به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مشکلات جدید در دوران گشایش‌های بانکی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- یک مدیر باسابقه بانکی می‌گوید: پس از گشایش‌ها، استانداردهای بین‌المللی برای بانک‌های ما کلی دردسر خواهد داشت. یعنی همکاران ما در سیستم بانکی باید واقعاً در یک یا دو سال آینده آموزش ببینند و خودشان را با شرایط بین‌المللی تطبیق بدهند.

 تحریم‌ها چه زیانی به نظام بانکی کشور تحمیل کردند؟ بزرگ‌ترین ضربه‌ای که بانک‌ها از تحریم خوردند، چه بود و نقل و انتقالات در دوران تحریم چگونه انجام می‌شد؟ این سوالات بخش‌هایی از محورهای گفت‌وگوی با پرویز عقیلی‌کرمانی، مدیرعامل بانک خاورمیانه است که در پاسخ به آنها توضیحات قابل توجهی می‌دهد.
او می‌گوید: «کارهای ساده‌ای را که از واردات خوراک گرفته تا ابزار و قطعاتی که نیاز بود وارد کنیم، نمی‌توانستیم وارد کنیم یا اینکه آنقدر هزینه‌های این اقدامات افزایش یافته بود که تعداد زیادی از کارخانه‌ها نتوانستند ادامه فعالیت دهند
این مدیر بانکی در ادامه با بیان اینکه «آنقدر ما در این دوره زیان کردیم که حسابش از دست‌مان در رفته است»
در مورد نگرانی‌های بانکی برای پس از گشایش‌های این حوزه هم می‌گوید: «طول خواهد کشید تا بانک‌های خارجی به بانک‌های ایرانی اعتماد کنند. اما این کار غیرممکن نیست.» او در پایان هم توصیه می‌کند: «باید دلایل تحریم‌ها را به دقت مطالعه کنیم تا عملیاتی که باعث تحریم‌ها شد، مجدداً رخ ندهند. هزینه‌های این اتفاق غیرقابل ‌بخشش است و تاریخ نشان خواهد داد که کشور ما چه صدمه‌ای از تحریم‌ها دید.» بخش‌هایی از گفت‌وگوی با عقیلی کرمانی را می‌خوانید.

*
بزرگ‌ترین مشکلی که تحریم‌ها در سیستم بانکی برای ما ایجاد کردند، در نقل و انتقال پول بود. وقتی که بانک‌های ما کارگزاران خود را در خارج از کشور از دست دادند، یعنی بانک‌هایی که طرف معامله با آنها بودند با ایران قطع رابطه کردند، در نتیجه جنس یا کالایی که قرار بود از کشورهای دیگر به ایران وارد شوند یا اگر قرار بود که کالاهایی از ایران به کشورهایی صادر شود یا این روند دچار مشکلاتی می‌شد یا اینکه اصلاً انجام این کار امکان‌پذیر نبود.

*
در هشت سال فعالیت دولت سابق حدود 650 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که معلوم نیست از این کل پول چقدر رفته و کالایی هم به کشور وارد نشده است. این ضرر مملکت بوده و چندان تفاوتی نمی‌کند که کدام بخش متضرر شده، در نهایت کشور بوده که ضرر کرده است.

*
البته توجه کنید در این شرایط خیلی از بانک‌ها صرافی‌هایی هم درست کردند و چندین برابر هزینه اعتبار اسنادی مشتری را شارژ کردند و سود بردند. شما وضعیت بانک‌ها را بررسی کنید و ببینید که از طریق صرافی‌های خود در این دوران چقدر سود بردند. در این سه، چهار سال گذشته برخی از بانک‌ها صرافی‌هایی داشتند که سود آن صرافی‌ها از سود بانک‌ها بیشتر بوده است.

*
در شش، هفت سال گذشته وقتی که بانک‌های ما در تحریم بودند، اتفاقاتی در دنیا افتاد که خیلی از آن خبر نداشتیم. می‌خواستند اقداماتی کنند با مشکلاتی مواجه می‌شدند. در این دوران یکسری بانک‌ها بودند که در کشورهای مختلف فعالیت‌های کارگزاری داشتند. از جمله اینها بانک BNP فرانسه بود که شعبه‌ای در ژنو سوئیس داشت و میلیاردها دلار معاملات در آنجا انجام داده بود و قسمتی از این معاملات را برای ورود کالا از جمله غلات به ایران می‌فروختند و اکثر شرکت‌های فروشنده در سوئیس فعالیت می‌کردند. این معاملات به دلار هم بود که در واقع BNP با این اقدام خود، از قانون آمریکا تخطی کرده بود. چون طبق آن قوانین قرار نبود کسی با دلار آمریکا با ایران کار کند و مبادله داشته باشد. اینها اسم خریدار را پاک کرده بودند یا اینکه به شگردهای مختلف دیگری به هر ترتیب توانسته بودند با ایران معاملاتی آن هم به دلار داشته باشند. در همین شرایط این بانک 9 میلیارد دلار جریمه شد.

*
پس از گشایش‌ها باید اشاره کنم که استانداردهایی که خارجی‌ها در نظر گرفته‌اند برای ما کلی دردسر خواهد داشت. یعنی همکاران ما در سیستم بانکی باید واقعاً در یک یا دو سال آینده آموزش ببینند و خودشان و شرایط را با شرایط بین‌المللی تطبیق بدهند.

*
از این به بعد فرصت مناسبی ایجاد شده که برای توسعه و انجام کارهای جدید اقدام کنیم که در دوران تحریم، ما از انجام آنها ناتوان بودیم.

منبع: هفته نامه تجارت فردا

۳۰ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۳۰۰
کد خبر : ۳۰,۵۱۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید