به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سه دلیل ایران برای فاصله گرفتن از دلار

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، جمهوری اسلامی ایران در معاملات کلان اقتصادی خود و به ویژه معاملات نفتی، در حال دور شدن از دلار و روی آوردن به سایر گزینه ها از جمله یورو است.

ظرف چند روز گذشته مقامات جمهوری اسلامی در برنامه های جدید خود خریداران نفتی اروپایی را ترغیب کرده اند که پرداخت های خود را به یورو انجام دهند واز سوی دیگر این کشور به مقامات هند نیز توصیه کرده تا بدهی 6 میلیارد دلاری خود را به یورو بپردازد.

هافینگتون پست با طرح چنین مقدمه ای این سوال را مطرح کرده که چرا ایران چنین سیاستی را در پیش گرفته است؟ چرا این کشور درست بعد از توافق هسته ای با شش قدرت جهانی راه جایگزینی برای دلار را پیش گرفته است؟

در ادامه این گزارش آمده است: ایران در سیاست های خود هرکاری می کند تا از قدرت و مداخله آمریکا در منطقه بکاهد. این کشور همچنین در پی کاهش قدرت آمریکا در سطح جهانی است.

نخستین دلیل ایران در روی آوردن به چنین سیاستی این است که رهبران تهران بر این باورند که یکی از عوامل نفوذ آمریکا دلارهای نفتی این کشور است. ایالات متحده 60 درصد ذخایر ارزی جهان را دست دارد و از این نظر کاهش استفاده از دلارهای نفتی می تواند از قدرت آمریکا در این مقوله بکاهد.

دومین دلیل این است که ایران زمان مناسبی را برای کنارگذاشتن دلار انتخاب کرده است. این کشور در بعد سیاست خارجه خود نمی خواهد وارد جنگ با آمریکا شود، به خصوص اینکه اخیرا توافق هسته ای را با کاخ سفید امضا کرده واز سوی دیگر روابط این کشور با کشورهای اروپایی و همچنین چین، روسیه و هند نسبت به گذشته بهتر شده و بازارهای ایران به روی این کشورها باز است.

سوم اینکه هنوز برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایران تحت محدودیت مالی و تحریم های بانکی ایالات متحده قراردارند. این وضعیت موجب می شود که این کشور در پی سیستم های بانکی جایگزین و دور زدن دلار باشد.

منبع: موج

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۵۲۶
کد خبر : ۳۱,۰۹۵
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید