به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

قراضه ارزان نمی شود – 26/ 09/ 1388

مرکز خدمات فولاد ایران- احتمالا رکود بازار جهانی مقاطع در سال 2010 نیزادامه خواهد داشت. کاهش تقاضا، کارخانه های کوچک فولاد را وا داشته که تولید خود را کم کنند در نتیجه تقاضای قراضه هم پایین آمده است. تقاضای کارخانه هایی که در کوره قوس الکتریکی از قراضه استفاده می کنند نیز پایین آمده. مصرف قراضه جهان  در سال 2008، 475 میلیون تن بوده که در سال 2009 به 400 میلیون تن رسیده است.

با این وجود در چند هفته اخیر قیمت قراضه در بازار های جهانی افزایش یافت. خریداران ترک، چینی و کشورهای خاور دور تمایلی به پرداخت این اضافه قیمت نداشتند. چون نمی توانند قیمت ورق را به راحتی بالا برند تا این هزینه اضافی جبران شود. اواخر هفته پیش قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس 1 و 2 (20- 80) امریکا به ترکیه 315 تا 320 دلا ر هر تن سی اف آر بود. قیمت قراضه روسیه، رومانی و غرب اروپا از 310 دلار هر تن سی اف آر نیز بیشتر شد.  در چین قراضه امریکا 330 تا 340 دلار هر تن سی اف آر عرضه می شود. تایوان، ویتنام و دیگر کشورهای خاور دور این کالا را 310 تا 320 دلار هر تن سی اف آر خریده اند. در مقایسه با اواخر نوامبر قیمتها 10 تا 15 دلار هر تن افزایش یافته است.

مطمئنا یکی از دلایل اصلی افزایش جهانی قیمت قراضه، بالا رفتن قیمت آن در بازار داخلی کشورهای صادر کننده یعنی آمریکا و اروپاست. کارخانه های امریکایی در نوامبر خرید زیادی انجام دادند و این امر موجب شد که طی 5/1 ماه قیمت قراضه در بازار داخلی  40 تا 80 دلار افزایش یابد. در اروپا نیز نسبت به نیمه اول نوامبر قراضه افزایش قیمت 20 تا 30 یورو هر تن را تجربه کرد. در نتیجه صادرکننده ها قیمت خود را با توجه به قیمت داخلی بالا بردند.

همه این مسائل به دلیل کمبود قراضه است که در ماه های آینده محسوس تر خواهد شد.  در هیچ یک از کشورهای صادرکننده جهش تقاضا دیده نشده، حجم تولید فولاد کشورهای غربی صادرکننده نیز 20 تا 30 درصد کمتر از قبل از بحران مالی جهانی شده  است.

زمانی که یکی از تجار اصلی فولاد خرید قراضه خود را افزایش دهد، افزایش قیمت قراضه چشمگیر خواهد بود. احتمالا در فوریه تا مارس قراضه کشورهای حوزه مدیترانه بیشتر از 350 دلار هر تن سی اف آر خواهد گردید.

80 درصد موجودی قراضه در کشورهای غربی از اتومبیل های اوراقی و لوازم خانگی است. حال به دلیل بحران اقتصادی حجم عرضه این کالاها  پایین آمده به همین دلیل موجودی قراضه کم شده است.

شرکت ها هزینه تعمیرات و نوسازی تجهیزات خود را پایین آورده اند در نتیجه در این بخش نیز قراضه کمتری تولید می شود.  تنها در صورت خارج شدن کشورهای غربی از بحران است که اوضاع بخش تولید قراضه بهتر می شود. که این امر نیز به زودی اتفاق نمی افتد.

 علیرغم اوضاع نامساعد بازار مقاطع، تقاضای قراضه افزایش خواهد یافت. در کشورهای غربی، کارخانه های فولاد کم کم حجم تولید را بالا می برند تا سوددهی افزایش یابد. در چین تولید فولاد افزایش یافته که این امر تقاضای قراضه وارداتی را بیشتر خواهد کرد تا محدودیت منابع داخلی جبران شود. روسیه و اکراین نمی توانند مانع  از افزایش قیمت قراضه شوند. در این دو کشور تولید فولاد رو به رشد است و موجودی داخلی قراضه جوابگوی نیاز کارخانه ها نیست. احتمالا در دراز مدت روسیه و به ویژه اکراین قراضه وارد خواهند کرد.

۲۶ آذر ۱۳۸۸ ۰۷:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۱۴۰
کد خبر : ۳,۲۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید