به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته 25 سال 2016 ( شماره 333)

سنگ آهن

 هفته گذشته بازار واردات سنگ آهن چین افت و خیزهایی را تجربه نمود. اول هفته قیمت 51 دلار بود و تا 4شنبه به 52.90 دلار هر تن خشک سی اف آر رسید و روز پنجشنبه با 40 سنت کاهش 52 دلار و 50 سنت هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد. خریدارها منتظر روشن تر شدن روند بازارند و فعالیت چندانی نداشتند. به نظر آن ها روند بازار فولاد نقشی در این افزایش قیمت هفته گذشته نداشته از این رو تصحیح قیمت دور از انتظار نیست.

تحلیلگران معتقدند مازاد عرضه سنگ آهن تا 10 سال دیگر ادامه خواهد داشت و شاید پس از آن بازار این ماده اولیه به توازن برسد.

 

قراضه

قراضه سنگین کلاس 1 و2 خلوص 20-80 وارداتی در ترکیه هفته گذشته را در 218 دلار هر تن سی اف آر به پایان برد که نسبت به هفته قبل تا 12 دلار ارزان تر شد. فعلا بازار واردات قراضه در ترکیه نزولی است و اغلب فعالان بازار منتظرند تا پس از ماه مبارک رمضان ثبات به بازار واردات قراضه ترکیه بازگردد.

 قیمت قراضه خرد شده در بازار اروپا اخیرا 50 تا 70 یورو افت داشته است و میانگین قیمت 234 یورو هر تن ثبت شده است. آخرین قیمت قراضه سنگین کلاس یک در بازار داخلی امریکا 220 دلار و 17 سنت هر لانگ تن ثبت شد که 5 دلار نسبت به هفته قبل افت داشت.

بازار صادرات و بازار داخلی قراضه ژاپن نزولی بود از این رو بر بازار خاور دور نیز اثر منفی گذاشت. قراضه کانتینری وارداتی خلوص 20-80 در تایوان 10 دلار هر تن ارزان تر شده به 190 دلار هر تن سی اف آر رسید. هفته گذشته کره قراضه سنگین امریکا را در 233 دلار هر تن سی اف آر خریداری کرد و قراضه آ3 روسیه نیز در 219 دلار هر تن سی اف آر برای حمل جولای معامله شد.

 

بیلت

رکود بازارهای مقاطع، تقاضای پایین بیلت و روند نزولی بازار قراضه موجب شد قیمت بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته به 305 تا 310 دلار هر تن فوب کاهش یابد که 5 تا 10 دلار افت داشت. البته عرضه کننده ها به دنبال بالاتر از 320 دلار بودند که اگر شایعه حذف معافیت مالیاتی صادرات بیلت ترکیه به واقعیت بپیوندد رشد قیمت بیلت سی آی اس دور از انتظار نخواهد بود.

در ترکیه بیلت سی آی اس از 330 تا 340 دلار به 320 تا 330 دلار هر تن سی اف آر رسید و در 315 دلار نیز معامله شد.

اوایل هفته گذشته قیمت بیلت در چین تا 3 دلار رشد داشت ولی پایان هفته نهایتا 1.5 دلار ارازن تر شده 276 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در هفته گذشته نزولی بود. سایز 150 میلیمتر اول هفته هر کیلو 1350 تا 1360 تومان قیمت داده میشد ولی تا آخر هفته به 1320 تومان هم رسید. قیمت شمش سایز 125 میلیمتر که اول هفته 1340 تومان بود در پایان هفته به 1300 تومان هم رسید. فولاد خوزستان روز چهارشنبه 80 هزار تن شمش 150 میلیمتر را در قیمت پایه 1250 تومان عرضه کرد ولی تنها موفق به فروش 24 هزار تن آن شد. در هفته های ماه قبل شمش فولاد خوزستان در بازار عرضه نمیشد ولی این بار از دو روز قبل از عرضه در بورس، پیشنهاد فروش این کالا در قیمت 1320 تومان تمام شده ( با مالیات ارزش افزوده) در بازار دست به دست میشد. شمش محصول فولاد خراسان هم در قیمت 1320 تومان معامله میشد. جدیداً فولاد خراسان تعهدات خودش را بی نظم انجام میدهد و به همین دلیل خریدارها با احتیاط محصول این کارخانه را معامله می کنند.

 به نظر نمی رسد قیمت شمش پائین تر از 1200 تومان پایه در بورس برسد چون در اینصورت قیمت آهن اسفنجی و به دنبال آن گندله و سنگ آهن هم باید تغییر کند. ثبات قیمت شمش باعث می شود تولیدکنندگان این کالاها با آرامش به کار خود ادامه دهند. حجم بالای سرمایه به کار رفته در تولید سنگ آهن تا شمش نیاز به بازار با ثبات برای بازگشت سرمایه دارد، حال آنکه بازار جهانی رو به سقوط است حداقل بازار داخلی باید پوشش لازم را برای حجم تولید و قیمت بدهد. اگر دولت اجازه دهد قیمت پائین بیاید آنوقت خریدارها هم عقب خواهند نشست، بازار بهم خواهد ریخت و مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان مواد اولیه بوجود خواهد آمد.

 

مقاطع

هفته گذشته در شمال اروپا قیمت میلگرد در بازار داخلی با 2.5 یورو افت به 462.5 یورو هر تن درب کارخانه رسید. در بازار داخلی امریکا میلگرد ثبات داشت و 562 دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد. میلگرد وارداتی نیز 381 دلار هر شورت تن سی آی اف و بی حرکت ماند.

تقاضای مقاطع صادراتی سی آی اس هفته گذشته نیز پایین ماند و میلگرد با 5 دلار کاهش آخرین بار به 370 تا 380 دلار هر تن فوب رسید. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 5 دلار هر تن افت داشته 390 دلار هر تن فوب ثبت شد.

در بازار فیوچرز فولاد چین قیمت قرارداد میلگرد هم 3 دلار رشد داشته 316 دلار هر تن ثبت شد. در بازار نقدی چین متوسط قیمت میلگرد 295 دلار هر تن فوب بود.

مقاطع در بازار ایران

هفته گذشته قیمت مقاطع ثابت بود. میانگین قیمت میله گرد 14 تا 25 میلیمتر در اصفهان هر کیلو 1542 تومان ( با مالیات ارزش افزوده ) بود که در پایان هفته همین عدد را حفظ کرد. البته از اواسط هفته عده ای سعی در بالا بردن قیمت میله گرد داشتند ولی بازار ضعیف این اجازه را نداد چرا که روزهای بی کاری در راه است.

قیمت تیرآهن 14 تا 18 در اصفهان شنبه بطور میانگین 15217 ریال بود که در آخر هفته به 15100 ریال رسید.

قیمت نبشی و ناودانی هم در هفته گذشته بدون تغییر بود. علت ثبات بازار مقاطع ناشی از

1-کاهش حجم تولید در کارخانه ها

2-ثبات نسبی قیمت شمش

می باشد. با اینکه تقاضای واقعی به حداقل خود رسیده ولی عرضه کالا هم به شدت محدود شده است کارخانه ها از دپوی مواد اولیه برای سه ماه که الگوی زمان ثروت بود دست کشیده اند و به حداقل مواد اولیه برای یک هفته رضایت داده اند. این روش دو حسن دارد اول آنکه سرمایه کمتری را درگیر می کند . دوم آنکه در صورت افت قیمت کارخانه زیان کمتری را متحمل خواهد شد. ثبات نسبی قیمت شمش هم به تولیدکننده ها این امیدواری را میدهد که هر زمان که بخواهند مواد اولیه در دسترسشان است و افزایش قیمتی هم در کار نیست بنابراین با اطمینان خاطر در حداقل ظرفیت اقتصادی تولید می کنند. این روش بسیار منطقی است بخصوص در شرایطی که بازار جهانی رو به نزول است هر چند که با حقوق گمرکی بالا در ایران واردات به صرفه نیست اما ادامه این روند در دنیا ممکن است حجم عرضه مواد اولیه به بازار داخلی را افزایش دهد و قیمت کاهش یابد.

 

ورق

ورق گرم در بازار داخلی شمال اروپا 4 یورو بهبود داشته 423 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در جنوب اروپا ورق گرم 420 تا 430 یورو هر تن درب کارخانه بود. قیمت ورق گرم وارداتی در اروپا 400 تا 410 یورو هر تن سی آی اف ثبت شد در حالی که هفته قبل تا 460 یورو نیز قیمت داده می شد.

هفته گذشته قیمت ورق در بازار داخلی امریکا افت جزیی داشت. حجم خرید ها کم شده و بازار محتاط تر شده است. آخرین قیمت ورق گرم از 630 تا 640 دلار به  625 تا 635 دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید. در بازار واردات نیز ورق گرم 510 دلار هر شورت تن سی آی اف و در ثبات بود. ورق گرم صادراتی سی آی اس نیز 360 تا 370 دلار هر تن فوب و در ثبات نسبی بود.

متوسط قیمت ورق گرم وارداتی در بازار آسه آن 22 دلار هر تن افت داشته 359 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

ورق گرم صادراتی چین از 332 دلار هفته قبل به 325 دلار هر تن فوب کاهش یافت. قیمت پیشنهادی ورق گرم چین در بازار امارات دو هفته اخیر از 340 تا 370 دلار به 370 تا 380 دلار هر تن سی اف آر رسیده است.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول روز شنبه در انزلی 1750 تومان و در بندر امام 1700 تومان بود ولی به علت کاهش عرضه قیمت رو به افزایش گذاشت. تا روز پنج شنبه قیمت این کالا در بندر انزلی 1800 تومان و در بندر امام 1740 تومان بود. واردات این کالا در فروردین ماه 104 هزار تن، در اردیبهشت 71 هزار تن و در خرداد 45 هزار تن بوده است. قیمت خرید این کالا از سی آی اس حداقل 350 دلار تحویل بنادر شمالی است بنابراین حداقل قیمت تمام شده در انزلی 1660 تومان است اما حجم سفارشات در دو ماه اخیر بسیار کم بوده است، بنابراین کاهش عرضه و افزایش قیمت این کالا روند طبیعی بازار است.

قیمت ورق های گرم ضخامت 2.5 تا 8 میلیمتر تقریباً ثابت بود سایز 8 تا 15 میلیمتر با 10 تومان کاهش قیمت عرضه میشد که ناشی از رکود بازار بود. در حالیکه محصولات وارداتی تقریباً با ثبات قیمت روبرو بودند ولی پیشنهاد ورق های مبارکه زیاد بود.

ورق های ضخامت 15 میلیمتر به بالا همچنان با محدودیت عرضه از طرف اکسین و کاویان روبرو بود. اکسین همچنان بی نظم عمل می کند و بازار به عرضه این شرکت اعتماد ندارد در نتیجه معامله ها در حداقل مقدار و کوتاه ترین زمان پرداخت انجام میشود، این روش نتیجه مطلوبی برای کارخانه نخواهد داشت چون سرمایه گذارها با توجه به روند نزولی قیمت در دنیا به سمت واردات خواهند رفت و تنگنای مالی که همه فولادی ها دست به گریبان آن هستند برای اکسین تشدید خواهد شد.

ورق سرد با بازار رو به افزایشی روبرو بود. محدودیت عرضه این کالا به این افزایش قیمت کمک میکرد. حجم واردات فروردین 35 هزار تن، اردیبهشت 55 هزار تن و خرداد 16 هزار تن بوده، رکود ماه های گذشته واردکننده های این کالا را دلسرد کرده است و همه انتظار بهبود بازار را دارند. ولی قیمت این کالا در دنیا با کاهش روبروست بخصوص که ماههای تعطیلات را می گذرانیم بنابراین به این افزایش قیمت نباید دل بست.

ورق گالوانیزه بازار آرامی داشت و قیمت ها تقریباً با ثبات باقی ماندند.

بازار ایران: م. چیت ساز

بازار جهان: م. تابان شمال

پایگاه خبری تحلیلی فولاد( ایفنا)

۵ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۱۶
تعداد بازدید : ۹۶۶
کد خبر : ۳۳,۵۲۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید