به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیش‌بینی رشد 6 درصدی اقتصاد در سال 95

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- "کسانی که فکر می‌کنند با تزریق تورم می‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد، پول‌گرایانی هستند که در دهه 1970 عمر نظریه آنها به پایان رسیده است. با تزریق منابع مالی و سیاست‌های پولی نمی‌توان رونق ایجاد کرد."

به گزارش ایسنا، یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که نرخ تورم از مرداد 92 تا کنون به یک ششم تقلیل یافته است، گفت: نرخ رشد نقدینگی در یازده ماهه امسال 27 درصد بوده که نشان می‌دهد سیاست‌های پولی در سال جاری انبساطی بوده است.

سعید لیلاز مهرآبادی در گفت‌وگو با عصر ایران با بیان این که در سال 94 رشد اقتصادی صفر نبود، افزود: اگر نتیجه‌گرا و فرآیند محور باشیم، می‌توان گفت سیاست‌های تورمی دولت و بانک مرکزی موفقیت‌آمیز بوده است. در عین حال نشانه‌های خروج کشور از رکود و آغاز رونق از حدود دی ماه در اقتصاد آغاز شده و می‌توان اطمینان داشت که با همین سیاست پولی بین 5 تا 6 درصد رشد اقتصادی در سال آینده خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که نمی‌توان سیاست‌های پولی و مالی را از هم جدا دانست، تصریح كرد: اگر رشد نقدینگی را برای سال آینده 23 درصد فرض کنیم و نرخ رشد اقتصادی را هم 5 درصد پیش‌بینی کنیم آنگاه می‌توان امیدوار بود که نرخ تورم برای سال آینده حدود 11 درصد باشد.

لیلاز ادامه داد: کسانی که فکر می‌کنند با تزریق تورم می‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد، پول‌گرایانی هستند که در دهه 1970 عمر نظریه آنها به پایان رسیده است و مدت‌هاست که دیگر این فکر پذیرفته نیست که با تزریق منابع مالی و سیاست‌های پولی می‌توان رونق ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در کشور بتوانیم فضای عمومی کسب و کار را مساعد کنیم، این موضوع برای رونق اقتصادی خیلی بیشتر از هرگونه سیاست انبساطی پولی جواب می‌دهد؛ در حالی که سیاست‌های انبساطی پولی به دلیل تورمی که می‌آفریند، التهابی در جامعه ایجاد می‌کند که در سطوح فقرا، اقتصادگردان‌ها، سیاستگذارها و سرمایه‌گذارها، این التهاب جلوی سرمایه‌گذاری را از ترس بی‌ثباتی می‌گیرد.

وی بی‌ثباتی و پیش‌بینی ناپذیری را مشکل اقتصادی به مراتب بزرگ‌تر از کنترل سیاست‌های پولی دانست و گفت: سیاست انضباط پولی به جای انقباض پولی باید تداوم یابد که تنها راه موفقیت کشور در سال 95 انضباط مالی و پولی اقتصاد است

منبع: ایسنا

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۳۵
تعداد بازدید : ۷۳۷
کد خبر : ۳۱,۷۵۸
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید