به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نگاهی به درآمد ارزش افزوده در بودجه 95

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)-  در لایحه بودجه سال 1395 رقم مالیات بر ارزش‌افزوده حدود 29هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این رقم نسبت به ارقام مصوب و برآورد عملکرد مالیات بر ارزش‌افزوده در سال 1394 به‌ترتیب از رشد 20 و 43 درصدی برخوردار شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نکته مهم در این رابطه آن است که برخلاف سال‌های گذشته که براساس قانون برنامه پنجم توسعه هر سال یک درصد بر نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده اضافه می‌شد، امسال و با پایان یافتن قانون برنامه پنجم، این نرخ مشابه سال گذشته و برابر 9 درصد خواهد بود.

از سوی دیگر، منابع وصولی از محل مالیات بر ارزش‌افزوده حدود 30 درصد از کل منابع مالیاتی و 57 درصد از

مالیات‌های غیرمستقیم را پوشش می‌دهند، بنابراین طبق تحلیل مرکز پژوهش‌های مجلس، بیش‌برآوردی میزان منابع حاصل از این ناحیه پیش‌بینی کل درآمدهای مالیاتی برای سال آتی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

موضوع قابل توجه آن است که براساس عملکرد 8 ماهه سال جاری و سایر مولفه‌های اثرگذار بر وصول مالیات بر ارزش‌افزوده، پیش‌بینی می‌شود میزان تحقق درآمدهای مالیاتی از محل این پایه مالیاتی در سال جاری تنها 84 درصد باشد.

مالیات بر ارزش‌افزوده به جز در دو سال اول اجرا، عملکردهای بالای 100 درصد را تجربه کرده و طی سالیان گذشته عملکرد آن از رشدهای بالایی برخوردار بوده است، ولی باید توجه داشت که این به معنای اجرای کامل و دقیق قانون و تکمیل فرآیند مشمول شدن همه مودیان موضوع این قانون نیست، بلکه به‌دلیل شمول مالیات و جریمه شدن اکثر زنجیره‌های واردات و تولیدکننده تا مصرف‌کننده نهایی و در برخی موارد به‌دلیل عدم اجرای تکالیف قانونی موضوع این قانون توسط این گروه از مودیان و همچنین گسترش تدریجی دامنه شمول مودیان قانون یاد شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص متذکر می‌شود که به‌نظر می‌رسد تحقق مالیات بر ارزش‌افزوده با توجه به ثابت بودن نرخ آن برای سال آتی حتی با لحاظ نرخ تورم و پیش‌بینی رشد مثبت اقتصاد (مطابق فروض لایحه بودجه سال 1395) و همچنین پوشش بیشتر، دچار بیش‌برآوردی شده است. میزان این بیش‌برآوردی برای سال آتی حدود 4 هزار و 478 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

 

۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۴۰
تعداد بازدید : ۷۲۲
کد خبر : ۳۱,۷۷۰
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید