به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

۱۲ ایراد لایحه بودجه ۹۵

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- دولتمردان عمدا لایحه بودجه را دیرهنگام به مجلس دادند؛ دولت بودجه ۹۵ را از همان ابتدا با کسری بسته است؛ دولت از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد راضی است

ابوالقاسم حکیمی پور اقتصاددان و دکترای توسعه از دانشگاه کالیفرنیا  در خصوص لایحه بودجه 95 اظهار کرد: بودجه ریزی سال 95 علی رغم وعده ای که دکتر نوبخت داده بود، عملیاتی نیست. وقتی بودجه ریزی عملیاتی نداریم، تحقق منابع عمومی بودجه ریسک بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: به عنوان مثال در سال 94، 65 تا 68 درصد از درآمدهای مالیاتی کشور طبق برنامه وصول شده، یا در خصوص قیمت نفت هم پیش بینی سال 94 دولت غلط از آب در آمد. در لایحه بودجه سال 95 هم قیمت نفت بین 35 تا 40 دلار پیش بینی شده که با توجه به روند کاهش قیمت نفت بعد از اعلام خبر اجرای برجام ، عدد مدنظر دولت به هیچ وجه تحقق پیدا نخواهد کرد.

این اقتصاددان عنوان کرد: در حال حاضر طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، نفت سبک ایران را 26 دلار و نفت سنگین ما را 23 دلار خریداری می کنند. حداکثر توان صادراتی کشور هم بیشتر از 500 هزار بشکه در روز نیست. همچنین کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت نفت در سال 2016 بین 30 تا 35 دلار خواهد بود و برخی دیگر هم معتقدند که با افزایش صادرات نفت ایران قیمت نفت به زیر 20 دلار برسد.

حکیمی پور افزود: با وجود این شرایط پیش بینی دولت برای قیمت نفت در لایحه بودجه 95 واقع بینانه نیست، زیرا قیمت نفت پیش بینی شده باید همواره از بین 7 تا 5 دلار از قیمت قابل تحقق، پایین تر باشد. ما باید قیمت نفت را سال آینده 30 دلار پیش بینی می کردیم که 5 دلار باقی مانده آن را برای مواقع ضرور در صندوق توسعه ملی نگه داریم. با این کار درست براساس بودجه ریزی عملیاتی عمل می کردیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می رسد دولت با قیمت 35 تا 40 دلار برای نفت در لایحه بودجه 95 به دنبال جبران کسری بودجه خود بوده است، اما این راهکار دولت هم اشتباه است زیرا در صورت تحقق نفت 35 تا 40 دلاری وابستگی بودجه دولت به نفت بیشتر می شود و این بر خلاف اقتصاد مقاومتی است.

دولت بودجه 95 را از همان ابتدا با کسری بسته است

این اقتصاددان افزود: امسال هم صد در صد با کسری بودجه مواجهیم و دولت بودجه را با کسری بسته است. اگر پیش بینی دولت در خصوص قیمت نفت درست از آب در بیاید با احتساب رقم یارانه نقدی،احتمالا بودجه سال 95، 100 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت.

حکیمی پور در خصوص افزایش سقف لایحه بودجه 95 بیان کرد: افزایش سقف لایحه بودجه مانند شمشیر دو لبه است، زیرا اگر بودجه بخش عمرانی افزایش پیدا کند با توجه به رکود می تواند مثبت باشد. اما متاسفانه در لایحه بودجه 95 بودجه بخش عمومی افزایش پیدا کرده که این مسئله بسیار مضر است و نشان دهنده بزرگتر شدن دولت است.

رشد منابع عمومی بودجه حتما منجر به تورم خواهد شد

وی گفت: متاسفانه در دو سال اخیر دولت بر خلاف بودجه ریزی عملیاتی هر وقت با کسری بودجه رو به رو شده است از بودجه عمرانی کاسته است که این رفتار دولت رکود را تشدید کرده است. رشد 13 درصدی منابع بودجه عمومی در سال آینده حتما منجر به تورم خواهد شد و احتمالا شاهد یک تورم حدود 20 درصدی در سال آینده خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در خصوص افزایش منابع درآمدی در لایحه بودجه بیان کرد: سایر منابع درآمدی بودجه 12.2 درصد در لایحه بودجه امسال رشد کرده است و عدد آن هم بسیار بزرگ است که به نظر می رسد تحقق پیدا نکند.  همچنین شفافیت لازم هم در خصوص آن وجود ندارد و مشخص نیست که دولت برای تحقق آن چه مواردی را در نظر گرفته است.

دولت از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد راضی است

حکیمی پور با اشاره به پیش بینی قیمت دولت از قیمت دلار در لایحه بودجه 95 بیان کرد: دلار نزدیک 3000 تومان در لایحه بودجه 95 نشان می دهد که دولت تمایل دارد که دلار آزاد در بازار افزایش پیدا کند تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.

وی گفت: آقای سیف و مشاورانشان در بانک مرکزی هم تمایل به افزایش قیمت دلار دارند و در کنار این مسئله نظر آقای دکتر نیلی و موسسه نیاوران به عنوان موسسه ای مهم در ترسیم سیاستهای اقتصادی دولت به افزایش قیمت دلار است. هرچه به ماههای پایان سال هم نزدیک می شویم دولت قصد دارد با افزایش نرخ دلار هزینه عیدی و دستمزد کارکنان خود را فراهم کند. اما باید در نظر داشت که افزایش قیمت دلار به هیچ وجه نفع مردم نیست، زیرا آنها را فقیرتر می کند و قدرت خرید مردم را کاهش می دهد.

این فارغ التحصیل دانشگاه کالیفرنیا تصریح کرد: دولت نباید حقوق کارمندان را کمتر از سال گذشته افزایش می داد زیرا درست است که تورم کاهش پیدا کردهریال اما قیمت کالاهای اساسی مردم در دو سال و نیم گذشته همواره رو به افزایش بوده، بنابراین افزایش 12 درصدی حقوق کارمندان دولت قدرت خرید آنها را کاهش می دهد.

حکیمی پور در خصوص افزایش سهم مالیات در لایحه بودجه 95 گفت: به نظر می رسد افزایش 13 درصدی در آمدهای مالیاتی در بودجه به هیچ وجه محقق نشود و در شرایط رکود موجود این مقدار افزایش به هیچ وجه به صلاح اقتصاد کشور نیست، زیرا تنها قشری در کشور که به موقع مالیات می دهند قشر ضعیف و حقوق بگیر جامعه هستند.

دولتمردان عمدا لایحه بودجه را دیرهنگام به مجلس دادند

وی افزود: احتمالا مجلس با افزایش 10 هزار میلیاردی سهم مالیات در بودجه مخالفت کند، اما دولت عمدا لایحه بودجه را دیرهنگام تقدیم مجلس کرده که نمایندگان مجلس وقتی برای تغییرات در این زمینه نداشته باشد و ناگزیر همین مبلغ را در بودجه لحاظ کند.

این اقتصاددان با اشاره به پیش بینی دولت درباره نرخ تورم در بودجه سال آینده به نسیم آنلاین عنوان کرد: تورم زیر 11 درصدی که دولت برای سال آینده پیش بینی کرده است هم با توجه مختصات بودجه 95 امکان پذیر نیست و در خوش بینانه ترین حالت در سال آینده با تورم 20 درصدی رو به رو خواهیم بود.

رشد اقتصادی 5 تا 6 درصد به هیچ وجه محقق نمی شود

فارغ التحصیل توسعه از دانشگاه کالیفرنیا با انتقاد از پیش بینی میزان رشد اقتصادی در لایحه بودجه 95 به نسیم آنلاین خاطرنشان کرد: به هیچ وجه امکان تحقق رشد 5 تا 6 درصدی اقتصاد کشور در سال آینده وجود ندارد و هیچ اقتصاددان عاقلی این پیش بینی دولت را تایید نمی کند و به نظر می رسد دکتر نیلی هم چنین پیش بینی رشد اقتصادی را قبول ندارد، زیرا اعلام کرده که سال 97 از رکود خارج می شویم.

منبع:نسیم

۳۰ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۴۴۹
کد خبر : ۳۰,۵۱۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید