به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار اسناد خزانه اسلامی


پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- اسناد خزانه اسلامی، ابزاری مناسب برای سرمایه گذاری و همچنین سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی است و پس از لغو تحریم ها مدیرعامل فرابورس ایران خبر داده که سرمایه گذاران خارجی به این بازار وارد شده است.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: "اسناد خزانه اسلامی، ابزاری مناسب برای سرمایه گذاری و همچنین سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی است. این اسناد ابزاری برای پوشش کسری بودجه دولت ها محسوب می شود که دولت ها نیاز خود را با انتشار آن برطرف می کنند. به علاوه، ابزار سرمایه گذاری کوتاه مدت برای سرمایه گذارانی است که می‌خواهند نقدشوندگی دارایی خود را حفظ کرده و در عین حال، سرمایه گذاری کنند. از همین رو  ابزار موفقی برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است.

بنابراین گزارش، اسناد خزانه یک معیار سنجش برای بازدهی سایر ابزارهای مالی است. به طوری که نرخ بهره اسناد خزانه متعارف (ربوی) به عنوان یک کف برای همه ابزارها شناخته می شود. به همین جهت در کشورهای اسلامی اگر بخواهیم یک بازار سرمایه تمام عیار داشته باشیم به یک ابزار مالی نیاز داریم که کف بهره را تعیین کند. بانک مرکزی می‌تواند در مواقعی که نیاز به سیاست انقباض و انبساط پولی دارند از طریق خرید و فروش اسناد به این سیاست دست بزنند."؛ اینها گفته سیدعباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ماهیت اسناد خزانه اسلامی است.

این گزارش می افزاید: استفاده از این اسناد کمکی به اقتصاد کشور می تواند باشد مخصوصا در شرایط کنونی که امکان رشد اقتصادی کشور با حضور کشورها و شرکت های خارجی فراهم شده می توان با بهره از قابلیت های این اسناد شاهد رشد بیشتری در عرصه اقتصادی کشور باشیم از جمله اقداماتی که در این زمینه می تواند مناسب و کاربردی باشد استفاده از سرمایه گذای خارجی در بازار اسناد خزانه اسلامی است.در این رابطه ایرنا به نقل از امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران نوشته است که: "سرمایه گذاران خارجی به بازار اسناد خزانه اسلامی وارد شده است. سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی خارجی از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به خرید اسناد خزانه اسلامی کرده اند. این سرمایه گذاران از کشورهای اروپایی، حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه بودند. اسناد خزانه اسلامی تنها ابزاری است که ضمانت دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی را دارد. این امر از نگاه سرمایه گذاران خارجی جذاب بوده و با ورود به این بازار اقدام به سرمایه گذارای کرده اند. سرمایه گذاران خارجی بیش از چند میلیارد تومان در نمادهای مختلف این اسناد سرمایه گذاری کردند."

یادآور می شود: اسناد خزانه اسلامی، ابزاری مالی است که مبتنی بر بدهی دولت به نظام بانکی، ذینفعان و تامین کنندگان منابع بوده و به وسیله خزانه داری کل وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می شود. نظم بخشی به بدهی های دولت و جذب سرمایه گذاری خارجی مهمترین هدف از انتشار اسناد خزانه اسلامی است. اندازه بازار بدهی حدود 120 هزار میلیارد ریال است که 2.5 بار از معاملات ثانویه این رقم انجام شده که با توجه به مقایسه آمارها نسبت به منطقه منا (شمال آفریقا و خاورمیانه) بعد از ترکیه و مصر با هفت میلیارد دلار جایگاه سوم را در منطقه و کشورهای اسلامی داریم. نرخ های بازار حدود 22.5 تا 23 درصد است؛ همچنین براساس لایحه بودجه 95، ابزار جدیدی مانند صکوک اجاره اسناد تسویه خزانه به عنوان اوراق بهادار اسلامی نیز منتشر می شوند که طبق قانون، رفع موانع تولید معاملات ثانویه آن باید در فرابورس انجام شود.

هامونی افزود: فهرست پیمانکاران طلبکار از دولت توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به صورت روزانه به فرابورس ارائه می شود و براساس آن، انجام معاملات ثانویه امکان پذیر است.

منبع: خبرگزاری شبستان

۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۲۷
تعداد بازدید : ۷۱۹
کد خبر : ۳۱,۰۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید