به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

تاثیر مواد اولیه بر قیمت فولاد – 29/ 09/ 1388

مرکز خدمات فولاد ایران-  افزایش هزینه ها اصلی ترین عامل تاثیر گذار بر قیمت جهانی فولاد در سال آینده خواهد بود. مواد اولیه اصلی همچون سنگ آهن  و کک موانعی هستند که  قیمت ها را شناور نگه خواهند داشت.

اوضاع اقتصادی جهان رو به بهبود است. در نتیجه تولید جهانی فولاد نیز رو به افزایش می باشد. اما موجودی  مواد اولیه به سرعت زیاد نمی شود علی الخصوص به این دلیل که تقاضای چین همچنان به شدت بالاست.

چین، بزرگترین تولید کننده فولاد دنیا قصد دارد امسال بیش از 40 درصد تولید فولاد جهان  را که بیش از 500 میلیون تن خواهد شد در دست گیرد. این حجم تولید سال آینده نیز بیشتر می شود که افزایش تقاضای سنگ آهن این کشور را در پی خواهد داشت. 

تقاضای مواد اولیه چین قیمت ها را بالا می برد. سال آینده قیمت ها زیاد می شود چون تولیدکننده ها افزایش قیمت مواد اولیه را بر قیمت فولاد اعمال خواهند کرد.

از اوایل دسامبر بانک های بسیاری پیش بینی  خود را در زمینه افزایش قیمت پایه سنگ آهن، تعدیل مثبت دادند. که دلیل آن تقاضای بسیار بالای بزرگترین مصرف کننده فولاد دنیاست.

تولید فولاد  چین در 10 ماهه اول امسال به 472 میلیون تن رسید. در حالی که تولید جهانی در این دوره 982 میلیون تن بوده است. تحلیل گران پیش بینی کرده اند که تولید چین تا پایان سال به بیش از 550 میلیون تن خواهد رسید.

فولادسازان جهان در دوران رکود اقتصادی برخی کوره های قوس الکتریکی خود را ا ز چرخه تولید خارج کرده بودند و هم اکنون در حال راه اندازی مجدد آنها می باشند. این حرکت فولادسازان موجب شده که تقاضای سنگ آهن  در چین و کشورهای دیگر نیز بالا رود و بازار سنگ آهن را زودتر از زمان مورد انتظار با سردرگمی مواجه سازد. 

بی اچ پی، ریو و واله که قدرت قیمت گذاری در این بازار 80 میلیارد دلاری را در دست دارند، تقریبا با  حداکثر ظرفیت خود کار می کنند.  مدتی است که ریو و بی اچ پی نزدیک به حداکثر ظرفیت کار می کنند. واله تنها شرکتی بود که در دوره بحران نیز با ظرفیت کامل کار کرد. ولی با افزایش تقاضای چین و بهبود اوضاع در اروپا توزیع کنندگان اصلی جهان باید به زودی  به حداکثر ظرفیت تولید خود برسند. که این امر را می توان به خوبی در قیمت ها مشاهده نمود.

قیمت سنگ آهن آسیا این هفته نسبت به هفته قبل 4 درصد رشد را تجربه نمود. با آنکه پس از سه ماه رشد در ماه نوامبر قیمتها سقوط کرد، هنوز نسبت به قیمت قرارداد سال 2009،  30 درصد  بیشتر است.

روند عرضه و تقاضا نشانگر افزایش قیمت مواد اولیه دیگر یعنی قراضه و کک است. امسال بازار قراضه جهان کاهش تولید 16 درصدی را تجربه نموده به 399 میلیون تن رسید. چراکه رکود اقتصادی جهان بر چرخه بازیافت نیز تاثیر گذار بود و در سال آینده نیز به سرعت بهبود نخواهد یافت.

بنا بر تحلیل های گلدمن ساچس محدودیت عرضه مواد اولیه در بازار و افزایش تقاضا موجب بالا رفتن قیمت ها شده است. بازار داخلی قراضه در امریکا با محدودیت عرضه مواجه است. از سوی دیگر اوضاع بد اقتصادی شرایط را سخت تر کرده سات چون مصرف کالاهای ساخته شده کمتر شده است. این اوضاع در زمستان وخیم تر نیز خواهد شد.

وضعیت کک نیز همین گونه است. تحلیل گران معتقدند که اگر چین در سال آینده نیز به واردات در این سطح ادامه دهد، قیمت کک 25 درصد افزایش خواهد یافت. چون موجودی ها به دلیل موانع حمل و نقل همچنان محدود خواهد ماند. تحلیلگران می گویند که سال آینده افزایش قیمت ها ناگهانی خواهد بود. که دلیل آن افزایش قیمت خرید از دلالان است. آنها خریدها را افزایش داده اند تا موجودیشان را کامل کنند. اما با کمبود مواجه شده اند چون سرعت کار کوره های قوس الکتریکی جوابگوی این حجم تقاضا نبوده است.

از آنجایی که بهبود تقاضا بر قیمت گذاری فولاد تاثیر گذار است، بهبود تقاضا، قیمت فولاد را بالا می برد. همانطور که کم کردن موجودی ها زیانبار بود تکمیل مجدد آن نیز به همان اندازه دردسر ساز خواهد بود. 

۲۹ آذر ۱۳۸۸ ۰۷:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۰۴۴
کد خبر : ۳,۲۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید