به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

توجه چین به مناطق آزاد ایران

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- طی سنوات گذشته مراودات سیاسی و اقتصادی ایران و چین باعث شده تا چینی ها همیشه یک طرف قراردادها و سرمایه گذاری در کشور باشند، اینبار نیز در پسابرجام توجه آنها به مناطق آزاد معطوف شده تا به گفته آنها از فرصت های سرمایه گذاری در سراسر جهان غافل نشوند و پروژه های سرمایه گذاری برای دولت و بخش خصوصی خود داشته باشند

طی سنوات گذشته مراودات سیاسی و اقتصادی ایران و چین باعث شده تا چینی ها همیشه یک طرف قراردادها و سرمایه گذاری در کشور باشند، اینبار نیز در پسابرجام توجه آنها به مناطق آزاد معطوف شده تا به گفته آنها از فرصت های سرمایه گذاری در سراسر جهان غافل نشوند و پروژه های سرمایه گذاری برای دولت و بخش خصوصی خود داشته باشند.

پروفسور وانگ ژان، رئیس آکادمی علوم اجتماعی شانگهای کشور چین در راس هیاتی سه شنبه شب با هیات مدیره، مدیران منطقه آزاد چابهار و شرکت پتروشیمی توسعه نگین مکران دیدار کردند.

وانگ ژان بیان کرد: دولت چین به ما ماموریت داده تا فرصت های سرمایه گذاری در سراسر جهان را با سفرهای متعدد بررسی و برای سرمایه گذاری به دولت و بخش خصوصی چین ارایه کنیم.

وی افزود: سفر 2 روزه به ایران و حضور در تهران و چابهار به همین منظور است و در این سفر اهمیت سرمایه گذاری در پتروشیمی، بنادر و منطقه آزاد چابهار را بررسی کردیم. اطلاعات خوبی در این سفر یک روزه به چابهار بدست آوریم که امیدواریم همکاری های مشترک توسعه و زمینه سرمایه گذاری های چین در این شهرستان بیشتر شود.

وانگ ژان خاطرنشان کرد: انجام کارهای مطالعاتی یکی از اهداف اصلی سفر به ایران و چابهار است تا بدانیم در کدام شهر، منطقه و در چه طرح‌ها و زمینه هایی فرصت سرمایه گذاری وجود دارد.

وی ادامه داد: پس از بازگشت به کشور چین از سوی آکادمی علوم اجتماعی گزارشی از این سفر به دولت ارایه می شود و براساس این اطلاعات اقدامات بعدی برای همکاری ها و سرمایه گذاری در زمینه تجارت، اقتصادی، گردشگری، ترانزیت، محیط زیست، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی انجام خواهد شد.

چابهار قطب سوم پتروشیمی و خودروسازی می‌شود

پیمان فروزش، عضو هیات مدیره و قائم مقام سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: این شهرستان یکی از نقاط مهم راهبردی در منطقه است که از طریق دریای عمان، کشورهای آسیای میانه و افغانستان را به آبهای آزاد متصل می کند. چابهار قطب سوم پتروشیمی و خودروسازی خواهد شد و مزیت های فراوانی برای سرمایه گذاری، تجارت، گردشگری و ترانزیت دارد.

وی ادامه داد: سازمان منطقه آزاد چابهار از هرگونه سرمایه گذاری استقبال و تمامی همکاری های لازم را انجام و زیرساخت ها را فراهم خواهد کرد. راه آهن چابهار- ایرانشهر به زاهدان در حال انجام و با همت دولت طرح توسعه سواحل مکران نیز کلید خورده است.

فروزش گفت: تحولات عظیمی با تکمیل زیرساخت ها در چابهار شکل خواهد گرفت.

مدیر صنایع سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: منطقه آزاد این شهرستان در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار در سال 1372 راه اندازی شده است که شش هزار و500 هکتار آن برای استقرار صنایع سنگین در زمینه های صنایع شیمایی، پتروشیمی، فولاد و غیره اختصاص دارد.

مجتبی اسدی اظهار کرد: سرمایه گذاران چینی قرار است در زمینه احداث شهرک صنعتی فعالیت کرده و دیگر کشورها نیز برای حضور در این منطقه لحظه شماری می کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: کشور چین جلوتر از بقیه کشورها موقعیت چابهار را دریابد و سرمایه گذاری لازم را انجام دهد.

از هر گونه سرمایه گذاری استقبال می کنیم

محمدرضا موثقی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی نگین توسعه مکران نیز گفت: شهرک پتروشیمی مکران در زمینی به مساحت هزار و 200 هکتار در حال اجراست. 15 میلیارد دلار در یک دوره 10 ساله برای تکمیل و بهره برداری تمامی واحدهای پتروشیمی در این منطقه سرمایه گذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: زمینه سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی فراهم شده است و از هرگونه سرمایه گذاری در شهرک پتروشیمی استقبال می کنیم.

قشم هاب ذخیره‌سازی انرژی در خلیج فارس

تبدیل منطقه آزاد قشم به هاب (قطب) منطقه و قطب دریایی خلیج فارس در بخش ذخیره‌سازی نفت و فرآورده های نفتی که قرار است با همکاری یک شرکت ایرانی و چینی عملیاتی شود، مورد توجه رسانه های گروهی چین قرار گرفته است.

رسانه های کشور چین در گزارش‌های خود اجرای این طرح اقتصادی را در نوع خود مهم، بی‌سابقه و آن را نشانه ای از تحکیم روابط اقتصادی دو کشور توصیف کرده‌اند. ایران و چین بعد از برجام نیز قصد توسعه و گسترش همکاریهای خود را دارند.

روزنامه "مردم" ارگان اصلی حزب حاکم چین نوشته است که چین و ایران توافقنامه ای را برای ساخت یک پایانه مشترک نفتی امضا کرده اند که در نوع خود قابل توجه است.

تلویزیون مرکزی چین نیز در گزارشی به همکاری های دوطرف در عرصه انرژی پرداخته و آورده است که این پایانه قرار است در جزیره قشم در جنوب خلیج فارس ساخته شود.

خبرگزاری "شین هوا" و تارنمای "چاینا ارگ" نیز از این قرارداد به عنوان تازه ترین گام دو کشور در زمینه توسعه همکاری های انرژی و نفت و گاز یاد کرده اند.

بر اساس این گزارش ها قرار است با همکاری دو طرف، جزیره قشم به یک پایگاه بسیار مهم ذخیره و تولید نفت تبدیل شود.

ارزش قرارداد طرفین 550 میلیون دلار اعلام شده و آمده است که شرکت ماشین سازی اراک ایران و بزرگترین موسسه صنایع سنگین چین آن را امضا کرده اند و بر مبنای آن قشم به بزرگترین پایگاه ذخیره سازی نفت در منطقه تبدیل خواهد شد.

"مردم" می نویسد که به دنبال پایان مرحله اول ساخت این پایانه، قشم می تواند 10 میلیون بشکه نفت خام را ذخیره کند.

گزارش ادامه می دهد: با اجرای این طرح نفتکش هایی با 140 متر عمق قادر خواهند بود تا 30 میلیون بشکه نفت را در خود جای دهند و در این پایانه پهلو بگیرند.

گزارش ها همچنین پیش بینی کرده اند که عواید مربوط به این طرح در هر سال نزدیک 300 میلیون دلار خواهد بود.

رسانه های چین از قشم به عنوان بزرگترین جزیره در ایران و خلیج فارس نام برده اند که با یک هزار و 491 کیلومتر مربع در شمال تنگه هرمز واقع است و همه نفتکش های عبوری در خلیج فارس می بایست از کنار آن عبور کنند.

گفتنی است، قرارداد همکاری مزبور اوایل هفته جاری توسط مسئولان شرکت ماشین سازی اراک و شرکت "جینگ گانگ" بزرگترین شرکت فلزساز چین در شهر بندری شانگهای امضا شد که شرکت صندوق ذخیره فرهنگیان نیز به عنوان یکی از حامیان مالی در این طرح بزرگ مشارکت دارد.

امیر حسین رضایی مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک در حاشیه امضای این قرارداد در سخنانی گفته بود که قرارداد یاد شده 10 ساله بوده و در چند مرحله اجرای آن صورت می گیرد که در مرحله نخست ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه این ترمینال نفتی، یک قرارداد اجاره 10 ساله نیز در کنار خود خواهد داشت، تصریح کرد که با اجاره مخازن نفتی، می توان سالانه 120 تا 150 میلیون دلار که قابلیت افزایش تا 300 میلیون دلار را داراست، برای کشور ارز آوری به همراه داشته باشد.

منبع: اگزیم نیوز

 

۲۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۰۱۰
کد خبر : ۳۳,۳۵۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید