به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم‌بادامی‌ها تهدیدی استراتژیک برای پتروشیمی‌های خاور میانه خواهند بود؟

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- گرچه چین تا سال 2018 ظرفیت تولید مواد شیمایی خود از خوراک زغال‌سنگ را تا حد زیادی افزایش خواهد داد و بازار تولیدکننده‌های خاور میانه‌ای محدودتر خواهد شد، اما ممنوعیت تأسیس واحدهای جدید بر مبنای زغال سنگ در چین، می‌تواند در کل خبر خوبی برای پتروشیمی‌های منطقه خاور میانه باشد. در واقع، صنعت تولید مواد شیمایی از زغال سنگ، تهدیدی استراتژیک برای پتروشیمی‌های خاور میانه نخواهد بود. چین قصد دارد استفاده از زغال سنگ در سبد انرژی خود را کاهش دهد و این امر جای پتروشیمی‌ها استفاده‌کننده از خوراک‌های گازی یا خوراک مایع را در بازار بازتر خواهد کرد.

چین تأیید کرده است که تا سال 2018 تأسیس مجتمع‌های پتروشیمی که از خوراک زغال‌سنگ استفاده می‌کنند را ممنوع خواهد کرد. به گزارش نکونیوز، یکی از نگرانی‌های عمده تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در خاور میانه و به خصوص ایران این بوده که با گسترش واحدهای تبدیل زغال‌سنگ به مواد شیمایی در چین، بازار محصولات پتروشیمی هرچه بیشتر محدود شود. در واقعیت امر نیز چین طی سالیان اخیر گام‌های بزرگی در راستای تأسیس مجتمع‌های پتروشیمی بر مبنای زغال سنگ برداشته است. طی سال‌های 2010 تا 2014 تولید الفین‌ها از زغال‌سنگ در چین از 1.1 میلیون تن در سال به 6.5 میلیون تن در سال رسید. چین قصد دارد ظرفیت تولید الفین‌های خود از خوراک زغال سنگ را تا انتهای سال 2016 به 12.4 میلیون تن در سال برساند. تولید الفین‌ها از زغال‌سنگ نیازمند هزینه‌های سرمایه‌ای بالا و فرآیندهای پیچیده است. مصرف انرژی و آب در این فرآیندهای تولیدی بالاست و بدین ترتیب آلودگی نیز افزایش می‌یابد. به رغم تمامی این معایب، صنعت مواد شیمایی چین با حمایت‌های دولت توانسته است با استفاده از خوراک زغال سنگ، گسترش قابل توجهی را تجربه کند. در واقع چین هم‌اکنون صاحب یک صنعت زغال‌سنگ به الفین تقریباً بزرگ است؛ صنعتی که بازار پتروشیمی را برای رقبا در خاور میانه تنگ‌تر کرده است. اما چین در هفته‌های گذشته از برنامه‌های جدید خود در حوزه انرژی پرده برداشته است. بنا به این برنامه‌ها دولت چین قصد دارد تا سال 2018 سهم زغال سنگ را در سبد انرژی خود از 64 درصد در حال حاضر به 54 درصد کاهش دهد. برای رسیدن به این هدف چین قصد دارد تا سال 2018 تأسیس واحدهای جدید تبدیل زغال سنگ به مواد شیمیایی را ممنوع کند. همچنین چین قصد دارد تأسیس نیروگاه‌های تولید برقِ زغال‌سنگ‌سوز را تا سال 2018 ممنوع اعلام کند. گرچه چین تا سال 2018 ظرفیت تولید مواد شیمایی خود از خوراک زغال‌سنگ را تا حد زیادی افزایش خواهد داد و بازار تولیدکننده‌های خاور میانه‌ای محدودتر خواهد شد، اما ممنوعیت تأسیس واحدهای جدید بر مبنای زغال سنگ در چین، می‌تواند در کل خبر خوبی برای پتروشیمی‌های منطقه خاور میانه باشد. در واقع، صنعت تولید مواد شیمایی از زغال سنگ، تهدیدی استراتژیک برای پتروشیمی‌های خاور میانه نخواهد بود. چین قصد دارد استفاده از زغال سنگ در سبد انرژی خود را کاهش دهد و این امر جای پتروشیمی‌ها استفاده‌کننده از خوراک‌های گازی یا خوراک مایع را در بازار بازتر خواهد کرد.

منبع: نکونیوز

۳۰ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۴۱
تعداد بازدید : ۱,۳۴۷
کد خبر : ۳۴,۰۴۴
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید