به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیاست نفتی یک بام و دو هوای روسیه

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- در شرایطی که دو مقام بلندپایه روسی درباره احتمال همکاری بین روسیه و اوپک برای بالابردن قیمت نفت صحبت کرده‌اند، اما آمارها نشان می‌دهد تولید نفت این کشور در ماه ژانویه به بالاترین سطح پس از شوروی سابق صعود کرده است و این نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان به شدت به دنبال سهم در بازار جهانی نفت است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، روسیه طی روزهای گذشته سیگنالهای متناقضی را درباره همکاری احتمالی با اوپک برای بالا‌بردن قیمت‌ها در بازار نفت ارسال کرده است.

این کشور ابتدا به‌طور ضمنی اعلام کرد که باید گفتگو با اوپک را قبل از اینکه گفته شود تصمیمی در این زمینه وجود ندارد، آغاز می‌کرد.

روز گذشته اما ورق مجددا برگشت و شرکت روسنفت پس از دیدار ایگور سچین رییس این شرکت با الوجیو دل‌پینو وزیر نفت ونزوئلا اعلام کرد که دو طرف درباره تلاش‌های مشترک ممکن برای برقراری ثبات در بازار جهانی نفت مذاکره کرده‌اند.

همچنین سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو از همکاری بیشتر با اوپک و کشورهای غیراوپک در زمینه بازار نفت استقبال می‌کند.

اما به رغم این سخنان آمارهای اولیه از سوی وزارت انرژی روسیه حاکی از این است که این کشور به طور فعالانه در حال افزایش سطح تولید خود و افزودن به اشباع بازار است.

این آمارها نشان می‌دهد که میزان نفت روسیه ماه گذشته بار دیگر در بالاترین سطح پس از دوران شوروی سابق (روزانه 10 میلیون و 880 هزار بشکه) قرار گرفته که نسبت به تولید ماه دسامبر روزانه 80 هزار بشکه افزایش یافته است.

همچنین بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که تولید اوپک در ماه ژانویه با افزایش فروش نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها و همچنین افزایش تولید از سوی عربستان و عراق به بالاترین سطح سال‌های اخیر جهش کرده است.

این امر نشان می‌دهد که مبارزه بین تولید‌کنندگان‌ نفت بر سر سهم بازار در حال تشدید است؛ روندی که برخلاف گمانه‌زنی‌های روزافزون مبنی بر وجود یک کاهش تولید هماهنگ بین کشورهای تولید‌کننده است.

الکساندر کورنیلوف تحلیلگر ارشد بازار نفت و گاز در مسکو گفت: من کاملا تردید دارم که یک همکاری موفقیت‌آمیز صورت بگیرد. هیچ توافق و سازشی در داخل خود اوپک دیده نمی‌شود.

آمارها نشان می‌دهد روسیه در ماه ژانویه 46 میلیون تن نفت و میعانات گازی استخراج کرده که 0.7 درصد بالاتر از مقدار استخراج در ماه دسامبر (45 میلیون و 690 هزار تن) است.

این افزایش ناشی از افزایش استخراج شرکت‌های گازپروم نفت، نواتک، باشنفت و پروژه‌های تحت قرار‌داد‌های تولید مشارکتی است.

تولید گاز روسیه در ماه گذشته 61 میلیارد و 940 میلیون مترمکعب (دو میلیارد مترمکعب در روز) بوده است.

کورنیلوف افزود: این رشد عرضه از سوی نواتک، باش نفت و گازپروم نفت انتظار می‌رفت و من معتقدم این روند در آینده نزدیک ادامه خواهد یافت.

وی گفت: لوک اویل تنها شرکتی است که به طور فعال در حال کاهش حفاری‌های خود است در حالی که این وضعیت برای دیگر شرکت‌ها کاملا متفاوت است.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه با الوجیو دل‌پینو وزیر نفت ونزوئلا که برای اتخاذ یک اقدام مشترک به منظور بالابردن قیمت‌ها در بازار در سفر به کشورهای عضو اوپک و غیراوپک به سر می‌برد، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزارت انرژی روسیه اعلام کرد: طرفین درباره امکان رایزنی‌های مشترک بین اوپک و کشورهای خارج از آن در آینده نزدیک مذاکره کردند.

شرکت نواتک که تحت مالکیت مشترک لئونید میخلسون مدیرعامل، گنادی تیمچنکو از متحدان ولادیمیر پوتین و شرکت نفتی توتال فرانسه قرار دارد تولید نفت در میدان یارودیسکوی را در ماه گذشته با حداکثر ظرفیت 3.5 میلیون تن در سال شروع کرد.

گازپروم‌نفت از زیرمجموعه گازپروم قصد دارد دو پروژه نفتی بزرگ جدید را در اواخر امسال شروع کنند. این پروژه‌ها به جبران کاهش تولید در دیگر میادین نفتی روسیه کمک خواهد کرد.

والنتین مامایف مدیرعامل شرکت ساموتلورنفتگاز به رویترز گفت: موضوع کلیدی برای سال 2016 برقرار کردن ثبات در تولید است. تمام برنامه‌ها در حال حاضر تایید شده‌اند.

وی افزود: شرکت ساموتلور قصد دارد 227 چاه جدید را در سال جدید حفاری کند که دو برابر سال 2014 است. اگر ما سالانه 20 میلیون تن نفت تولید کنیم شرکت ساموتلور می‌تواند حداقل برای 50 سال دیگر سرپا بماند.

منبع: ایسنا

۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۱۱
تعداد بازدید : ۱۸۹
کد خبر : ۳۰,۸۶۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید