به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

دولت 52 هزار میلیارد تومان کسر آورد

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- کسری بودجه دولت تا دی ماه امسال 52 هزار میلیارد تومان اعلام شد.

 این میزان کسری در ابتدای تصویب بودجه سال جاری ١٦ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود اما هم درآمدها از میزان تصور کمتر محقق شد و هم هزینه‌ها بیش از رقم پیش‌بینی شده بود. همان زمان که بودجه ٩٤ تصویب می‌شد کسری‌های احتمالی آن نیز برآورد شد. کسری‌ای که بدون لحاظ درآمدی که در دو ماه بهمن و اسفند به دست خواهد آمد تا درآمد پیش‌بینی شده ١٢٨ هزار میلیارد تومانی سال جاری ٤٩ هزار میلیارد تومان کسری دارد.

انتشار آخرین عملکرد بودجه سال ٩٤ که مربوط به وضعیت ١٠ ماهه دخل و خرج کشور است نشان می‌دهد تاکنون ٧٩ هزار و ٨٨٥ میلیارد تومان درآمد به دست آمده است و تاکنون ١٢٨ هزار و ٩٣٣ میلیارد تومان هزینه شده است. به این ترتیب تا دی ماه سال ٩٤، ٥٢ هزار و ٧٤ میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی برای دولت ایجاد شده است. افت قیمت نفت و کاهش وصول مالیات در بخش‌هایی از اقتصاد سبب شد دولت حتی بیشتر از سال قبل کسری داشته باشد. به‌طوری که آمار بانک مرکزی از رشد کسری تراز عملیاتی 25/5 درصد بیش از کسری مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

درآمد نفت و فرآورده‌ها 10/6 درصد کاهش یافت
قیمت‌ها بیش از پیش‌بینی دولت کاهش یافت و این امر سبب شد در پایان دی ماه ٤٧ هزار و ٢٣٧ میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به دست آید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10/6درصد افت نشان می‌دهد. دولت عددی که برای درآمد نفتی در سال ٩٤ دیده بود ٥٦ هزار و ٤٨٢ میلیارد تومان بوده است. از درآمد ٤٧ هزار میلیارد تومانی اشاره شده، ٣٧ هزار میلیارد تومان مربوط به فروش نفت خام است که این درآمد هم 5/9 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت نشان می‌دهد.

افت 41/5١ درصدی میعانات گازی
آمار فروش گاز از نفت هم بدتر است. منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی به همراه میعانات گازی در مجموع هشت هزار و ٣١ میلیارد تومان بوده که 38/1درصد افت داشته و صادرات میعانات گازی به تنهایی یک هزار و ٧٩ میلیارد تومان بوده که این درآمد هم نسبت به ١٠ ماهه سال قبل 41/5 درصد کاهش یافته است.

پرداخت‌های عمرانی ١٦ درصد کمتر از سال قبل
بخش عمرانی از آن بخش‌هایی است که هر سال سر بی‌کلاهی دارد. با وجود آنکه هر سال اعتبارات این بخش به عدم تخصیص‌های قابل توجه مواجه می‌شود امسال هم این اعتبارات همین روال را طی کرده و حتی ١٦ درصد کمتر از سال قبل تخصیص اعتبار داشته است. در مجموع در ١٠ ماهه سال جاری ٢٠ هزار و ٤٢٠ میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی پرداخت شده است. سال قبل میزان پرداختی‌ها به بخش عمرانی با ١٤ درصد افزایش نسبت به سال ٩٢ مواجه بود اما امسال کسری بودجه و کاهش درآمدها سبب شد اعتبارات عمرانی باز هم افت داشته باشد.

درآمد مالیاتی ٧/٧ درصد افزایش یافت
در ١٠ ماهه سال جاری ٥٨ هزار و ١٥٤ میلیارد تومان درآمد از محل مالیات‌ها به دست آمد. این درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ٧/٧ درصد افزایش یافته است. بررسی جزییات پرداخت‌های مالیاتی نشان می‌دهد رشد پرداخت مالیات مدیون فعالان اقتصادی غیردولتی و مصرف‌کنندگان با پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است چراکه پرداخت مالیات در بخش‌های دولتی، صادارت نفت، بنیادها و نهادهای انقلاب و واردات نه تنها رشد نداشته بلکه کاهش شدید نسبت به دوره مشابه سال قبل را تجربه کرده است. دولت ٣٨ درصد و نهادهای انقلاب ٣٥ درصد کمتر مالیات پرداخت کردند. در این مدت مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی در مجموع با سهم 3/6 درصدی از کل مالیات‌های پرداختی دو هزار و ٨٧ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 38/1درصد افت نشان می‌دهد. همچنین مالیات معوقه اشخاص حقوقی دولتی با عدد دو هزار و ٩٩٦ میلیارد تومان ١/١درصد کاهش داشته است. در کنار اشخاص حقوقی دولتی، بنیادها و نهادهای انقلاب پرداخت مالیات‌شان با رقم ٢٣ میلیارد تومان و سهم 0/1درصدی از کل مالیات‌ها 35/3درصد کمتر از سال قبل مالیات داده‌اند. به این ترتیب بار سنگین مالیات را اشخاص حقوقی غیردولتی با پرداخت ١٤ هزار و ٧٣١ میلیارد تومان یعنی 25/3درصد از کل پرداخت‌های مالیاتی را به دوش کشیده‌اند و در عمل 12/4درصد بیشتز از سال قبل مالیات به دولت داده‌اند.

حقوق‌بگیران ٣٦ درصد بیشتر مالیات پرداخت کردند
مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی در این مدت سه هزار و ١٩٤ میلیارد تومان و 36/3درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده و مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی هم با پرداخت سر جمع دو هزار و ٩٥٠ میلیارد تومان 16/9درصد بیشتر از سال قبل بوده است. مالیات مشاغل با پرداخت دو هزار و ٧٤٧ میلیارد تومان نیز 18/4درصد رشد یافته است.

مصرف‌کنندگان ١٦ هزار میلیارد تومان مالیات دادند
مالیات بر ارزش افزوده که از اواخر دهه ٨٠ کم کم با جایگزینی به جای تجمیع عوارض به سیستم مالیاتی اضافه شد؛ هر سال با افزایش سهم از سه درصد به ٩ درصد سبب شد مصرف‌کنندگان سهم 28/8درصدی از پرداخت‌های مالیاتی کشور داشته باشد، به‌طوری که در سال جاری ١٦ هزار و ٧٤٨ میلیارد تومان مالیات از سوی مصرف‌کنندگان به دولت پرداخت شده است. این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل 13/7درصد رشد نشان می‌دهد.

رشد ۲۷ درصدی نقدینگی
بانک مرکزی به جز عملکرد بودجه و تراز عملیاتی، عملکرد پولی و مالی کشور طی ١٠ ماهه را نیز منتشر کرده که طبق آن حجم نقدینگی در ١٢ ماه منتهی به دی ماه امسال با 27/2درصد رشد به ٩٤٩ هزار و ٣٩٠ میلیارد تومان رسیده است. جزییات ارقام عمده پولی در پایان دی ماه ١٣٩٤ از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. طبق محاسبات بانک مرکزی، حجم اسکناس مسکوک در دست اشخاص به ٢٩ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند ماه سال گذشته 15/3درصد کاهش داشته، اما نسبت به دی ماه سال گذشته 5/9درصد رشد داشت. همچنین حجم پول با ٢/٢درصد کاهش نسبت به اسفند و 7/4درصد رشد نسبت به دی ماه پارسال ١١٨ هزار و ١١٠ میلیارد تومان رسیده است. شبه پول در ١٢ ماه منتهی به دی ماه امسال با 30/7درصد رشد ٨٣١ هزار و ٢٨٠ میلیارد تومان محاسبه شده که البته نسبت به اسفند ٩٣ حدود 25/6درصد افزایش یافته است. حجم نقدینگی در پایان دی ماه ٩٤ با 21/3درصد رشد نسبت به اسفند ٩٣ و 27/2 درصد رشد نسبت به دی ماه ٩٣ به ٩٤٩ هزار و ٣٩٠ میلیارد تومان رسیده است. به نظر می‌رسد با ادامه این روند حجم کل نقدینگی کشور تا پایان امسال از یک هزار تریلیون تومان عبور کند.

کاهش ۴۷ درصدی بدهی
در حالی که بدهی بانک‌های تخصصی 2/5درصد و بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری 47/7درصد به بانک مرکزی کاهش داشته، در ١٠ ماه امسال بدهی بانک‌های تجاری دولتی 181/6درصد رشد کرده است. در گزارش متغیرهای پولی و بانکی بانک مرکزی، در بخش خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها بدهی بخش دولتی به بانک‌های تجاری که شامل بانک‌های تجاری دولتی می‌شود با 4/16درصد افزایش به ٣١ هزار و ٨٠ میلیارد تومان رسیده که از این میان سهم دولت ٢٩ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان و شرکت‌ها و موسسات دولتی یک هزار و ٨٨٠ میلیارد تومان است. بدهی بانک‌های تجاری (دولتی) به بانک مرکزی برخلاف روند کاهشی در متغیر کلی، 181/6درصد رشد داشته و به ١٦ هزار و ٦٤٠ میلیارد تومان رسیده است. اینکه این بدهی ناشی از چیست، هنوز از سوی مسوولان بانک مرکزی اعلام نشده است.

منبع: اعتماد

۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۲۶
تعداد بازدید : ۱,۱۴۸
کد خبر : ۳۱,۷۱۳
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید