به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سیف بالاخره به دستور روحانی عمل کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- نرخ دلار که پیش از این بر مدار صعودی می تازید چند روزی است تغییر جهت داده و مدار نزولی را پیش گرفته است؛ این تغییر قیمتی اما زمانی جدی تر رخ داد که رئیس جمهور در مجمع بانک مرکزی دستور بازگشت ثبات و کاهش نرخ دلار را به سیف داد.

گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم- فاطمه محمدی: حجت الاسلام حسن روحانی روز گذشته در بین بانکی ها و در مجمع بانک مرکزی به ولی الله سیف دستور داد تا ثبات را به بازار ارز برگرداند.

در بخشی از سخنان روحانی که در بخش های خبری رسانه ملی پخش شد؛ روحانی خطاب به سیف گفت: "هر وقت به بانک مرکزی می گوییم دلار را ارزان کنید، انگار می خواهند از جیب خودشان پول بدهند"

روحانی البته این را گفت که نرخ دلار قابل قبول بود ولی یک مقدار باید پایین بیاید و ادامه داد: "در این دولت فهمیدیم دو چیز خیلی سخت است، یکی وقتی به بانک مرکزی می گوییم قیمت دلار را پایین بیاور، مثل اینکه میخواهد جیب خود پول پرداخت کند، خیلی برایش سخت است؛ دوم اینکه به دستگاه های دولتی که می گوییم بنگاه ها را به بخش خصوصی واگذار کنید، می گویند جان حاضریم بدهیم ولی بنگاه را نه."

رئیس جمهور البته تأکید کرد که هر چند این دو کار سخت است ولی انجام می شود و در ادامه دستور تک نرخی شدن ارز را به بانک مرکزی داد و گفت اگر شد تا 6 ماهه اول سال آینده اگر نه در 6 ماهه دوم باید این مهم عملی شود.

کنایه روحانی به سیف نشان داد که بانک مرکزی تمایلی به کاهش قیمت دلار ندارد و از همین رو حتی به دستورات رئیس جمهوری نیز عمل چندانی نمی کند! البته این برداشتی آزاد از سخنان روحانی در جمع مدیران بانک مرکزی است.

هر چند قیمت دلار چند روزیست وارد مدار نزولی شده ولی ادامه این روند در روز جاری نشان میدهد که ظاهرا بانک مرکزی به دستور رئیس جمهور عمل کرده و میخواهد قیمت دلار را "یک مقدار پایین بیاورد".

البته فعالان حاضر در بازار ارز علت اصلی کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر را کاهش قیمت درهم امارات می دانند و می گویند: قبل از تحریم به خاطر مشکلات نقل و انتقال پول، فعالان اقتصادی مجبور بودند درهم بخرند و از طریق دبی پول خود را جابه جا کنند ولی با لغو تحریم معاملات یورویی شده و دیگر نیاز به درهم نیست.

برخی دیگر از صراف ها انتخابات و جریان های سیاسی را علت دیگر کاهش قیمت ارز می دانند و می گویند کاهش قیمت نفت هم از اصلی ترین عوامل دخیل در کاهش قیمت دلار است.

ضمن آنکه گروه دیگر از فعالان حاضر در بازار ارز معتقدند با لغو تحریم ها و آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران، دلار بیشتری وارد بازار شده و به همین خاطر دلار ارزان می شود.

اما کاهش قیمت دلار از مدار 3700 تومان به 3480 تومان نشان میدهد که بانک مرکزی و دولت تلاش دارند قیمت ارز را کاهش دهند این را صراف های خیابان فردوسی می گویند و تأکید دارند عرضه و تقاضا در بازار زیاد است و مردم در حال خرید دلار هستند.

نا گفته نماند که بازار ارز درحالی وارد مدار نزولی شده که تا چند هفته بعداز اجرای برجام کماکان سیر صعودی را طی می کرد و همین امر تعجب مسئولان ارشد بانک مرکزی را هم به همراه داشت.

منبع: تسنیم

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۰۸
تعداد بازدید : ۴۴۰
کد خبر : ۳۱,۰۸۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید