به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صادق زیباکلام: قابل تصور بود که ناهماهنگی و سه لایگی در فراکسیون امید دیر یا زود به وجود آید

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- صادق زیباکلام در روزنامه آرمان نوشت؛این روزها در محافل سیاسی بخصوص در میان اصلاح ‌طلبان و بدنه اجتماعی درباره آینده فراکسیون امید و تاثیرگذاری این جریان در مجلس شورای اسلامی بسیار سخن گفته می‌شود.

بر این اساس باید توجه داشت ‌که فراکسیون امید از همان ابتدای امر یک فراکسیون منسجم، یکدست، هماهنگ و متشکل از اعضای یک حزب نبوده است، در حقیقت فراکسیون امید از سه جریان اصلی تشکیل‌شده بود. جریان نخست، اصلاح‌طلبانی که توانسته بودند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و در مناطق مختلف کشور به‌ عنوان نامزد اصلاح‌طلبان معرفی شوند.

دسته دوم اگرچه اصلاح‌طلب نبودند اما تحت عنوان طرفداران دولت یا جریانات معتدل و میانه‌رو شناخته می‌شدند.

گروه سوم در حقیقت شامل اصولگراهای معتدل و میانه‌رویی بود که وارد ائتلاف با دو گروه قبلی شده بودند؛ اگرچه این مجموعه مخالفت اصلی‌شان با اصولگراهای تندرو جبهه پایداری بود اما در میان خودشان نیز اختلاف‌‌هایی داشتند. از همان زمانی که فراکسیون امید وارد مجلس شد، ناهماهنگی و سه‌لایگی آنها خود را به‌گونه‌ای در مسائل بروز می‌داد.

قابل‌ تصور بود که این امر دیر یا زود به وجود آید اما در عین حال نیز باید افزود که عدم انسجام و ناهماهنگی فراکسیون امید چندان زیاد نیست که بر سر هر مساله ای با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشند بلکه باید اذعان داشت که بر سر بسیاری از مسائل همچنان میان آنها به‌ نوعی انسجام وجود دارد. به ‌عنوان ‌مثال اصلاح‌طلبان لیست امید، اعتدالیون لیست امید و اصولگرایان معتدل و میانه‌رو همچنان به حمایت خود از دولت روحانی ادامه و به آن پاییند هستند.

درعین‌ حال در آینده که عمر مجلس دهم تداوم پیدا خواهد کرد به طبع شاهد قبض و بسط‌‌هایی در فراکسیون امید خواهیم بود. اما آنچه مسلم است اینکه فراکسیون امید در درون خود نطفه جریانی را می‌پروراند که این جریان، امید بسیار زیادی نسبت به آن دارد که بتواند در جهت توسعه سیاسی، آزادی‌های مدنی، حاکمیت قانون، بازگرداندن اقتدار مجلس و ارکان مختلف نسبت به مجلس پاسخگو باشند.

تنها امیدی که نسبت به آینده فراکسیون امید در مجلس وجود دارد این است که فراکسیون امید به رغم مشکلات و دشوارهایی که با آن روبه‌رو است، گام‌هایی را بتواند در مسیر اصلاحات بردارد. هماهنگی اعضای این فراکسیون در تصویب طرح و لوایح مورد نیاز و نظر دولت می‌تواند در روند به نتیجه رسیدن وعده‌های دولت تاثیر گذار باشد. چند موردی وجود داشته که باوجود هماهنگی اعضای فراکسیون امید نوعی ناهماهنگی در برخی از امور دیده می‌شود که ریاست فراکسیون و هیات رئیسه آن باید در زمینه هماهنگ کردن نمایندگان در تصمیمات حساس تلاش بیشتری انجام دهند.

منبع: خبرآنلاین

۲۸ تیر ۱۳۹۵ ۱۵:۲۲
تعداد بازدید : ۵۵۴
کد خبر : ۳۳,۹۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید