به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ایران برگ برنده هند برای رقابت با چین

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- وال استریت ژورنال طی گزارشی اعلام کرد تمرکز هند بر توسعه بندر چابهار با هدف رقابت و جلوگیری از گسترش نفوذ اقتصادی چین در آسیای میانه است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از وال استریت ژورنال، هند با گسترش روابط با ایران در حال سفت کردن جای پای خود در آسیای میانه بوده و قصد دارد از این طریق با روند افزایشی نفوذ اقتصادی چین در منطقه به رقابت برخیزد.

هم اکنون چین بندر گوآدار پاکستان را در اختیار داشته و علی رغم تأخیر 10 ساله، هند نیز با در دست گرفتن بندر چابهار قصد دارد تا از چند جهت با چین رقابت کند.

بندر چابهار در ابتدا راه رسیدن هند به ایران، در قدم بعد به روسیه و آسیای میانه و در نهایت به اروپا را باز می کند.

هند در افغانستان سرمایه گذاری بالایی داشته و به خصوص در حوزه فولاد نیازمند دسترسی سریع و آسان به این کشور است که به دلیل مناقشه دیرینه با پاکستان، هند نیاز دارد تا این کشور را دور بزند که بندر چابهار و جاده ایران به افغانستان گزینه بسیار خوبی برای این کشور خواهد بود.

از سوی دیگر وال استریت ژورنال تأکید می کند که چین در حال افزایش نفوذ خود در افغانستان است که ورود هند به بندر چابهار و ساخت جاده چابهار-زاهدان- زرنج افغانستان می تواند به تسهیل توسعه روابط هند با افغانستان منجر شود.

در کنار این مسئله هند به دنبال رسیدن به روسیه است و قصد دارد تا با احداث خطوط ریلی و جاده ای در خاک ایران دسترسی خود به روسیه و در نهایت اروپا را گسترش دهد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، در صورتی که هند از بندر چابهار و خاک ایران برای رسیدن به اروپا استفاده کند شاهد کاهش 40 درصدی هزینه های حمل و نقل خود خواهد بود.

لازم به ذکر است که چین هم اکنون پروژه های زیر ساختی قابل توجهی در افغانستان را در  دست گرفته و هند نیز در صدد است تا در گردونه رقابت با چین بخشی از بازار پروژه های افغانستان را از طریق باز کردن مسیر دسترسی به افغانستان به دور از پاکستان در دست گیرد.

منبع: فارس

 

۵ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۲۳۳
کد خبر : ۳۲,۸۷۶
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید