به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 24 سال 2016 ( شماره 332)

سنگ آهن

ایفنا: در هفته ای که گذشت آخرین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین 51 دلار هر تن خشک سی اف آر ثبت شد. در حالی که یک هفته قبل به 51 دلار و 70 سنت رسیده بود. در طول هفته گذشته نوساناتی داشت و کمتر از 50 دلار هم شد ولی  نهایتا با افزایش خرید ها علی رغم رکود بازارهای فولاد 51 دلار شد.

چون قیمت های فعلی فولاد برای فولادسازان چینی سوددهی ندارد بسیاری ترجیح می دهند سنگ آهن نخرند و موجودی انبارها را حتی در صورت افت قیمت بیشتر سنگ آهن پایین نگه دارند. در حال حاضر در بازار هیچ نشانه ای برای بالا یا پایین بردن چشمگیر قیمت سنگ آهن دیده نمی شود.

 

قراضه

ایفنا: متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین کلاس 1 و2 در ترکیه 230 دلار هر تن سی اف آر شنیده شد در حالی که یک هفته قبل تا 260 دلار هم قیمت داده می شد. قراضه اروپا 240 تا 245 دلار بود و خریدارن ترک در 225 دلار هر تن سی اف آر درخواست خرید می دادند. قراضه دریای بالتیک نیز 226 دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است. در کل بازار در ابهام بود.

متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس یک در بازار داخلی امریکا نسبت به هفته قبل تا 5 دلار هر تن افت داشته به 220 دلار  و 17 سنت هر لانگ تن رسید. قیمت قراضه خرد شده نیز از 293 دلار به 270 دلار هر لانگ تن کاهش یابد. بازار قراضه جنوب اروپا روندی نزولی دارد و اخیرا قیمت 30 یورو افت داشته به 215 یورو هر تن رسیده است.

در خاور دور کره جنوبی برای خرید قراضه از ژاپن به دنبال 187 دلار هر تن فوب بود. متوسط قیمت قراضه وارداتی خلوص 20-80 در خاور دور 230 تا 235 دلار هر تن سی اف آر بود در حالی که یک هفته قبل تا 220 دلار هم قیمت داده می شد.

 

بیلت

ایفنا: بیلت صادراتی سی آی اس آخرین بار هفته گذشته 310 دلار هر تن فوب ثبت شد در حالی که یک هفته قبل 313 تا 320 دلار هر تن فوب بود. 5 ماه متوالی است که بیلت سی آی اس با افت تقاضا روبروست از این رو فعالان بازار معتقدند روند نزولی تداوم خواهد داشت.

آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین 281.42 دلار هر تن درب کارخانه بود. قیمت صادراتی بیلت سایز 150 میلیمتر با 8 دلار بهبود به 288 تا 290 دلار هر تن فوب رسید. در جنوب شرق آسیا بیلت چین 288 تا 290 دلار هر تن فوب معادل 305 تا 315 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که 3 تا 8 دلار بهبود داشت.

بیلت در بازار ایران

ایفنا: هفته گذشته قیمت بیلت ثابت ماند. سایز 120 میلیمتر طول 6 متر از 1270 تا 1310 تومان با مالیات ارزش افزوده پیشنهاد میشد و سایز 150 میلیمتر از 1350 تا 1380 تومان هر کیلو بود. محصولات ارفع و فولاد خوزستان در بازار عرضه نمیشد ولی محصول خراسان در قیمت 1350 تومان هر کیلو عرضه شد ولی به علت رکود بازار مقاطع خریدار جدی در بازار نبود. زمزمه هایی از کاهش قیمت شمش شنیده میشود. بعضی کارخانه های خصوصی حاضر به تخفیف هستند در حالیکه ماه مبارک رمضان، گرما و فصل تعطیلات، رکود را تشدید کرده است اما از آنجا که قیمت شمش تابع عوامل دیگر است، دولت به عنوان بزرگ ترین عرضه کننده شمش نه به سادگی و نه به سرعت قدرت پائین آوردن قیمت را ندارد، ضمن انکه دلیلی هم برای این کار نیست. به جای پائین آوردن قیمت شمش و تخریب بازار، شمش ها را می توان در قیمت های ارزان صادر کرد هم تشویق دارد هم ارز آوری دارد . مهمترین حسن این کار حفظ بازار داخلی است. بازاری که در آن نقدینگی به شدت محدود است و با توجه به مسایل مالیاتی و پول شوئی انگیزه به فعالیت اقتصادی در آن محدود می باشد.

 

مقاطع

ایفنا: در هفته گذشته تقاضای میلگرد صادراتی سی آی اس در سطوح پایینی باقی ماند. متوسط قیمت میلگرد صادراتی 360 تا 400 دلار هر تن فوب ثبت شد در حالی که هفته قبل 400 دلار بود.

اخیرا بازار میلگرد چین وضعیت روشنی نداشته برخی قیمت را پایین آوردند چون تقاضا پایین بود. برخی دیگر نیز قیمت را بالا بردند یا ثابت نگه داشتند.

اغلب عرضه کننده ها میلگرد صادراتی را 300 تا 310 دلار هر تن فوب پیشنهاد می دادند.

در بازار داخلی امریکا قیمت میلگرد 562 دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود. قیمت وارداتی نیز در حدود 382 دلار هر شورت تن سی آی اف در ثبات ماند.

در شمال اروپا نیز میانگین قیمت میلگرد بازار داخلی 465 یورو هر تن درب کارخانه بود که 3 یورو افت داشت.

مقاطع در بازار ایران

ایفنا: قیمت مقاطع ثابت بود. متوسط قیمت میله گرد 14 تا 25 در اصفهان اول هفته 15400 ریال بود که تا آخر هفته تغییری نکرد. محصول نیشابور 15250 ریال عرضه میشد که آنهم تغییر جدی نداشت. تقاضا به حداقل خود رسیده و مصرف واقعی نیست اما از طرف دیگر تولید و عرضه هم به شدت کاهش یافته است. ادامه این وضعیت می تواند برای بانک ها خطرناک باشد چرا که تولیدکنندگان فولاد با این نسبت بازدهی نمی توانند هزینه های خود را پوشش دهند.

 قیمت انواع نبشی و ناودانی تقریباً ثابت بود و تغییری نداشت.

عده ای از دست اندرکاران انتظار دارند قیمت ها کاهش یابد ولی واقعیت اینست که قیمت ها با کف خود فاصله جدی ندارد. علیرغم بازارسازیهای بعضی گروه ها، نوسان قیمت در واقع حفظ وضع موجود است و نمی توان با این شرایط تقاضا به هفته های پیش رو امید بست. ظاهراً سناریوی سال گذشته در حال تکرار است. دولت برای کاهش تورم رکود را وسعت می بخشد بنابراین تولیدکنندگان فولاد باید در انتظار تک رقمی شدن نرخ تورم باشند. بعد از آن شاید در نیمه دوم امسال بهبودی در شرایط بازار دیده شود.

 

ورق

ایفنا: اخیرا بازار ورق امریکا در ثبات بوده است و خریداران تنها در صورت نیاز به دنبال معامله هستند. آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی امریکا 630 تا 640 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. متوسط قیمت ورق گرم وارداتی به امریکا نیز 510 دلار هر شورت تن سی آی اف بود و در ثبات ماند.

آخرین قیمت ورق گرم در بازار داخلی شمال اروپا 3 یورو رشد داشته 419 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در جنوب اروپا نیز قیمت ورق گرم 420 یورو هر تن درب کارخانه بود و تولید کننده ها در 420 تا 430 یورو پیشنهاد می دادند. قیمت ورق گرم وارداتی در اروپا 445 تا 460 یورو هر تن سی اف آر است.

متوسط قیمت ورق گرم وارداتی در منطقه آسه آن آخرین بار 381 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد که 6 دلار بهبود داشته است. بازار فعالیتی ندارد و همه در انتظار به سر می برند.

ورق گرم صادراتی سی آی اس تقاضای مطلوبی نداشت از این رو هفته گذشته از 420 دلار به 380 تا 385 دلار هر تن فوب رسید. آخرین قیمت ورق گرم سی آی اس در اروپا نیز بین 410 تا 425 یورو هر تن سی اف آر ثبت شد.

ورق گرم صادراتی چین نیز هفته گذشته 332 دلار هر تن فوب و در ثبات بود.

 ورق در بازار ایران

ایفنا: قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول اول هفته در انزلی 1760 تومان و در بندرامام 1730 تومان بود. در آخر هفته قیمت در انزلی تقریباً تغییری نکرده بود ولی در بندرامام با 30 تومان کاهش روبرو شد. علت این کاهش قیمت تنها عرضه نیست بلکه بیشتر مشکل در بعد تقاضاست که بسیار ضعیف است.

ورق های گرم ضخامت 2 تا 10 میلیمتر محصول مبارکه تغییر جدی نداشت. در این هفته نشستی بین مبارکه و دیگر کارخانه ها برای عرضه ورق بود توافق هایی هم حاصل شد که اگر اجرائی شود. ولی این نشست ها یک نقطه امیدواری دارد و آن اینست که قدرت انحصاری و بلا منازع فولاد مبارکه زیر سئوال رفته است و همین امر می تواند این کارخانه مادر را به تجدید نظر در سیاست هایش وادار کند.

ورق های 10 میلیمتر به بالا با محدودیت عرضه کاویان و اکسین روبرو بود. عرضه محدود محصولات چینی به داد بازار این کالاها رسیده ولی ضخامت های 6 تا 12 میلیمتر روسی در بندرانزلی پیشنهاد میشود که نمی تواند روی بازار تاثیر جدی بگذارد چون قیمت آنها نزدیک به مبارکه است.

ورق های ضخامت 15 میلیمتر به بالا با ثبات قیمت روبرو بود اما تقاضای آنها بسیار ضعیف است.

اکثر دست اندرکاران امیدوارند بعد از ماه مبارک رمضان گشایش در کارها صورت گیرد در غیر اینصورت شرایط امسال بسیار بدتر از سال قبل خواهد بود.

ورق سرد در هفته گذشته تحرک کمی نشان داد متوسط قیمت از 1950 تومان به 2050 تومان رسید. علت این امر آن بود که قزاق ها قیمت تحویل ماه جولای را در 420 دلار تحویل انزلی نگه داشتند با این حال تقاضا محدود است و آنها هم مجبورند قیمت ها را باز هم پائین بیاورند این بار زیر 380 دلار . چرا که با این قیمت و نرخ های فعلی بازار، فروشنده ها حاضر به ریسک برای واردات نیستند.

بازار ورق گالوانیزه همچنان با رکود روبرو بود و قیمت ها تا 20 تومان هر کیلو افت کرد.

 

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۸۴۲
کد خبر : ۳۳,۳۷۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید