به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خطر انفجار تورمی با تحریک سیاست های پولی

پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)- آخرین گزارشی که بانک مرکزی از تحولات اقتصادی سال 94 اعلام کرده،رشد نقدینگی 30 درصد اعلام شده است،عددی که بنا به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی همانند بمب ساعتی زیر پای اقتصاد به زودی عمل خواهد کرد.

گروه اقتصادی-در علم اقتصاد تورم و نقدینگی رابطه ای مستقیم دارند؛یعنی با افزایش نقدینگی نرخ تورم هم افزایش می یابد.این در حالی است که به دنبال سرکوب مالی سه سال گذشته با سیاست های انقباضی دولت،نرخ تورم به زیر 10 درصد کاهش یافته اما نقدینگی 350 هزار میلیارد تومان برابر افزایش یافته است.
دولت روحانی اقتصاد ایران را با 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل گرفت و طی سه سال گذشته حجم نقدینگی یه هزار هزار میلیارد تومان افزایش یافه است.با این حال نرخ تورم رو به کاهش است که این پدیده به دلیل کاهش سرعت گردش پول اتفاق افتاده است.

 در سال 92 سرعت گردش پول دو برابر امروز بود.به طوری که مثلا یک تومان پول در سال 2 بار دست به دست می‌شد، اما اکنون این سرعت نصف شده است. کارشناسان اقتصادی می گویند،خطر امروز اقتصاد ایران این است که ممکن است با کوچکترین اشتباه در سیاست های اقتصاد کلان سرعت گردش نقدینگی افزایش یافته و به دنبال آن  باید انتظار یک انفجار تورمی عظیم را داشت.اتفاقی که در کشورهای مشابه شرایط ایران پیش از این افتاده است.

اقتصاددانان می گویند، دولت خیلی نمی‌تواند بر روی متغیرهای کلان مانور بدهد و سیاستگذاری کند؛مهمترین وظیفه امروز دولت طراحی سیاست هایی برای خروج غیرتورمی از رکود است.حال آنکه به گفته آنها به دلیل ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت، فساد در نظام بانکی ،بدهی های معوقه  دولت به سیستم بانکی ، انباشت دارایی‌های آنها در بخش مسکن و مستغلات و عدم افزایش متناسب دستمزدها، سبب شده تا توانایی افزایش تقاضا برای تحریک تولید وجود نداشته باشد.
به گفته اقتصاددان تحریک اقتصاد از طریق سیاست پولی خطر انفجار تورمی را افزایش داده است.

منبع: بولتن نیوز

۳۰ تیر ۱۳۹۵ ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۱,۱۲۷
کد خبر : ۳۴,۰۵۷
کلیدواژه ها: پایگاه خبری تحلیلی فولاد اخبار فولاد قیمت فولاد قیمت آهن آلات تحلیل اخبار فولاد مرکزخدمات فولاد ایران قیمت اقلام فولادی پایگاه خبری فولاد قیمت آهن آلات در بازارایران خرید اقلام فولادی آهن آلات خرید آه

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید