیمت نفت به پایین ترین سطح خود از سال 2003 تاکنون رسیده است. حال بازار منتظر افزایش صادرات ایران پس از برداشته شدن تحریم هاست.

به گزارش ایفنا، روز شنبه با اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران به تعهدات خود در برنامه هسته ای عمل کرده امریکا تحریم ها را برداشت.  این تحریم ها موجب شده بود صادرات نفت ایران 2 میلیون بشکه در روز نسبت به قبل از به اوج رسدین  تحریم ها در سال 2011 کاهش یابد و به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برسد. حال ایران اعلام کرده می تواند صادرات نفت را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

کارشناسان معتقدند این افزایش صادرات ایران در مقطع زمانی بدی امکان پذیر شده چرا که مازاد عرضه یک میلیون بشکه ای نفت خام در روز از اواسط سال 2014 قیمت نفت را تاکنون 75 درصد پایین آورده و از ابتدای سال جاری میلادی نیز 25 درصد افت داشته است.

نگرانی از بازگشت ایران به بازار اشباع شده نفت، قیمت نفت برنت را به 27.67 دلار هر بشکه رسانده که از سال 2003 تاکنون بی سابقه بوده است.  نفت خام امریکا 38 سنت افت داشته نزدیک به کف قیمت سال 2003 شده است. در این بین برخی معتقدند این واکنش زودگذر بازار به این خبر بوده و خواسته ایران برای صادرات 500 هزار بشکه خیلی واقع گرایانه نیست. در خلال 12 تا 18 ماه گذشته شنیده شده بود ایران قصد دارد پس از برداشته شدن تحریم ها صادرات نفت را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد حال  نصف شدن این رقم نشانگر چالش های موجود در مورد میزان ظرفیت پذیرش بازار برای افزایش صادرات ایران است.

تحلیلگران معتقدند زمان می برد تا ایران زیرساخت های صادراتی خود را ترمیم کند چرا که از سال ها کمبود سرمایه گذاری رنج می برد.

بدین ترتیب انتظار می رود بازا جهانی نفت رد کوتاه مدت با افت قیمت هیا بیشتری مواجه شود و سرمایه گذاران برای فعالیت رد بازار نفت ایران محتاطانه حرکت خواهند کرد.

منبع: reuters

ترجمه: م. تابان شمال

موضوعات مرتبط: فولاد - قراضه - سنگ آهن - قیمت آهن آلات - تحلیل اخبار - اخبار اقتصادی

۲۸ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۸۴۳
کد خبر : ۳۰,۴۶۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید