به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا وزارت کار یک‌باره طرح حذف یارانه ۱۵ میلیون ثروتمند را پس گرفت؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- بررسی‌های تسنیم نشان می دهد، طرح حذف یارانه ۱۵ میلیون ثروتمند در سال ۹۵ یا توسط وزارت کار پیشنهاد شده و یا اینکه لااقل مسئولان این وزارتخانه در جلسه اخیر کیمسیون اجتماعی از آن حمایت کردند، حال چرا یکباره هم طرح و هم حمایت از آن پس گرفته شد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  چند روز قبل خبری مبنی بر طرح حذف یارانه 15میلیون نفر در رسانه‌ها منتشر شد. محتوای این خبر حاکی از پیشنهاد این طرح طی جلسه ای در کمیسیون اجتماعی مجلس بود.

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در بیان این خبر گفته بود: به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب اعضای کمیسیون مقرر شد تا در سال 95 یارانه 15 میلیون نفر از ثروتمندان قطع و به افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یابد. طبق این مصوبه ثروتمندانی که یارانه آنها قطع می‌شود می‌توانند فرد مستمندی را که یارانه‌شان به آنها اختصاص می‌یابد را خود انتخاب و معرفی کنند.

دولت بر اساس قانون بودجه سال 94 کل کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مأمور کرده بود طی سال جاری یارانه نقدی شش‌ میلیون از افراد پُردرآمد را حذف کند که بر اساس اعلام آمار رسمی، تاکنون یارانه کمتر از 3 میلیون نفر حذف شده و وزارت تعاون و کار در تحقق این مصوبه قانونی موفق نبوده است.

حال این طرح در حالی از زبان نمایندگان مجلس مطرح شد که وزارت کار چند روز پس از انتشار خبر، از پیشنهاد چنین طرحی اعلام بی خبری کرد.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، برای بررسی چندوچون پیشنهاد این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس و صحت و سقم اظهارات مسئولان وزارت کار مجدد با برخی اعضای کمیسیون اجتماعی گفتگو کرد.

محمد اسماعیل سعیدی، دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس درباره این طرح می‌گوید: در آن جلسه  نهادهای وابسته به وزارت کار از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد نیز حضور داشتند و پیشنهاد‌های مختلفی مطرح شد اما به دلیل کوتاه بودن زمان جلسه فرصت بررسی پیش نیامد

وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد حذف یارانه 15 میلیون نفری برای سال 95 از سوی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی مطرح شد می افزاید:تعداد پیشنهاد‌ها زیاد بود اما به دلیل اینکه زمان جلسه به پایان رسید، تصمیمی اتخاذ نشد.

وی درباره واکنش بعدی وزارت کار به این طرح می‌گوید: شاید شخص معاون وزیر کار چنین پیشنهادی را مطرح نکرده باشد اما نهادهای وابسته به وزارت کار این پیشنهاد را مطرح کردند و مسئول وزارت کار در آن جلسه نیز از این طرح حمایت کرد. این طرح در کمیسیون اجتماعی مطرح شد، اما نتیجه نهایی با کمیسیون تلفیق است. در صورتی که تصویب شود لازم اجرا است

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفتگوی مجدد با تسنیم با بیان اینکه تا آنجایی که خاطرم هست، طرح حذف یارانه 15میلیون ثروتمند از سوی وزارت کار مطرح شد می‌گوید: این طرح به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح و در  کمیسیون اجتماعی تصویب شد تا در سال 95 یارانه 15 میلیون نفر از ثروتمندان قطع و به افراد نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی اختصاص یابد. طبق این مصوبه ثروتمندانی که یارانه آنها قطع می‌شود می‌توانند فرد مستمندی را که یارانه‌شان به آنها اختصاص می‌یابد را خود انتخاب و معرفی کنند.

 وی درباره تکذیب ارائه این پیشنهاد از سوی مسئولان وزارت کار گفت: حتی اگر طرح از سوی وزارت کار هم مطرح نشده باشد، از آنجایی که طرح خوبی است و در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده، دولت باید آن را اجرایی کند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز درباره این پیشنهاد می گوید: من در جلسه حضور نداشتم اما مسئولان وزارت کار و نهادهای وابسته حضور داشتند. ما نسبت به سیاست های دولت درباره حذف یارانه ها مطمئن نیستیم، یک نوع سردرگمی و تغییر ادبیات نسبت به دو سال گذشته دیده می شود. پیشتر دولت اعلام کرده بود که به دنبال کاهش رقم یارانه نقدی است تا هزینه های مالی خود را کاهش دهد.

 وی افزود:طبق قانون دولت باید تا پایان سال 6 میلیون نفر را از دریافت یارانه حذف می‌کرد که تا کنون موفق نشده است. بعید می‌دانیم این دولت بتواند 15 میلیون نفر را از لیست یارانه بگیران حذف کند.

در حالی که نمایندگان مجلس معتقدند این طرح از سوی دولت بیان شده است، سید احمد میدری، معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به برخی خبرها مبنی بر پیشنهاد وزارت رفاه برای حذف 15 میلیون نفر از یارانه‌بگیران، گفته بود: این پیشنهاد توسط کارشناسانی از کمیته امداد و نهادهای مرتبط با حمایت‌های اجتماعی در کمیسیون‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت رفاه پیشنهادی برای حذف بیشتر افراد یارانه‌بگیر ارائه نکرده است، گفت: این پیشنهاد توسط کارشناسان و نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده و باید به قانون تبدیل شود تا بتوان درباره آن بحث کرد.

میدری در پاسخ به این سوال که آیا امکان حذف 15 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را دارید یا خیر، گفت: امکان حذف 80میلیون نفر هم وجود دارد اما باید دید نمایندگان مجلس چه تصمیمی در این‌باره خواهند گرفت و شاید بودجه‌ای برای پرداخت یارانه توسط مجلس در نظر گرفته نشود.

وی درباره موافقت یا مخالفت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح حذف 15 میلیون نفر از یارانه‌بگیران گفت: فعلاً امکان موافقت یا مخالفت با آن وجود ندارد چرا که باید ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش تسنیم، با توجه به اظهارات نمایندگان مجلس، طرح حذف یارنه 15 میلیون نفر در سال آینده یا توسط وزارت کار و نهادهای وابسته به این وزارتخانه ارائه شده و اگر هم این وزارتخانه چنین پیشنهادی نداشته است، لااقل مسئولان این وزارتخانه در جلسه اخیر کمیسیون اجتماعی از این طرح حمایت کردند، حال چرا یکباره وزارت کار طرح این پیشنهاد و حتی حمایت از آن را هم پس می گیرد، جای سوال دارد که باید مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پاسخ دهند.

منبع: تسنیم

۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۱۳
تعداد بازدید : ۲۰۰
کد خبر : ۳۰,۸۶۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید