به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

عبده تبریزی: حذف ٢٤ میلیون نفر یارانه بگیر ریسک عاقلانه‌ای نیست

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- یک اقتصاددان معتقد است به دلیل نبودن اطلاعات کافی برای شناسایی افراد فاقد استحقاق دریافت یارانه، این طبیعی است که دولت نپذیرد زیر بار ریسک حذف یارانه بگیرانی برود، که استحقاق دریافت یارانه دارند.

حسین عبده تبریزی اقتصاددان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ مناقشات اخیر مجلس و دولت درباره‌ حذف 24 میلیونی یارانه‌بگیران از دریافت یارانه، اظهار کرد:پرداخت یارانه‌ها به شکلی که در دولت نهم آغاز شد، منطبق با شیوه‌های معمول دنیا و اقدامی سنجیده نبود. فارغ از کاستی‌های آن، اجرای این برنامه و پرداختی آن به خانواده‌های ایرانی امروز بعد از گذشت چند سال به یک حق مکتسبه تبدیل شده است.

مشاور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد: بنابراین، برای دولت سلب‌کردن این حق از مردم و باز پس‌گیری این منبع مالی از آن‌ها که طی سال‌های گذشته به بخشی از بودجه‌ خانوار تبدیل شده است، دشوار خواهد بود، به ویژه این‌که درآمد سرانه و بودجه‌ی خانوار ایرانی از سال 1386 تاکنون مدام تضعیف شده و فاصله‌ بین دهک‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار کاهش یافته و به طور جدی طبقه‌ی متوسط در دولت‌های نهم و دهم آسیب دیده است.

او همچنین بیان کرد: به نظر من اقدام به اینکه 24 میلیون نفر از یارانه‌بگیران، در یک سال انتخاباتی، از دریافت یارانه محروم شوند، فارغ از این‌که چقدر این کار منطقی باشد،برای هر دولت مستقری، امری دشوار است.

بنیان‌گذار بانک اقتصادنوین، اظهار کرد: اگر طراحان حذف 24 میلیون نفری یارانه‌بگیران که بسیاری از آن‌ها، خود از تصویب‌کنندگان طرح پرداخت یارانه‌ی نقدی به مردم بوده‌اند، اهداف سیاسی دنبال نمی‌کنند و صرفاً براساس منافع ملی چنین پیشنهادی را ارائه می‌کنند، لابد نمی‌دانند که اجرای چنین برنامه‌ای برای دولت امری بسیار دشوار و در شرایط امروز شاید ناممکن باشد.

این عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار افزود: طبق این طرح، دولت باید ریسک قطع‌کردن یارانه‌ کسانی را بپذیرد که احتمال دارد نیازمند دریافت یارانه باشند و در شرایطی که اطلاعات کافی وجود ندارد، اتخاذ چنین ریسکی کاری عاقلانه نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بنابراین، پذیرفتنی است دولت ترجیح ‌دهد در شرایطی ریسک حذف بخشی از یارانه‌بگیران را بپذیرد که در آن بتواند افراد فاقدصلاحیت را از دریافت یارانه حذف کند، نه در شرایطی تن به این ریسک دهد که احتمال می‌دهد در صورت حذف بخش بزرگی از یارانه‌بگیران، کسانی ممکن است حذف شوند که نیازمند دریافت یارانه هستند و نباید حذف شوند ولی به دلیل دریافت اطلاعات غلط یارانه‌ آن‌ها قطع می شود.

منبع: ایسنا

۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ۱۱:۳۴
تعداد بازدید : ۳۶۴
کد خبر : ۳۲,۱۲۶
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید