به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

۵ نکته مهم در بخشنامه جدید بانک مرکزی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- طبق آخرین تصمیماتی که به طور شفاهی اعلام شده و مدیران عامل بانک ها هم مطلع شده اند، نرخ سود بین بانکی به 19 تا 18.5 درصد کاهش یافته که می تواند رویداد مثبتی برای بازار سرمایه باشد.

 یک مقام آگاه با اشاره به آخرین جلسه مدیران بانک مرکزی با مسئولان بانک ها از جمله مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای هماهنگی بانک ها اظهار داشت: طبق آخرین تصمیماتی که به طور شفاهی اعلام شده و مدیران عامل بانک ها هم مطلع شده اند، نرخ سود بین بانکی به 19 تا 18.5 درصد کاهش یافته که می تواند رویداد مثبتی برای بازار سرمایه باشد.

وی ادامه داد: با این اوصاف، فصل کاهش نرخ سود سپرده ها نیز فرارسیده و انتظار می رود این متغیر مهم در راستای کاهش نرخ تورم به رقم معقول و مناسب 18 درصدی تا بهار 95 برسد.
وی با اشاره به بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص نحوه اعلام و محاسبه سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری بانک ها به بورس پرس گفت: در این بخشنامه 5 نکته قابل توجه وجود دارد. اول اینکه این بخشنامه از ابتدای سال 95 اجرایی می شود .
دوم؛ پیش از شروع سال مالی جدید، باید نرخ سود مورد انتظار سپرده های سرمایه گذاری در پایان دوره بر اساس مبانی منطقی و محاسباتی پیش بینی شود و درصدی از آن به عنوان نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری تعیین شود. همچنین نرخ سود علی الحساب باید همواره کمتر از نرخ سود قطعی پایان دوره باشد.
سوم؛ محاسبات مربوط باید هر 3 ماه یکبار بازنگری شده و در صورت مشاهده هرگونه انحراف در محاسبات و نرخ سود علی الحساب اعلام شده، هیات مدیره بانک باید نسبت به تعدیل نرخ سود علی الحساب اقدام کند.
چهارم؛ در هیچ زمانی نرخ سود علی الحساب نمی تواند از سقف های تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار تجاوز کند
پنجم؛ از آن جایی که حق الوکاله از جمله منافع سهامداران بانک است، چشم پوشی و خروج از دامنه نرخ حق الوکاله در زمان انجام محاسبات مربوط به تعیین نرخ سود علی الحساب و نرخ سود قطعی و اعمال آن در صورت های مالی پایان دوره، تضییع حقوق سهامداران را در پی خواهد داشت. لذا بانک مکلف است مراتب را در گزارش هیات مدیره به مجمع عمومی عادی سالانه درج و در جلسه مجمع مذکور اعلام کند. ضمن آن که این مهم باید در گزارش حسابرس مستقل نیز قید شود.

منبع: بولتن نیوز

۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۴۴۸
کد خبر : ۳۱,۰۶۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید