به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خیز دوباره بانک‌ها برای کاهش دستوری نرخ سود

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- احتمال کاهش نرخ سود بانکی از ابتدای سال آینده قوت گرفت. عبدالناصر همتی؛ رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی دیروز در حالی از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ۱۸درصد به ۱۶درصد خبر داد که شائبه دستوری‌شدن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی با انتقادهایی همراه شده است.
۲۴بهمن‌ماه حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مجمع عمومی بانک مرکزی خواستار کاهش نرخ سود بانکی با ابزارهای مناسب اقتصادی و به شیوه غیر دستوری شده بود. عصر همان روز با این اظهارنظر بانک‌های دولتی و خصوصی توافق کردند تا نرخ سود سپرده‌های مردم را ۲درصد کم کنند که بانک مرکزی با این پیشنهاد موافقت کرد متعاقباً شورای پول و اعتبار ضمن تصویب توافق بانکداران به کاهش ۲درصدی نرخ سود وام بانک‌ها هم رأی داد. این تصمیم در حالی اجرایی شده که برخی گزارش‌ها از تخلف برخی بانک‌ها در جذب سپرده‌های مردم با نرخ سود بالاتر در قالب گواهی سپرده حکایت دارد. مدیرعامل بانک ملی ضمن تأیید این گزارش‌ها از انتقاد بانکداران نسبت به جذب سپرده در قالب گواهی سپرده از تصمیم بانک مرکزی برای برخورد با این تخلفات خبر داد.
دیروز رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: تلاش سیستم بانکی این است که نرخ سود سپرده بانکی اوایل سال آینده به ۱۶درصد کاهش یابد. وی در ادامه با تأکید براینکه امسال با وجود همه مشکلات تلاش شد نرخ‌ها به نفع تولید تعدیل شود، گفت: در یکی دو مرحله نرخ سود را کاهش دادیم اما با مقاومت بانک‌های خصوصی و مؤسسه‌ها کار سخت شد اما در نهایت نرخ به ۱۸درصد کاهش یافت. همتی درباره چرایی اجرا نشدن نرخ سود جدید توسط برخی بانک‌ها، گفت: آنها با اندکی مقاومت مجبورند نرخ‌های سود را اجرا کنند؛ این موضوع در ایران باید از طریق توسعه نامتوازن پیش رود، مقداری تحمل کنید به‌طور حتم بعد از عید نرخ‌ها تعدیل و به نرخ نزولی پیش می‌رود.
مدیرعامل بانک ملی با اشاره به برخی استدلال‌ها مبنی بر اینکه چرا نرخ سود را دستوری کاهش می‌دهید، افزود: نرخ سود با فراهم شدن برخی زمینه‌های لازم به‌تازگی کاهش یافت، اما باید به این مسئله توجه شود که برخی از این استدلال‌ها درست نیست، زیرا نمی‌توانیم اجازه دهیم با نرخ‌های بالای موجود، شبکه بانکی به سمت نابودی برود. برخی دوست دارند نرخ‌های سود بالا باشد تا سودهای بالاتری را دریافت کنند اما این به نفع بانک‌ها نیست.

سوئیفت باز است، ال‌سی دلاری بسته
این مقام ارشد بانکی درخصوص آخرین وضعیت سوئیفت و گشایش اعتبارات اسنادی (ال‌سی) هم افزود: برای گردش دلاری، خزانه‌داری آمریکا باید موافقت کند تا این مشکل رفع شود؛ مشکلی که از پیش از تحریم‌ها وجود داشته است. به گفته وی، هم‌اکنون مشکل گردش یورو و بقیه ارزها رفع شده و ال.سی با این ارزها بازگشایی می‌شود.
مدیرعامل بانک ملی درباره سوئیفت نیز گفت: هیچ مشکلی درخصوص سوئیفت نداریم و پیام رسان آن باز شده است؛ اما باید درنظر داشت که بازگشایی اینگونه نیست که جریان پول در کشور راه بیفتد زیرا گشایش ال.سی به ضمانت نیاز دارد.
همتی درباره تعداد ال.سی‌های باز شده توسط بانک ملی نیز گفت: از یک‌ماه گذشته تاکنون (سه هفته) ۶۶۰مورد ال.سی در بانک ملی بازگشایی شده که البته رقم‌های آن از ۲۰هزار تا ۵۰هزار بوده است ضمن اینکه با ۴۰بانک روابط کارگزاری برقرار کرده‌ایم. وی تأکید کرد: هیچ کدام از ال.سی‌هایی توسط بانک ملی گشایش یافته، دلاری نبوده است.
وی با بیان اینکه کار سوئیفت پیام‌رسانی است، تصریح کرد: مشکل اصلی یورو و بقیه ارزها بود که اکنون این مشکل حل شده است و می‌توان نقل و انتقال انجام داد.همتی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه گفته می‌شود نقل و انتقال ارز به داخل همچنان بسته است و فعالان اتاق بازرگانی بارها به این موضوع اشاره می‌کنند، گفت: پول داخل کشور می‌آید و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما بانک‌های خارجی به‌تدریج فاینانس و ریفاینانس را انجام خواهند داد.مدیرعامل بانک ملی اضافه کرد: نمی‌توانیم با عالی‌ترین بانک‌های دنیا روابط گرم داشته باشیم زیرا باید مقررات و ضوابط خود را اصلاح کنیم.
منبع: همشهری

۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۰۳۱
کد خبر : ۳۱,۶۷۹
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید