به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قراردادهای نفتی؛ مثبت یا منفی؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- برخی به قراردادهای نفتی انتقاد وارد کرده و ماهیت این قراردادها را زیر سوال می برند و آن را موجب وابستگی کشور به خارج می دانند.

در روز های اخیر در مورد قراردادهای نفتی اخیر ایران اخبار ضد و نقیض بسیاری شنیده می شود.

برخی این قراردادها را به عنوان تلاشی از سوی ایران برای حرکت اقتصاد به جلو بعد از دوران سخت تحریم می دانند .

با این حال برخلاف برخی صحبت ها و انتقاداتی که از سوی عده ای به ماهیت این قرارداد ها می شود و این قرار داد ها را موجب وابستگی کشور به خارج می دانند، باید گفت در صورتی که صنعت نفت ایران قادر باشد تمامی کارهای مربوط به استخراج، فناوری و صادرات نفت را بدون کمک شرکای خود انجام دهد در دوران تحریم کشور با مشکلی مواجه نخواهد شد.

در حقیقت ما به خارج وابسته هستیم و کشورهای خارجی به ما، زیرا دنیای امروز دنیای تعامل است. این گونه نیست که ما از هر نوع ارتباط و تعامل با دیگر کشورها بی نیاز باشیم. ما به فناوری کشورهای پیشرفته نیاز داریم و کشورهای پبشرفته نیز به منابع ما نیاز دارند و این ارتباط دو طرفه است. بنابراین همواره باید در یک تعامل دو طرفه با دنیا باشیم.

در دنیای امروز، کشوری در مسائل اقتصادی موفق تر است که به جای داشتن یک هدف مشخص، اهدافی متغیر و متنوع داشته باشد. در حقیقت امکانات و فرصت های خود را در یک نقطه قرار ندهد. اگر مشتریان نفتی ما تنها شرکت های معتبر خارجی باشند به طور قطع زیان خواهیم کرد. در چنین شرایطی باید مشتریان ما طیف متنوعی از کشورها و شرکت های کوچک و بزرگ باشند تا در صورت بروز مشکلی مانند تحریم ها اقتصاد کشور زیان نبیند.

تصمیم اخیر دولت در مورد دریافت هزینه صادرات نفت به ارزهایی به غیر از دلار مانند یورو هوشمندانه بود. این کار با توجه به این که بسیاری از طرف های صادراتی کشور در حوزه پولی یورو هستند باعث می شود که کشور به ارز خاصی وابسته نشود و مشکلاتی در مورد دریافت هزینه صادرات، همانگونه که در مورد هند و چین اتفاق افتاد دیگر پیش نیاید.

در مورد قیمت نفت، برخلاف برخی از پیشبینی های بدبینانه کارشناسان که قیمت نفت را تا 20 دلار نیز برای سال آینده پیشبینی می کنند، برخی بر این عقیده هستند که قیمت نفت افزایش زیادی نخواهد داشت و به حال تعادلی و نزدیک به قیمت کنونی خواهد ماند.

به همین جهت مسئولین اقتصادی ما با توجه به واقعیات بازار و مسائل سیاسی روز باید بهترین تصمیمات را برای اقتصاد کشور بگیرند تصمیماتی که بیشترین سود را برای کشور به همراه داشته باشد  تا در دوران پسا تحریم عقب ماندگی های دوران تحریم را جبران نماییم.

منبع: اقتصادپرس

۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۲۸
تعداد بازدید : ۵۶۵
کد خبر : ۳۰,۹۶۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید