به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

3 سال آینده شاهد تاثیرات پسابرجام خواهیم بود

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت توجه به سرمایه‌گذاری مشترک و ورود بیش از پیش بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد، طی چند سال آینده می‌توان شاهد تاثیرات برجام هسته‌یی بر اقتصاد بود.

برجام در حالی به مرحله اجرا رسیده است که کارشناسان داخلی و خارجی تاثیر آن را در اقتصاد ایران بسیار زیاد می‌دانند چراکه بسیاری از محدودیت‌ها را حذف می‌کند. بدیهی است که شناخت صحیح فضای پسابرجام در سطوح مدیران و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کلان اقتصادی کشور و حتی توده مردم کمک مناسبی به بهره‌برداری هرچه بهتر از فرصت‌ها خواهد کرد و از شکل‌گیری انتظارات و توقعات غیرمنطقی در سطح جامعه جلوگیری خواهد نمود. یکی از شرایطی که با لغو تحریم‌ها امکان ایجاد آن بهتر فراهم می‌شود، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از شرکای خارجی در اقتصاد کشور است. این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند با تقویت سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در داخل کشور، امکان شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک به خصوص در صنعت خودرو بسیار محتمل است.

مجید منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که تاثیرات برجام هسته‌یی را بر اقتصاد چطور ارزیابی می‌کنید، بیان داشت: اکنون باید به سرمایه‌گذاری‌های خارجی، تولید و سرمایه‌گذاری مشترک بیشتر توجه کرد.

وی تصریح کرد: از طریق سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان هم تولید و هم صادرات را افزایش داد و سهمی در بازارهای بین‌المللی به دست آورد.

نماینده لنجان در مجلس گفت: در شرایط پسابرجام این موضوع از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است؛ چرا که ما می‌توانیم علاوه بر همکاری با برندهای معتبر، تولید را افزایش داده و به توسعه رشد اقتصاد ملی دست یابیم. این شرایط بر ایجاد اشتغال و رشد روزافزون کمک می‌کند. برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید عرصه را برای ورود فعالانه‌تر بخش غیر دولتی اعم از خصوصی و تعاونی بیشتر فراهم کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که رشد اقتصادی 8درصدی در چه شرایطی فراهم می‌شود، گفت: بدون ایجاد سرمایه نمی‌توان به رشد دست یافت و لازمه آن فعال‌تر شدن بخش خصوصی و تعاونی است؛ در این صورت رشد اقتصادی مورد نظر دست یافتنی می‌شود.

وی در توضیح اینکه فکر می‌کنید با در نظر گرفتن شرایط پسابرجام تا چه زمانی می‌توان تاثیرات آن را برای ایجاد رشد اقتصادی مورد نظر مشاهده کرد، گفت: برای دستیابی به هدف باید اقدامات مورد نظر را فازبندی کرد و در فاز یک به کارهای زیرساختی در تولید و صادرات پرداخت که یک تا 3 سال زمان لازم دارد و بعد از آن آثار مثبت آن در این بخش‌ها مشخص خواهد شد. بعد از 3 سال می‌توان انتظار داشت آثار این اقدامات بر رونق و جهش اقتصادی آشکار شود.

وی در پاسخ به این سوال که تاثیر بخش تعاونی در این زمینه چیست، بیان داشت: بخش تعاونی با بخش خصوصی در این زمینه تفاوت چندانی ندارد، مهم نوع نگاه به سهام و سرمایه‌گذاری است و ماهیت کار تفاوتی ندارد.

منبع: خبر اقتصادی

۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۷۷۳
کد خبر : ۳۱,۱۴۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید